شنبه , ۲۹ تیر ۱۳۹۸
خانه | نامه‌های نیمه ماه | نامه اول خرداد: آسیب‌شناسی مرمتگران

جاوید رمضانی، مدیر سایت

نامه اول خرداد: آسیب‌شناسی مرمتگران

نامه نیمه اول خرداد ۹۵
به تازگی خبری دال بر مرمت ناقص و ناکارآمد اثر معروف استاد «کمال‌الملک» تابلوی پرتره «سردار اسعد بختیاری» در رسانه‌های جمعی منتشر شده است.

editors choice ramezani این قبیل نا کارآمدی‌ها در توجه به آثار هنری و فرهنگی ناشی از این مسئله قابل طرح است که نظام و ساختار نهادهای مرتبط با میراث فرهنگی و مقولات هنر نیازمند بازسازی و تجدید سازماندهی است، آنچنان که در سالهای دهه ۷۰ مرحوم مهندس شیرازی با تجمیع سازمان صنایع دستی و اداره کل موزه‌ها و دفاتر فنی باستان‌شناسی، اداره کل میراث فرهنگی را بنیان نهاد و از سویی نهادهای مرتبط در بخش خصوصی مانند مرمتگران و مجموعه‌داران و خدمات‌دهندگان به فضای تجسمی و اقتصادی هنر هم نیازمند تشکل‌های صنفی و ایجاد نظام‌نامه‌های مشخصی مانند نظام مهندسی می‌باشند تا برخورد با آثار هنری تحت ضوابط و چهارچوب حقوقی و قانونی و علمی صورت پذیرد.
در رشته مرمت از سال۱۳۶۳ دانشکده مرتبط در ذیل دانشگاه هنر شروع به فعالیت نمود و در طی سی سال گذشته تا کنون تعداد این مراکز رو به فزونی نهاده است. اما کماکان بیماران به دندانپزشکان (مرمتگران) تجربی مراجعه می‌کنند و یا به مرمتگرانی که دوره‌های کوتاه مدتی را به عنوان «کارگاه آشنایی» در یک کشور اروپایی طی کرده‌اند.
kamalolmolk bakhtiari مشخصا یک مرمتگر باید به علم شیمی، فیزیک، تاریخ هنر و فن هنری مسلط باشد و تنها یک نقاش یا یک شیمیست نمی‌تواند در مورد سرنوشت یک اثر هنری تصمیم بگیرد. گرچه مسئله عدم وجود قوانین و آشنایی دست‌اندرکاران با مسائل و امکانات حوزه مرمت است، توسعه بی‌رویه اقتصادی و نبرد فرهنگ تعاملی باعث عقب ماندن دیگر نهادهای لجستیکی و ساختاری حوزه هنر شده‌است.‌
رشته مرمت آثار هنری و تاریخی در قالب آکادمیک در جهان رشته‌ای نوپا است که از سالهای ۱۳۵۵ در ایران پایه‌ریزی گردیده که متخصصان خوبی را هم ترتبیت کرده است. با توجه به قدمت و انبوه آثار موجود در کشور تنها ناکارآمدی اقتصادی فرهنگ مانع توسعه و اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته بود که با گسترش فضای اقتصاد هنر به‌خصوص در رشته تجسمی این مسئله نه تنها حل نشده بلکه به جهت نبود قوانین صنفی و نهادهای سامان دهنده بسیاری نامتخصصان به خود اجازه ورود به این حوزه را داده و در همکاری با دلالان آثار هنری و برای تولید اصالت‌های کاذب و گسترش فضای اقتصادی خود را صاحب نظر می دانند.
با امید به توجه همکاران و مسئولان نهادهای هنری در رفع این مسائل در رفع این مسائل تا بار دیگر شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.

نوشته‌های پیشنهادی

مجسمه از فریده لاشایی در گالری سهراب

مجسمه‌ای خاص از فریده لاشایی در گالری سهراب

زین پس در دیوار خاکستری مخاطبان و دوستان عزیز سایت آوام نقد و بررسی ابژه‌های ...

یک نظر

  1. آثار هنری با مرمت و سرمایه ، ماندکار میماند . اگر شما میخواهید آثار هنری از رفتار وحشیانه نابودی یا غبار زملن مصون بماند آنرا با قیمتی گزاف بفروش بگذارید . انکس که با قیمتی بسیار بالا خریدار باشد ، مسلما حافظ خوبی هم برای آن اثر خواهد بود . زیرا آثار هنری گاه در زیر یوغ یک حکومت امکان انهدام خواهد داشت و گاه تحت یک بوروکراسی نا کارامد دچار تغییرات نابخردانه خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.