مجموعه‌داران مطرح دنیا؛ بخش دهم

مجموعه‌داران مطرح دنیا 
در پرونده آشنایی با مجموعه‌داران مطرح دنیا، به معرفی تعدادی  از این مجموعه‌‌داران می‌‌پردازیم. بر خلاف عادت معمول که بیشتر به مجموعه‌‌داران مرد ساکن آمریکا می‌پردازند، ما نهایت تلاش خود را کردیم تا بر افرادی که هنوز ناشناس هستند و از اقلیت‌ها هستند نیز بپردازیم. تعداد زنانی که در فهرست قرار‌دارند و همچنین زنان و مردان چینی که آینده روشنی در عالم هنر دارند، تحسین ‌برانگیز است.
این فهرست الفبایی در سال ۲۰۱۵ در سایت Artnet.com ، منتشر شده است.
  • ترجمه و گردآوری: یاسمن نوذری

بخش قبلی این پرونده را اینجا ببینید:

 

مطلب پیش رو آخرین قسمت از سری مجموعه‌داران مطرح دنیا میباشد .

[/su_posts] 


آلیس والتون(ایالت متحده آمریکا) Alice Walton
مجموعه‌دارانوالتون، وارث ثروت فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت، ثروتی معادل ۳۵ میلیارد دلار دارد و به تاسیس موزه‌ی Crystal Bridges  در بنتوویل آرکانزاس شهره می‌باشد. تمام آثار هنری این موزه متعلق به مجموعه‌ی شخصی وی می‌باشد. بطری کوکا کولا اندی وارهول، نقاشی Blackwll’s Island ادوارد هاپر و پرتره‌ی رابرت لوئی استیونسون و همسرش، نقاشی جان سینگر سارجنت، از آثار این مجموعه‌ی چند صد میلیون دلاری می‌باشد.  وی در فوریه سال گذشته با خرید نقاشی گل سفید شماره‌ی ۱ جورجیا اوکیف به قیمت ۴۴٫۴ میلیون دلار در حراجخانه‌ی ساتبیز همه را شگفت‌زده کرد. این اثر، به عنوان گران‌ترین نقاشی یک هنرمند زن به ثبت رسید و امروزه در موزه‌ی Crystal bridge نگه‌داری می‌شود.

مجموعه‌داران مجموعه‌دارانمجموعه‌داران

مجموعه‌دارانمجموعه‌دارانمجموعه‌داران

الین وین(ایالت متحده آمریکا) Elaine Wynn
مجموعه‌دارانالین وین سرمایه‌گذار و صاحب هتل‌های زنجیره‌ای Mirage در لاس وگاس، در سال ۲۰۱۳ خریدار اثر سه لتی فرانسیس بیکن به نام Three Studies of Lucian Freud(1969) معرفی شد. این اثر که به قیمت ۱۴۲٫۲ میلیون دلار در حراج کریستیز خریداری شده است، گرانترین اثری است که تا به حال در حراج‌ها به فروش رسیده است. وی برای خرید این نقاشی رقبایی جدی نظیر لری گاگوسیان(صاحب گالری گاگوسیان) و جیو شین(مجموعه‌دار و دلال کره‌ای) را از میدان به در کرد.

مجموعه‌داران

مجموعه‌داران

لو کوآن(چین) Lu Xun
مجموعه‌دارانوی هزینه‌ی خرید مجموعه‌اش را از راه سرمایه‌گذاری در بخش آموزشی و صنایع غذایی تهیه می‌کند. کوآن به همراه پدرش، دلال معاملات ملکی، موزه‌ی Sifang را خارج از نانجینگ در سال ۲۰۱۳ تاسیس کردند و همواره به هنرمندانی از سرتاسر جهان سفارش آثار محیط-محور برای این موزه می‌دهند. تا به حال حدود ۳۰۰ اثر سفارشی برای موزه انجام شده است که در میان آن‌ها می‌توان به لوک توییمانس، دان وو Danh Vō و یوکاتا سون Yutaka Sone اشاره کرد که در حال حاضر مشغول ساخت باغی از مرمر و سبزیجات برای موزه می‌باشد.

مجموعه‌داران مجموعه‌دارانمجموعه‌دارانمجموعه‌دارانمجموعه‌داران

 

لیو ییکیان و ونگ وی(چین) Liu Yiqian and Wang Wei
مجموعه‌دارانسال گذشته ییکیان دومین شعبه‌ی موزه‌ی خود یعنی Long museum در چین را افتتاح کرد. این موزه صاحب وسیع‌ترین مجموعه‌ی خصوصی شامل آثار سنتی، مدرن و معاصر هنر چین و همچنین هنر اروپا می‌باشد. او در حرفه‌ی مجموعه‌داری خود بسیار فعال می‌باشد و سالانه ۱۶۳ میلیون دلار برای گسترش آثار موزه خرج می‌کند. وی اخیرا با پرداخت ۳۶ میلیون دلار برای استکان سرامیکی چینی متعلق به قرن پانزدهم (گران‌ترین ظرف چینی فروخته شده در تاریخ) در حراج ساتبیز خبر ساز شد. او سپس چای خود را در آن نوشید.

مجموعه‌دارانمجموعه‌داران

آنیتا و پوجو زابلودوویکز(انگلستان) Anita and Poju Zabludowicz
مجموعه‌داران طی دو دهه‌ی اخیر پوجو، زاده‌ی فنلاند و دلال معاملات ملکی، به همراه همسر انگلیسیش آنیتا بیش از ۳۰۰۰ اثر هنری از هنرمندان تازه‌کار یا کسانی که در اواسط حرفه‌ی هنری خود هستند، خریداری کردند. آن دو به انتخاب‌های پر جسارت و ریسکی خود معروف می‌باشند. زابلودوویکزها مجموعه‌‌یشان را در خانه‌ی لندن خود و دو فضای عمومی دیگر نگه داری می‌کنند. یکی کلیسای متودیست‌ها در قسمت شمالی لندن و دیگری در میدان تایم نیویورک. علاوه بر این آنها یک برنامه‌ی رزیدنسی در جزیره‌ی Sarvisalo فنلاند راه اندازی کرده‌اند که تا به حال پذیرای هنرمندانی نظیر کاراگ تورینگ Caragh Thuring، نیکولاس دشایس Nicolas Deshayes، کیث تایسونKeith Tyson و حتی اولافر الیاسون Olafur Eliasson بوده‌ است.

مجموعه‌دارانمجموعه‌دارانمجموعه‌داران

جوشن زایتز(آفریقای جنوبی) Jochen Zeitz
مجموعه‌دارانزایتز آلمانی تبار، رئیس سابق هیات مدیره‌ی برند ورزشی پوما، حرفه‌ی مجموعه‌داری خود را از سال ۲۰۰۲ شروع کرد. در حال حاضر آثار این مجموعه در آمریکا، کنیا، اسپانیا، سوییس و آفریقای جنوبی پخش شده است اما قرار است با تاسیس موزه‌ی هنر معاصر آفریقا به طراحی تامس هترویک Thomas Heatherwickدر کیپ تاون، تمام آثار این مجموعه درآنجا به نمایش درآید. وی بزرگترین مجموعه‌ی خصوصی آثار هنرمندان آفریقایی را داراست و مجموعه‌اش شامل آثار مارلین دوما، ناندیفا تامبو  Nandipha Mntambo، کودزانای چیورای  Kudzanai Chiurai و نیکولاس لوبو  Nicholas Hlobo می‌باشد.

مجموعه‌دارانمجموعه‌داران مجموعه‌داران

چیائو ژیبینگ(چین) Qiao Zhibing
مجموعه‌دارانژیبینگ در حال حاضر مشغول تبدیل چندین تانکر نفتی متروکه به مرکز هنر معاصر در شانگهای می‌باشد. وی مجموعه‌ی آثار هنری بین‌المللی و چینی خود را در کلوب‌های شبانه‌ی خود در پکن و شانگهای نگه‌داری می‌کند. مجموعه‌ی او شامل آثار هنرمندانی چینی مثل ژانگ انلی  Zhang Enliو ینگ فودونگ Yang Fudong و هنرمندانی بین‌المللی مثل آنتونی گورملی، اولافر الیاسون و دیمین هرست می‌باشد.

پایان.

مجموعه‌داران مجموعه‌دارانمجموعه‌داران

[/one_half_last]

 

نویسنده