فراخوان جشنواره‌‌عکاسی بافت تاریخی «تهران»

دومین جشنواره‌ی عکاسی بافت تاریخی «تهران»، با رویکرد زندگی در بازار تهران، برگزار می‌شود.

دومین جشنواره‌ی عکاسی بافت تاریخی «تهران»، توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران و با مشارکت کمیته‌ی مردم‌نهاد پی‌گیری حفاظت از خانه‌های تاریخی شهر تهران، انجمن دوست‌دارن میراث تهران و خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

محور‌های این جشنواره به این شرح اعلام شده‌اند: حیات مدنی، کسب و کارقدیم و جدید، باورهای دینی و اجتماعی، جاذبه‌های تاریخی وعکس‌های قدیمی بازار.

همچنین این جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود: بخش اصلی، برای معرفی جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و گردشگری بازار بزرگ تهران برگزار می‌شود. که در این بخش کسب بازمانده از قدیم در بازار امروز، هنجارهای مشاغل جدید، پیشه‌های ناهمگون و کالا‌ها در بازار سنتی تاریخی تهران، حیات مدنی، زندگی روزانه، کسب و کار، رفت و آمد، آیین‌های دینی و ملی و اجتماعی در بافت تاریخی بازار تهران به نمایش در می‌آیند.

در بخش جنبی این جشنواره هم قرار است یادمان عکس‌های قدیمی بازار و آرشیو عکس‌های قدیمی بازار تهران که در اختیار مردم، اهالی و مجموعه‌داران است به‌نمایش درآید.

در هر دو بخش هر عکاس مجاز است ۱۰ قطعه عکس به سایت جشنواره بفرستد.

گاه‌شمارجشنواره هم به این ترتیب اعلام شده است: مهلت ارسال آثار تا پایان روز پنجشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۳. بخش ثبت نام در وب‌سایت جشنواره به شکل خودکار بسته خواهد شد. شمارش معکوس مدت زمان باقیمانده در وب سایت راهنمای مخاطبان است.

انتخاب و داوری آثار نیز از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه سال جاری انجام می‌شود. همچنین نمایشگاه آثار منتخب شده در دی ماه ۱۳۹۳ برگزار خواهد شد.

معرفی آثار برگزیده در این جشنواره همزمان با مراسم افتتاحیه در خانه‌ی هنرمندان ایران انجام می‌شود.

دبیر هنری جشنواره، ساعد نیک ذات، دبیر اجرایی جشنواره، سجاد عسگری و مسوول روابط عمومی جشنواره، زینب جلالی هستند. انتخاب و داوری آثار نیز توسط سیداحمد محیط طباطبایی، سیمون آیوازیان، مریم زندی، نادر داوودی و ابراهیم صافی انجام می‌شود.

شرایط شرکت در مسابقه دراین مسابقه به این شرح اعلام شده است:

شرکت در این مسابقه برای تمامی عکاسان حرفه‌ای، آماتور وعلاقه مندان سراسر کشور آزاد است، عکس‌های ارسالی می‌توانند رنگی، تک رنگ، به صورت آنالوگ و یا دیجیتال عکاسی شده باشند، عکس‌های آنالوگ باید ابتدا اسکن شده، سپس مانند عکس‌های دیجیتال از طریق وب سایت ارسال شوند، پذیزش آثاربخش اصلی به صورت آنلاین و از طریق وب سایتwww.tahraan.ir انجام می‌گیرد، برای ارسال عکس در بخش جنبی، چنانچه افرادی امکان اسکن و ارسال اینترنتی نداشته باشند، می‌توانند با حضور در دبیرخانه جشنواره از امکانات فنی توسط متخصصین استفاده کرده وپس از اسکن و ثبت نام، اصل عکس را‌ همان هنگام دریافت کنند. تاریخ گرفتن عکس‌های بخش اصلی باید از سال ۱۳۸۰ به بعد باشد و ضمنا درج نشانی محل عکاسی و تاریخ عکس‌ها مطابق فرم طراحی شده در سایت جشنواره الزامی است، فرم اینترنتی شرکت در جشنواره و اطلاعات درخواستی باید به دقت تکمیل شود. این اطلاعات برای تهیه مطالب انتشاراتی و نمایشگاهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت لذا مسوولیت درستی اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت کننده است.

همچنین درج اطلاعات درخواستی در فرم شرکت بر روی وب‌سایت به هنگام بارگذاری عکس‌ها در سایت الزامی است و در غیر این صورت علاقه‌مندان موفق به ثبت نام و ارسال عکس‌ها نخواهند شد، ادیت و پردازش عکس‌ها باید در حد متعارف باشد تا جاییکه که سندیت عکس مخدوش نشود، دبیرخانه از دریافت عکس‌های بدون کیفیت فنی، دستکاری شده و مغایر با اخلاق معذور است، عکس‌های راه یافته به جشنواره دریک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت وهمچنین در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

علاوه بر این ارسال اثر توسط عکاسان به منزله قبول مالکیت اثر و اصالت آن تلقی می‌شود، همچنین ارسال کننده در همه‌ی اشکال حق امتیاز و حق مالکیت معنوی اثر مسوول است و عواقب حقوقی آن را نیز بر عهده خواهد داشت و هیچ‌گونه مسوولیتی به عهدۀ برگزار کننده نخواهد بود، اما در صورت بروز خطا و اثبات آن، جایزه احتمالی و حق امتیاز پرداخت شده باز پس گرفته خواهد شد، به عکاسان شرکت کننده در بخش اصلی و همچنین ارسال کنندگان عکس‌های قدیمی بازار در بخش جنبی که عکس‌هایشان برای نمایشگاه پذیرفته شود گواهی شرکت و کتاب جشنواره اعطا خواهد شد، برگزار کننده حق استفاده ازعکس‌های پذیرفته شده برای چاپ در امور نمایشگاهی، اطلاع رسانی و بانک اطلاعاتی با ذکر نام عکاس را برای خود محفوظ دانسته و در صورت استفاده از اثر در غیر موارد فوق حقوق اثربا توافق طرفین به عکاس پرداخت می‌شود.

عکس‌هایی که در دوره اول جشنواره عکس ته‌ران در بخش نمایشگاه برگزیده شده باشد امکان شرکت مجدد در مسابقه دومین جشنواره با موضوع بازار تهران را ندارد.

شرایط ارسال آثار نیز به این شرح است: ثبت نام و دریافت اثر فقط از طریق سایت جشنواره به نشانی اینترنتی www.tahraan.Ir انجام خواهد شد، عکاسان باید آثار خود را بصورت دیجیتال و با فرمتJPG و حداقل حجم Mb۴ و یا ضلع بزرگ عکس حداقل ۳۵۰۰ pixel برای شرکت در مسابقه و ثبت در سایت جشنواره به آدرس www.tahraan.ir بفرستند و ذکر مشخصات دقیق مکان عکس با کمک توضیحات جانبی با استفاده از فایل راهنمای سایت الزامی است.

جوایز و امتیازات به این شرح است: از میان آثار رسیده به دبیرخانه، حداکثر ۱۵۰ اثر در بخش اصلی مسابقه و ۱۰۰ عکس در بخش جنبی برای نمایشگاه و چاپ در کتاب انتخاب خواهد شد و به آثار پذیرفته شده در بخش اصلی مسابقه، مبلغ ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال حق‌التالیف اثر پرداخت خواهد شد.

در بخش اصلی:

نفر اول: تندیس جشنواره+ دیپلم افتخار+ ۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان

نفر دوم: تندیس جشنواره+ دیپلم افتخار+ ۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان

نفر سوم: تندیس جشنواره+ دیپلم افتخار+ ۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان

نفر چهارم: تندیس جشنواره+ دیپلم افتخار+ ۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان

نفر پنجم: تندیس جشنواره+ دیپلم افتخار+ ۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان

 

در بخش جنبی: از میان آثار پذیرفته شده در بخش جنبی جشنواره، به هر یک از مالکان پنج عکس برگزیده، دیپلم افتخار، ۵۰۰/۰۰۰ تومان و هدیه فرهنگی اهدا می‌شود.

نشانی دبیرخانه مرکزی: خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، عمارت تاریخی عین‌الدوله، شماره تماس: ۵-۲۲۹۶۹۷۴۲ (داخلی ۱۱۱ و ۱۱۳).

نویسنده