نکوداشت استاد عبدالله فرادی |نگارخانه برگ

پنجاه و ششمین نشست پژوهشی هنر، نکوداشت استاد عبدالله فرادی (خوشنویس)
چهارشنبه دوم تیرماه ۱۳۹۵
ساعت ۱۸ الی ۲۰

پنجاه و ششمین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد عبدالله فرادی در نگارخانه برگ برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران: نگارخانه برگ سازمان زیباسازی شهر تهران چهارشنبه ۲ تیرماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۸الی۲۰ میزبان پنجاه و ششمین نشست پژوهشی هنر می باشد که به نکوداشت استاد برجسته خوشنویسی معاصر عبدالله فرادی اختصاص خواهد داشت. در این مراسم، آقایان اکبر ساعتچی، محمد میرزایی و کاوه تیموری به ایراد سخن خواهند پرداخت و در انتها نیز فیلمی از زندگی و آثار این هنرمند که به همین مناسبت تهیه شده، به نمایش در می آید.

در طی مراسم که با همکاری سازمان زیباسازی تهران و نشریه تندیس برگزار می شود؛ نمایشگاهی از آثار خوشنویسی، عکس و اسناد این هنرمند برجسته پیش روی علاقمندان قرار خواهد گرفت که این نمایشگاه تا ۱۴ تیرماه ادامه دارد.

نشانی: خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، عمارت عین الدوله، نگارخانه برگ.
نمایشگاه آثار، عکس و اسناد تا ۱۴ تیرماه.

عبدالله فرادی (۱۳۰۶-۷ مرداد ۱۳۷۵) از خوشنویسان بنام خط نستعلیق و استادان پیش‌کسوت انجمن خوشنویسان ایران است.

عبدالله فرادی

فرادی خوشنویسی را از سنین کودکی و از کلاس چهارم ابتدایی شروع کرد و تعلیم خط را ابتدا نزد غلامرضا خوشنویس آغاز کرد و بعدها از عماد طاهری ملقب به«عمادالشریعه» سرمشق گرفت. او خوشنویسی را در محضر علی مخصوص، فرزند خلف میرزا حسین‌خان مستوفی معروف به کاتب خاقان، علی آقاحسینی و علی اکبر خان کاوه دنبال کرد اما این برای او کافی نبود به همین خاطر در سال ۱۳۲۳ نزد سید حسن میرخانی ملقب به «سراج الکتاب» رفت و تا واپسین روزهای زندگی استاد، از تعالیم او استفاده کرد.

عبدالله فرادی پس از عمری فعالیت فرهنگی و هنری، در هفتم مرداد ۱۳۷۵ هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و در بهشت زهرا قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد. سنگ قبر او به خط عباس اخوین نوشته شده است.

از عبدالله فرادی کتاب‌های خطی، قطعات، مرقعات و نوشته‌های زیادی موجود است. کتابت و خوشنویسی آثار زیر از او باقی است:

  • «داستان زال و رودابه»
  • «شرح نهج البلاغه»
  • «فرمان مالک اشتر»
  • «مراه العین»
  • «مرقع قند پارسی»
  • «مقدمه گنجینه هنر»
  • «مناجات حضرت امیر»

همچنین بسیاری از کتیبه‌های مساجد کشور به خط اوست.

نویسنده