ویدیوآرت “باد و مرگ” در جشنواره قاهره

ششمین جشنواره آثار ویدیویی قاهره (Cairo Video Festival) که در حاشیه سی و ششمین جشنواره فیلم قاهره برگزار می‌شود از فردا ۹ اکتبر آغاز به کار می‌کند و در این بخش میزبان ویدیوآرت “باد و مرگ” محمود نورایی است. این ویدیو روز ۱۸ نوامبر ۲۷ آبان ماه در این فستیوال به نمایش در خواهد آمد.

جشنواره‌های سینمایی (الف) دنیا همچون کن، ونیز، برلین، ترایبکا، قاهره و… در سال‌های اخیر رویکرد جدیدی را به هنر ویدیو داشته‌اند و در کنار جشنواره‌های سینمایی خود بخشی را به نمایش آثار ویدیوآرت اختصاص داده‌اند. ویدیو آرت “باد و مرگ” نیز تنها نماینده ایران در این فستیوال قاهره است. این ویدیوآرت سال گذشته در جشنواره کن (۲۰۱۳ Aviff Cannes) نیز به نمایش در آمد و این برای دومین بار است که در یک جشنواره (الف) به نمایش در می‌آید.

ویدیوآرت “باد و مرگ” محمود نورایی در ششمین جشنواره آثار ویدیویی قاهره در کنار آثاری از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بوسنی و هرزگوین، صربستان، کانادا، فرانسه، لبنان، آرژانتین، استرالیا، اسلواکی، کلمبیا، پرتغال، مکزیک، کره جنوبی، چین، فنلاند، روسیه، شیلی، کوبا، سوئد، پرو، چک، لهستان، ترکیه، بلژیک، هلند، نروژ، دانمارک، سوئیس و مصر به نمایش در خواهد آمد.

همچنین ویدیوآرت “باد و مرگ” در بیست و هفتمین جشنواره آثار ویدیویی “هر لحظه” (Festival Les Instants Vidéo) مارسی نیز به نمایش در خواهد آمد. این جشنواره از امروز ۸ اکتبر ۱۷ آبان ماه آغاز به کار می‌کند و از ایران میزبان ویدیوهایی از محمود نورایی، ندا فیروزه و آزاده نیلچیان است.

ویدیو آرت “باد و مرگ” روز ۱۱ نوامبر ۲۰ آبان‌ماه در این فستیوال که ۱۵۹ ویدیوآرت از ۴۴ کشور دنیا حضور دارند به نمایش در خواهد آمد.

ویدیو آرت “باد و مرگ” محمود نورایی، موضوع مرگ را مورد توجه قرار داده است و نگاهی می‌نی‌مال و معناگرا به مرگ از دریچه فلسفه دارد. این اثر هم از نظر گزینش موضوع و هم از نظر فرم نوعی ساده‌نگری را با مفاهیم پیچیده‌ایی همچون فلسفه وجودی مرگ بررسی کرده است. در این ویدیو عکس‌های قدیمی به عنوان تصاویری ابژکتیو مورد بازخوانی قرار گرفته و در ورای آن‌ها موضوع مرگ به صورت سوبژکتیو مورد خوانش مخاطب قرار می‌گیرد.

ویدیو آرت “باد و مرگ” محمود نورایی پیش از این در شصت و ششمین جشنواره فیلم کن (۲۰۱۳ Aviff Cannes) و جشنواره لینکلن انگلیس (GNRAL FEST ۲۰۱۴) به نمایش در آمده است.

نویسنده