مرمت تابلوهای نقاشی کاخ مرمر

مرمت ۱۳تابلو نقاشی کاخ مرمر پایان پذیرفت 

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فتح الله نیازی اظهار کرد: با توجه به اینکه این تابلوها در زمان خلق اثر جز تزیینات وابسته به معماری محسوب می شدند و هنرمند آنها را برای محیط، خلق کرده بود امکان جدا کردن و نصب آنها در مکان دیگری غیر ممکن به نظر می رسید.

نیازی با اشاره به نصب این تابلوها با قاب گچی اضافه کرد: این گونه خاصی از هنر است که در آن تابلوهای چارچوبی یا بومدار در دل معماری جای داده می شوندکه بنا به همین نوع نگرش ،مرمت آنها نیز بسیار متفاوت است.

وی آسیب های وارده به تابلوهای کاخ مرم را خاص دانست و گفت: بخشی از تابلوها سوخته و رنگ بخش های دیگر نیز از بستر اصلی جدا و ماهیت رنگ از دست رفته بودکه این کار مرمت را خیلی سخت می کرد زیرا که باید دو شکل مرمتی پیش گرفته می شد.

این پژوهشگر با اشاره به روند اجرای پروژه مرمت تابلوه های کاخ مرمر تصریح کرد : تجهیزات و مواد مورد نیاز طبق قرار داد پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و بخشی هم که امکان خرید آنها وجود نداشت و هزینه بر بود از پژوهشکده حفاظت و مرمت منتقل و مورد استفاده قرار گرفت .

نیازی افزود: با بهره گیری از تخصص کارشناسان ابتدا مطالعات ، مستند نگاری ، آسیب نگاری و سپس کارهای اجرایی انجام گرفت.

مرمت

وی با اشاره به تشریفاتی بودن فضایی که تابلوها در آن قرار گرفته اند گفت : در این شرایط آثار باید اصولی مرمت شوند تا بیننده حظ بصری کامل را ببرد.

به گزارش  ایرنا سرپرست کارگاه مرمت تابلوهای کاخ مرمر با اشاره به قابل تشخیص نبودن شکل اولیه تابلوها به دلیل شوک حرارتی بالا افزود: تصاویری که در قالب یک کتابچه توسط مجمع به چاپ رسیده مستندات گروه را برای پی بردن به شکل اولیه تابلوها کامل کرد.

نیازی تصریح کرد: دراین مرحله، تثبیت، برداشتن آثار حرارت دیده ، لایه برداری ورنی ها (در مراحل پاکسازی ،تمیز کاری و لایه برداری) و تزریق چسب در لایه ها انجام شد.

وی ادامه داد: به دلیل بزرگی تابلوها گروه مرمت، با روشی خاص و استفاده از میزهای کارگاهی تابلوها را آستر گیری کرد.

وی توضیح داد:‌ در این مرحله پارچه ای به پشت اثر ساپورت شد زیرا کرباس اثر، اسیدی و جدا شده بود و نیاز به استحکام بیشتر بود.

او گفت: با توجه به اینکه چهارچوب تابلوها از چوب راش در اندازه های بزرگ ساخته شده بود در اثر گرما تاب برداشته بود، تعویض آنها نیز کار درستی نبود از این رو این چهار چوب ها در کارگاه تاب گیری ، مرمت و به حالت اولیه برگردانده شدند.

نیازی با اشاره به اینکه چهارچوب دو قاب از تابلوها به دلیل بزرگی به منظور جابجایی بریده شده بود افزود :با اجرای یک طرح خلاقانه این چهارچوب ها بصورت کشویی ساخته شد تا در موقعیت های بعدی نیز به راحتی حمل و نقل شوند.

مرمت

او اضافه کرد: کار نصب نیز روی پنل های آلومینیومی که سنگینی تابلوها را می گرفت توسط گروه انجام شد. پیش تر تابلوها با گل میخ روی دیوار نصب شده بود که در صورت تکرار آن به خود اثر آسیب می رسید.

سرپرست کارگاه مرمت تابلوهای کاخ مرمر با اشاره به اینکه یکی ازتابلوها بعد از پاکسازی و تثبیت به عنوان شاهد نگه داشته شد تصریح کرد : از آنجا که اسناد ، گزارش ها و عکس ها روزی از میان می روند این تابلو نشان می دهد که چه آسیبی به مجموعه رسیده و مرمت این تابلوها نیز در گذشت زمان جزو تاریخ خواهد شد .

وی با اشاره به تابلوی دیگری که میزان سوختگی اش بسیار بالا بود گفت: دو تابلو شبیه این اثر وجود داشت که به درخواست مجمع تشخیص مصلحت ، یک کپی از هرکدام ترسیم و در جای خودش نصب شد.
**مرمت نقاشی های دیوار سرسرا

سرپرست کارگاه مرمت تابلوهای کاخ مرمر در ادامه به مرمت نقاشی های دیواری سرسرای کاخ مرمر اشاره کرد و افزود: پیش از این پاکسازی ناقصی روی این نقاشی ها انجام گرفته بود که مجددا پاکسازی ، لایه برداری و تثبیت نهایی شد.

نیازی بازه زمانی اجرای این پروژه را ۱۰ماه و حاصل آن سندی بر توانمندی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در کار اجرایی مرمت دانست.

به گفته وی، پیش از آنکه پروژه مرمت تابلوهای کاخ مرمر به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سپرده شود تعدادی از این تابلوها که کمترین آسیب را دیده بود توسط پیمانکار خصوصی ترمیم مختصری شده بود.

مرمت

ساختمان دفتر مرکزی مجمع تشخیص مصلحت نظام( کاخ مرمر) که جزو آثار میراث فرهنگی کشور است براساس تفاهم نامه ای که بین این نهاد و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید، ساماندهی می شود.

این تفاهم نامه به منظور استفاده از تجربه، تخصص و توان کارشناسی پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه برای رفع نیازهای علمی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و تزئینات وابسته به معماری، بین دو طرف امضا شد.

ساختمان مرمر به دستور رضا شاه و به دست معماران معروف آن زمان ساخته شده است.

گنبد زیبای این بنا برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است که به وسیله استاد حسین لرزاده کاشی کاری شده است.

این بنا که عملیات ساختمانی آن سال ۱۳۱۶ پایان یافت، محل زندگی و کار رضا شاه بود، در دوره محمدرضا به موزه تبدیل شد و در دهه هفتاد مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن نقل مکان کرد و نام جدید ساختمان قدس بر آن نهاده شد.

این ساختمان پس از انقلاب اسلامی در اختیار دادستانی کل کشور و در زمان ریاست آیت الله یزدی در اختیار قوه قضاییه بود و پس از آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی برای کاربرد موزه قرار گرفت که در سال ۱۳۷۶ بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

نویسنده