فراخوان بخش عکس پنجمین جشنواره تئاتر شهر

فراخوان بخش عکس پنجمین جشنواره تئاتر شهر
* مسابقه عکاسی تئاتر

– هدف از برگزاری مسابقه عکس پنجمین جشنواره تئاتر شهر، آن است که فضای جدیدی در همکاری گروهی بین عکاسان و ارج نهادن به مقام استادی و نیز بهره گیری از دانش و تجربه پیشکسوتان عرصه عکاسی در کنار نگاه نوگرای نیروهای جوان در عکاسی تئاتر پدید آمده و ترکیب متجانسی از هنر میان‌رشته‌ای عکاسی و نمایش ایجاد شده و علاوه بر آن تلاش گروهی برای رسیدن به یک هدف مشترک برقرار گردد. لذا با این توصیف مسابقه گروهی عکاسی تئاتر طراحی و بصورت مسابقه عکاسی از نمایشهای صحنه ای و خیابانی در جشنواره پنجم برگزار می‌گردد.
* مسابقه گروهی عکاسی تئاتر
– در این طرح که بعنوان طرح مسابقه گروهی عکاسی از آن یاد میشود ۸ نفر از عکاسان حرفه ای که سابقه آموزش و حضور جدی در عکاسی کشور داشته اند بعنوان نفرات راهبر، و هدایت کننده با شرکت کنندگان همراه شده و بصورت تیمی شرکت کنندگان را از روز اول جشنواره تا انتها راهنمایی و مشاوره های لازم را با ایشان در میان میگذارند .
در طرح مسابقه گروهی، عکاسان شرکت کننده همراه با هم تیمی ها و یک استاد راهنما ، بصورت متوالی در روزهای جشنواره عکاسی کرده و هر شب بعد از عکاسی روزانه از نمایشهای جشنواره در فضای کارگاهی حاضر شده و پس از مدت زمان لازم برای انتخاب و ادیت ، عکسهای منتخب خود را جهت امتیاز گیری به بخش داوری تحویل میدهند . کلیه عکسها پس از کدگذاری، توسط داوران که در واقع همان اساتید حاضر در برنامه هستند امتیاز دهی و این امتیازات در پرونده کاری هر شرکت کننده ذخیره و به امتیازات روزهای دیگر افزوده میشود .
– شرایط شرکت در مسابقه گروهی عکس :‌
– حضور کلیه عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای کشور در مسابقه آزاد است. عکاسان علاقمند موظف به ثبت‌ نام در دبیرخانه جشنواره به شکل تکمیل و ارسال فرم مخصوص از طریق ایمیل به آدرس f.t.c.phototheater@gmail.com می‌باشند.
– فرم ثبت نام در انتهای فراخوان وجود دارد اما برای دریافت این فرم با فرمت word، عکاسان می‌توانند درخواست خود را به ایمیل f.t.c.phototheater@gmail.com ارسال نمایند تا به آدرس الکترونیکی آن‌ها فرستاده شود. ضروری است نام عکاس در قسمت موضوع ایمیل نوشته شود .
– عکاسان متقاضی حضور در مسابقه می‌‌باید ۵ قطعه عکس از میان عکسهای خود (اعم از عکس تئاتر و یا هر عکس در ژانرهای دیگر) را به ابعاد ۳۰×۲۰ و کیفیت ۳۰۰ DPI ، انتخاب و حداکثر تا پایان وقت اداری شنبه ۱۶/۵/۹۵ به آدرس ایمیل f.t.c.phototheater@gmail.com ارسال و تاییدیه دریافت نمایند .
– ستاد برگزارکننده جشنواره ، دو هفته مانده به آغاز جشنواره کارت شرکت در نشست انتخاب عکاسان حاضر در جشنواره را به کلیه افرادی که عکسهای خود را به دبیرخانه ارسال نموده باشند ارائه خواهد نمود.
– کلیه عکاسان شرکت کننده ، هنگام داوری در سالن اجتماعات حاضر خواهند بود. در نشست داوری اساتید عکاسی نیز در سالن و همراه با شرکت کنندگان حاضر و تمامی عکسها با کدهای مخصوص و در سکوت کامل عکاسان به نمایش درخواهد آمد تا از بین عکسهای به نمایش آمده هر استاد عکاسان تیم خود را انتخاب نماید .
– تبصره :‌ در صورتیکه یک عکاس مورد انتخاب دو یا چند استاد بصورت مشترک باشد، حق انتخاب به عکاس داده میشود تا استادش را برگزیند .
– در تیم هر استاد، ۵ شرکت کننده حضور خواهد داشت و بدین ترتیب هر تیم متشکل از ۶ نفر که ۵ نفر عکاسی خواهند نمود و ۱نفر راهنما و مربی خواهد بود، با هم و براساس روح مشارکت تیمی وارد مسابقه گروهی عکاسی تئاتر خواهند شد . بدین ترتیب ۴۰ عکاس همراه با ۸ استاد عکاسی در این بخش با هم به رقابت خواهند پرداخت .
– استاد عکاسی هر گروه موظف است در تمام روزهای عکاسی و نیز در کارگاههای بعد از عکاسی و انتخاب و اصلاح عکسهای هر یک از همگروهی های خود، در کنار عکاسان بوده و عکاسان را به بهترین کیفیت عکاسی، راهنمایی کند . استادان حاضر در این برنامه اجازه حضور در کنار عکاسان در سالنهای نمایشی مطابق با نیاز عکاس و صلاحدید خود را دارند .
– لازم به ذکر است هر شرکت‌کننده موظف‌ است روزانه ۵ قطعه عکس از هر نمایشی که استاد عکاسی از بسته روزانه نمایشها برایش انتخاب می‌نماید، بعد از مشاوره با استاد و حداکثر تا ۲ساعت بعد از اجرای آخرین نمایش را بصورت تیمی به میز داوری تحویل دهد.
– از هر تیم جمعا بصورت روزانه ۲۵ قطعه عکس تحویل گرفته خواهد شد . در واقع هر نفر از اعضای یک تیم موظف است ۵ قطعه عکس خود را تحویل سرگروه نماید تا جمع عددی عکسها به ۲۵ قطعه برسد .
– با توجه به تعداد نمایشهای حاضر در جشنواره در دوبخش عکاسی صحنه و عکاسی خیابانی هر تیم موظف است از بسته روزانه خود که شامل هر دو ژانر نمایشی میشود برنامه عکاسی اش را تکمیل نماید . و امکان اینکه نمایشی از بسته روزانه حذف و یا نمایشی دیگر جایگزین آن شود وجود ندارد.
– پس از تکمیل جدول برنامه اجراهای نمایشی در جشنواره، قرعه کشی برنامه عکاسی هر گروه از نمایش‌ها با حضور اعضای گروه ها انجام و بسته روزانه هر گروه مشخص میشود .
– عکاسان بصورت روزانه و توسط استاد گروه خودشان برای عکاسی از نمایشی که در بسته روزانه شان قرار دارد انتخاب میشوند. استاد گروه تعیین می‌کند که کدام عکاس در روز اجرا از چه نمایشی عکاسی کند و عکاسان حق اعتراض به انتخاب استاد خود را ندارند، اعم از اینکه انتخاب استاد از بین نماشهای صحنه ای باشد و یا خیابانی .
– بدیهی است انتخاب عکاس و تیم برتر با توجه به مجموع امتیازات کسب‌ شده انجام می‌شود و داوران هر شب بعد از دریافت عکس‌ها امتیازات هر عکس را جهت ارزیابی نهایی ثبت خواهند نمود. امتیازات توسط گروه ۸ نفره اساتید حاضر در برنامه بعلاوه یک داور مهمان که هر شب به جمع تیم داوری اضافه میشود به پرونده کاری هر عکاس اضافه خواهد شد.
– توضیحات کامل برنامه عکاسی و چگونگی داوری عکس‌ها به‌صورت مکتوب و بعد از نشست اول داوری در اختیار عکاسان پذیرفته‌شده قرار خواهد گرفت.
– عکاسان شرکت کننده علاوه بر حضور در کارگاههای آموزشی که به‌منظور ارتقای سطح علمی عکاسان برگزار می‌شود موظف هستند، از زمان آغاز نمایشها (بعد از ظهرها)‌ تا زمان تحویل عکسها به تیم داوری که اغلب تا ساعتهای پایانی روز بطول می‌انجامد در برنامه حاضر باشند . بدیهی است عدم شرکت در هر یک از نشست‌ها بدون اطلاع قبلی مترادف با حذف عکاس از دور مسابقه است.
– چنانچه هر عکاسی بنا بر دلایلی از ادامه فعالیتش در مسابقه انصراف دهد، عکاس دیگری که در روز داوری در فهرست همان استاد قرار داشته و این فهرست تا روز آخر جشنواره در اختیار دبیر بخش عکس جشنواره میباشد، انتخاب و چایگزین نفر قبلی خواهد شد .
– تبصره: داوران، روزانه به هر عکس از ۱ تا ۱۰ امتیاز با توجه به کیفیت عکس، اختصاص خواهند داد به عبارتی به بدترین عکس هر عکاس نیز حداقل یک امتیاز تعلق خواهد گرفت؛ بنابراین تلاش عکاسان برای ارائه پنج عکس از تمامی نمایش‌های اجرا شده در یک روز قابل‌ ملاحظه خواهد بود.
– اسامی ۸ استاد مسابقه به ترتیب الفبایی به شرح زیر میباشد:
ساتیار امامی – ابراهیم حسینی – ابراهیم سیسان – بهنام صدیقی – یلدا معیری – مهدی مقیم نژاد
روشن نوروزی – مهدی وثوق نیا
– به عکاس برتر مسابقه ، تندیس جشنواره ، لوح تقدیر و نیز جایزه نقدی به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۲۰ ریال تعلق خواهد گرفت .
– به عکاس دوم مسابقه ، لوح تقدیر و نیز جایزه نقدی به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال تعلق خواهد گرفت .
– به عکاس سوم ، لوح تقدیر و نیز جایزه نقدی به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال تعلق خواهد گرفت .
– به اعضای تیم برتر مسابقه نیز لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵ ریال به هر نفر و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال به استاد گروه تعلق خواهد گرفت .
– برگزار کننده مجاز به استفاده از کلیه عکس‌های دریافتی در طول جشنواره ، با رعایت حقوق معنوی عکاسان در کتاب و برنامه‌های جشنواره می‌باشد.
– بدیهی است تنها عکاسانی مجاز به حضور در مسابقه می‌باشند که دارای دوربین‌های حرفه‌ای با تنظیمات دستی باشند.
– برگزارکننده مجاز است نسبت به برگزاری نمایشگاه عکس و چاپ کتاب عکس مسابقه اقدام نموده یا از آن منصرف گردد.
– پنجمین دوره جشنواره تئاتر شهر به دبیری شهرام کرمی از تاریخ ۲۲ لغایت ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ برگزار میشود. همچنین دبیر بخش عکس این جشنواره رضا موسوی می‌باشد .

جشنواره تئاتر شهر

 

نویسنده