نمايشگاه انفرادي آيدين آغداشلو در گالري اثر

آيدين آغداشلو پس از ٤٠ سال در يك نمايش انفرادى، نقاشى هايش را به تماشا مى گذارد ؛ ديوارهاى گالرى اثر ، عصر جمعه ٢٣ آبان ٩٣ ميزبانى آثار آغداشلو را به عهده دارند.

در اين نمايشگاه ١١ نقاشى و يك مجسمه ارائه مى شود كه استاد نقاش اكثر آنها را براى نمايش روى ديوارهاى گالرى اثر در دو سال اخير خلق كرده است كه اين خود گوياى اهميت مضاعف اين نمايشگاه است.
آغداشلو نمونه هايى شاخص از مهمترين مجموعه نقاشى هايش را در اثر ارائه مى كند كه هم به نوعى مرورى بر آثار اوست و هم از گفتمان انديشه پردازى مى گويد كه او در نيم قرن گذشته بر آن تاكيد كرده است.
بيشترين سهم اين نمايشگاه به معروف ترين مجموعه آغداشلو ، خاطرات انهدام ، اختصاص دارد، آن سان كه از ميان ١١ نقاشى ١٠ اثر از همين مجموعه است ؛ البته روايت هاى نقاش از اين خاطرات ، تنوع تصويرى و ساحت هاى معنايى وسيعى دارد و از « زمستان » گرفته تا مينياتورهاى مچاله ، چهره هاى دفرمه ، عشاق دست نيافتنى حتى نقاشى نابى از « مادر » را در برمى گيرد كه جذابيت هاى نمايشگاه را دوچندان مى كند؛ علاوه بر اين ،  اثر معما از مجموعه «سال هاى آتش و برف» نيز روى ديوار خواهد بود.
جالب اينجاست كه هشت اثر اين نمايشگاه در دو سال اخير خلق شده اند و براى نخستين بار به تماشا درمى آيند ؛ قديمى ترين تابلوى حاضر ، اثر «عشاق » است كه در سال ٥٩ آفريده شده است ؛ تابلوى نوستالژيك ديگر ، نقاشى معروف « تك چهره مادر نقاش » است كه استاد نقاش در سال ٦٠ با تكنيك گواش و مداد رنگى روى مقوا از مادرش به ثبت رسانده است.
آيدين آغداشلو متولد ١٣١٩ در رشت است ؛ او نقاشى را از پنج سالگى شروع كرده و نخستين تابلويش را در ١٤ سالگى به فروش رساند ؛ او سال ٣٨ وارد دانشكده هنرهاى زيباى تهران شد اما يك سال پيش از فارغ التحصيلى آن را رها كرد ؛ آغداشلو از سال ٥٣ به تربيت شاگرد و نيز تدريس تاريخ هنر همت گماشت و در اين راه نيز توفيق هاى بزرگ داشت : ٥٠٠٠ شاگرد و بيش از ٤٠٠ مقاله تخصصى كه در هفت جلد كتاب به زيور طبع آراسته شده است ؛ نخستين و آخرين نمايش انفرادى او در سال ٥٤ در تهران بر پا شد ؛ اما او دو بار خارج كشور نمايشگاه انفرادى داشت: سال ٨٥ در تورنتو كانادا و سال ٩٢ در بنياد فرجام دوبى.
آيدين آغداشلو فقط يك نقاش نيست ، او كارشناس مبرز هنرهاى اسلامى، مرمت كار برجسته آثار قدما ، مدرس تاريخ هنر و نقاشى و گرافيست است و علاوه بر اين  سه برنامه تلويزيونى موفق درباره هنر ايران تهيه كرده كه در حافظه جمعى جامعه هنرى به يادگار مانده است.
نمايشگاه آيدين آغداشلو پس از افتتاحيه در عصر جمعه ٢٣ آبان ، تا ٢١ آذر ماه در نگارخانه اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، رو به روى خانه هنرمندان، پلاك ١٦ دایر خواهد بود و علاقمندان مى‌توانند یكشنبه تا پنجشنبه ساعت ١١ تا ٢٠ و جمعه‌هاى غیر افتتاحیه ١٦ تا ٢٠ ( اثر شنبه‌ها تعطیل است ) از این آثار دیدن نمایند.

منبع: آرتنا

نویسنده