نمايشگاه موراکامی در گاگوسيان نيويورك

گالری گاگوسیان نیویورک اعلام کرده است نمایشگاه بزرگی از نقاشی‌ها و مجسمه‌های جدید تاکاشی موراکامی با عنوان« در سرزمین مرگ، قدم گذاشتن بر مسیر رنگین کمان» به زودي در اين گالري برگزار خواهد شد، که  دوگانگی فرهنگی( بالا/ پایین، قدیمی/جدید، شرقی/غربی ) در آن نقش محوری دارد. موراکامی عقیده دارد که هنرمند کسی است که می‌بیند و مرزهای بین دنیاهای گوناگون را در هم می‌آمیزد. روش‌های کلاسیک را با جدیدترین تکنولوژی‌ها مخلوط می کند، او می تواند آزادانه در گستره بی نهایتی از عناصر زیبایی شناسانه و انگیزه های فرهنگی حرکت کند، همزمان با موضوعات نا‌متعارفي که در کارش پخش می شود؛ بازیابی می کند و به روایتگری سنتی فراطبیعیات و روشن شدگی، زندگی دوباره می بخشد. او اغلب با غریبه‌ي ابله دانا درگیر می‌شود.

معنا بخشی به سوژه‌های مذهبی و سکولاری که توسط  ژاپنی‌ها با عنوان « نامتعارف» شناخته می شوند یا هنرمندان ناسازگار ابتدای دوران مدرن معمولا به عنوان کپی سنت غربی رمانتیک به حساب می آیند و موراکامی خودش را جایی بین میراث برجسته و زنده‌ي فردگرایی به صورتی که کاملا مختص به خودش و زمانه‌ي خودش است قرار می‌دهد.

tandis-world-3

از زمان زلزله ویرانگر سال 2011، موراکامی هنری از ژاپن را به نمایش می گذارد که در پاسخ به مصیبت‌های طبیعی تاریخی است. به عنوان مثال؛ در نتیجه زلزله بزرگ آسئی اِدو در سال 1855 نقاشانی مانند کالوکازونوبو، پنج هزار مقدس(یا راکان) ای که محافظان معنوی تعالیم بودا هستند را به مثابه محافظان روشن گری در زمانه وحشت به تصویر کشید. کازونوبو  مخلوطی از تکنیک های شرقی و غربی در طومار نقاشی گسترده اش به کار برده و موراکامی با تکیه بر این سنت، چیدمانی چرخنده خلق کرده است که ورودی آن از طریق دروازه مقدس 56 تنی است که توسط مقدسان الکترونیکی و موجود آب شونده ای که از تصویر موجودی به نام آقای «داب» خلق شده حفاظت می شوند و همچنین کاراجیشی، شیرهای اسطوره ای که محافظ معابد بودایی ژاپنی هستند.

نوعی سیستم اعتقادی معاصر در این آثار وجود دارد که بر بیداری مصیبت بنا شده است، که  توانسته عقاید ابتدائی تر را با هم مخلوط  کند. اسطوره ها و تصاویری در تصدیق معنویت در تخیلات هنرمند.

تاکاشی موراکامی در سال 1962 در توکیو متولد شده است و مدرک BFA و MFAو PHD خود را از دانشگاه هنر توکیو دریافت داشته است.tandis-world-2

 

ترجمه و تلخيص: مريم روشنفكر

منبع: www.artdaily.com

نویسنده