گفتار علی احدی درباره‌ى «اندیشه-کنشگری»

جامعه‌ی نیومدیا با همکاری بنیاد لاجوردی برگزار می‌کند:
این، هم، [ ] نیست!
گفتار علی احدی درباره‌ى «اندیشه-کنشگری» بدنِ پرسه‌زن در روندهاى سیاستِ برسازنده‌ی سوژه
سه شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵
ساعت ۷ عصر
بنیاد لاجوردی. تهران خیابان کریم خان، خیابان نجات اللهی، سپند شرقی، پلاک ۲۰، ساختمان ۳۲

علی احدی نویسنده و هنرمند ساکن ونکوور است. آثار او بینارشته‌ای است و گستره‌اى از چیدمان‌های موقت و معطوف به مکانِ مشخص تا مجسمه، عکس و آثاری بر پایه‌ی ویدئو را دربرمی‌گیرد. آثار او شامل تصاویر بازنمایانه، اشیاء ترکیبی و کارهاى مبتنى بر متن است که راه‌های مشخصی را برای تولید و نزدیک شدن به دوگانگى‌های مفهومی پیشنهاد می‌کنند. کارهای احدی با اشاره به مسائلى همچون ارائه (نمایاندن) و بازنمایی، مهیب‌سازى و در آخر، رابطه‌ی میان زیبایی‌شناسی و فرم‌های تصادفى انتزاعی، در وضعیت‌هایى از سیاست بارور شده، ساخته مى‌شوند که الزاماً تقلیل‌پذیر به تعین‌هاى متداول هنرى نیستند.
پژوهش اخیر او، بر مفاهیم «اندیشه-کنشگری» و «بوطیقاى آنچه که نیست»، متمرکز است که به روابط میان نوواژگان و کاربرد خاص از زبان، با مساله محتمل الوقوع بودن و رخداد، در ایجاد گسست درون دو حیطه‌ی هنر و سیاست اشاره دارد.

“اینجا، آنجا، هیچ کجا، وسائلِ شُلِ بى هدف” و”اخطار: استفاده توسط هر فرد به جز مالک اصلى، منع قانونى دارد”، عناوین دو نمایشگاه انفرادی اخیر او است، که در گالری گرانت و ای ام اس ونکوور برگزار شده است
فعالیت احدى همچنین شامل نویسندگی و ترجمه در حوزه‌ى فلسفه‌ى قاره‌ای، زیبایى شناسی و سیاست است. او در سال ۲۰۱۲ کارشناسی ارشد هنرهای تجسمى را از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرد و هم اکنون داوطلب دریافت دکتری در رشته‌ی فلسفه‌ی تحلیلی و نظریه‌ى انتقادی در همان دانشگاه است.

علی احدی

نویسنده