رویکردهای آلترناتیو در عکاسی معاصر| نادزدا نیکولووا کراتزر

معرفی رویکردهای آلترناتیو در عکاسی معاصر| نادزدا نیکولووا کراتزر
قسمت اول 
آوام مگ به قلم زینب ثقفی 

نادزدا نیکولووا کراتزر[۱] عکاسی است که عکس‌هایی را بدون لنز و دوربین و با تصویر و اشیاء خلق می‌کند. تصاویر خلق شده با فتوگرام یا طراحی با نور از طریق قرار دادن اشیاء در معرض نور به صفحه حساس شده انجام می‌گیرد.او در فتوگرام های کلودیون تر[۲] دوگانگی میان تاریکی و روشنایی، سادگی و پیچیدگی  را به کار می‌گیرد تا  روابط میان مرگ، ناپایداری، چرخه زندگی و … را کشف کند.


آثار او مانند اشعاری بصری هستند که واکنشی خلاقانه را در برابر زوال پیش می‌گیرند. جستجویی برای زیبایی و یا حتی فنا شوندگی،  او از هم گسیختگی و شکنندگی را در بیانیه‌ای ناخوداگاهانه  در آثارش بکار می‌گیرد و در تولید هنر به جستجو و کشف رازآلودگی که در پس جهان ناشناخته و فرازمینی و ناکجا است می‌گردد و به حسی از زیبایی دست پیدا می‌کند. اواغلب برای بیان دغدغه‌هایش از تکنیک کلودیون تر استفاده می‌کند.

نادزدا نیکولووا کراتزر

علاقه او به ارتباط عکاسی با زمان و به کارگیری شیوه های قدیمی با موضوعات معاصر است. او علاقمند به تصویرسازی است که در آن مادیت شیئی دست ساز بر تجریه بیننده تاثیر می‌گذارد و رسانه خود، روایت را فرم می‌دهد.برای او  فرم‌های طبیعی الهام بخش هستند و این نشان دهنده رابطه درونی وی با طبیعت و نگرانیش برای نجات موجودات زنده و اکوسیستم‌ها از گزند عوامل انسانی است.

نادزدا نیکولووا کراتزر

عناصری که او به تصویر می‌کشد  فرم‌هایی دارند که در ظاهر پیش پا افتاده به نظر می‌رسند و به راحتی نادیده گرفته می‌شود. او در پی برجسته‌کردن اهمیت ذاتی و درونی آن‌ها است و معنای جدیدی به آن ها می‌بخشد. در طی این سال‌ها نادزدا بر روی گسترش زبان بصری متفاوتی با استفاده از تکنیک کلودیون تر، طبیعت درونی نقاشانه (نقاشی درونی طبیعت) و فرا‌خواندن حالت‌ها و استعاره‌ها  تمرکز کرده است.

نادزدا نیکولووا کراتزر

 سیالیت مدیومی که او انتخاب می‌کند به او اجازه می‌دهد تا از مرزها عبور کند و روند خودش را  تجربه نماید. او به هر گونه چالشی که در برخورد با تکنیک بوجود میاید به خوبی پاسخ می‌دهد و به دنبال آن تعلیق ذاتی که فرایند شیمیایی با خود به همراه دارد، می‌گردد که در یک موقعیت ثابت از سیالیت قرار گرفته.رازآلودگی و قابلیت حرکت میان زمین، آب و هوا، حشرات باعث الهام  افسانه‌ها، قصه‌ها، اسطوره و ارجاعات سمبلیک از قدیم بوده‌است .آن‌ها نماد جهانیِ تغییر و درک نفس، دگردیسیِ معنوی و روشنگری و چرخه زندگی و جاودانگی  هستند.

نادزدا نیکولووا کراتزر

 Alae عنوان مجموعه آثاری از اوست که یک کنجکاوی در جریان درباره‌ی  زنجره[۳] ، سنجاقک و دیگر حشراتی که پرواز می‌کنند می‌باشد. این آثار از یک طرف یک واکنش درونی به زیبایی و زیبایی فرم های گروتسک هستند  و  از طرف دیگر ارجاعات عمدی به سمبل دارند. تکنیک  فتوگرام و کلودیون تر که توسط او به کار گرفته می‌شود به هر چه عمیق‌تر شدن در ادبیات و نظام نشانه‌ای و  جهان‌های آینده‌ای که شامل این موجودات می‌شود، منجر می‌گردد.از هنری فاکس تالبوت[۴] و آنا اتکینز[۵] گرفته تا من ری[۶]، جین هیندز بیدات[۷] و آدام فاس[۸]، عکاسانی که آگاهانه از لنز فاصله گرفتند تا ایده، دانش، شاعرانگی و استعاره مخصوص به خودشان را در آثارشان دنبال کنند.

نادزدا نیکولووا کراتزر

نادزدا نیکولووا کراتزر بزرگ‌شده‌ی منطقه‌ای بین یوگسلاوی و بلغارستان است و هم اکنون در لکسینگتون ایالت کنتاکی زندگی و کار می‌کند.

نادزدا نیکولووا کراتزر

او تا قبل از آن که به عکاسی علاقه‌مند شود این تصور را داشت که نقاشی  زمینه ساز معنا در شکل‌گیری بیان و احساس است ولی این قضیه از زمانی که کلودیون تر را کشف کرد برای او تغییر کرد. تجربه‌ی ریختن و آغشته کردن و سپس نوردهی و مابقی مراحل بر روی اولین سطح حساس با استفاده از دوربین قطع بزرگ و لنز های قدیمی، کنش و ذات درونی مدیوم، او را به شدت مسحور کرد و کشش عمیقی در ادامه عکاسی  در او ایجاد نمود اتفاقاتی که در زندگی شخصی او رخ داد باعث‌شد زمان خالی برای یادگیری این تکنیک پیدا‌کند و همیشه مدیون وندل دکر[۹] عکاس خودآموخته‌ی کلودیون تر است که به او اجازه بازی و تجربه در این شیوه را داد و به او کمک کرد تا تجهیزات مورد نیازش را فراهم کند و به مسیر شخصی خودش ادامه دهد.  آثار قوی و تاثیرگذار گایل استیونس[۱۰] و جین هیندز بیداوت[۱۱] چشمانش را در قابلیت هایی که می توانست در زمینه فتوگرام با کلودیون تر به کارببندد به خوبی باز کرد. همچنین همسرش کادن کراتزر[۱۲] که یک عکاس حسی با چشمانی تیزبین و دانشی وسیع در شیوه‌های تاریکخانه ای قدیمی است همیشه پشتیبان و الهام بخش او بوده است.

نادزدا نیکولووا کراتزر

علاقه‌اش به این پروسه اجازه این که آزمون خطا و ریسک کند را همیشه به او می‌داد و او همچنین علاقمند به آثار اکسپرسیو و آبستره بود مانند آثارآنسلم کیفر[۱۳] و زیگمار پولکه[۱۴] ، که از مرزهای معمول پا را فرا تر گذاشتند و متریال‌های مختلفی را در آثارشان به کار می‌بردند. البته همیشه استادان کلودیون کار حرفه‌ای را همچون مارک اوسترمان[۱۵] و فرانس اسکالی اوسترماان[۱۶] و البته عکاسان بزرگ عکاسی را ستایش می‌کند و همینطور عکاسانی مانند بین دان[۱۷]، سارا مون[۱۸]، لارنت میلت[۱۹] و ان همیلتون[۲۰] الهام بخش آثارش هستند. او همچنین این شانس را داشته که با بودن در جایی که کلوپ دوربین لگزینتون تاریخ ساز شده با کارهای نوآورانه افرادی مانند رالف یوجین میتیارد[۲۱]،جیمز بیکر هال[۲۲]، رابرت سی می[۲۳] ، وان درن کوک[۲۴] و دیگران آشنا شود.

نادزدا نیکولووا کراتزر

زیبایی‌شناسی متفاوتی که در کلودیون تر وجود دارد او را به سمت به کارگیری این شیوه در بیان مفهوم خود جذب می‌کند. این شیوه ظرافت و فضایی اثیری را با جزییات و کیفیت بسیار بالا را با خود به ارمغان آورد. او به شدت مجذوب ذات قابل لمس صفحه‌ی تر است که با خود قدرت جادویی و کیمیاگری را به صورت فیزیکی به همراه دارد. دستکاری با مواد شیمیایی و در معرض نور قرار گرفتن، دست هنرمند را باز می‌گذارد تا فضای قدرتمند و اتمسفر آن‌جهانی نقاشی را به کارببندد. ریسک با مواد شیمیایی و خارج از روند نرمال  و کشف افکت‌های جدید خصوصا در فتوگرام  او را به وجد می‌آورد. در حالت عادی فتوگرام با کلودیون هیجان خاصی ایجاد نمی‌کند وقتی که با یک صفحه تخت و نور یکدست و فضای تاریک سر و کار داریم. اما شعف او در چالشی است که در دستکاری افکت‌ها و برساختن لایه‌ها و مایعات و ذرات معلق بوجود می‌آورد و در نهایت منجر به شکل گیری تصویری منحصر به فرد و یکتا می‌گردد.

نادزدا نیکولووا کراتزر

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

[۱] – Nadezda Nikolova-Kratzer[2] – Wet plate collodion

[۳] – زنجره نوعی حشره از تیره ی Cicadidae و راسته ی Homopteran که دو جفت بال فرانما دارد و گاهی صدای جیرجیر می کند.[۴] – Henry Fox Talbot[5] – Anna Atkins

[۶] – Man Ray[7] – Jayne Hinds Bidaut

[۸] – Adam Fuss[9] – Wendell Decker

[۱۰] – S Gayle Stevens[11] – Jayne Hinds Bidaut

[۱۲] – Kaden Kratzer[13] – Anselm Kiefer

[۱۴] – Sigmar Polke[15] – Mark Osterman

[۱۶] – France Scully Osterman[17] – Binh Danh

[۱۸] – Sarah Moon[19] – Laurent Millet

[۲۰] – Ann Hamilton[21] – Ralf Eugene Meatyard

[۲۲]– James Baker Hall[23] – Robert C May

[۲۴] – Van Deren Coke


قسمت های دیگر را اینجا بخوانید :

[/one_half_last]

نویسنده

  • زينب ثقفی

    مدیر محتوای سایت آوام - کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی - متخصص عکاسی و چاپ آلترناتیو