دنیای گالری‌ها | گالری ایزابل فون در ایدن

دنیای گالری‌ها | شهر دوم دوبی| گالری ایزابل فون در ایدن (بی ۲۱ سابق)
سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر 

پرونده «دنیای گالری‌‌ها» به معرفی و بررسی گالری‌ های مطرح دنیا می‌پردازد. در این پرونده با مروری بر فعالیت‌های گالری های شهرهای نیوریوک ، دوبی، لندن و … ، به چگونگی شکل گیری، حوزه فعالیت آنها ، هنرمندان و سبک و سیاق آثاری که در این گالری‌ها ارائه می‌شود پرداخته شده است. هدف از ارائه این پرونده آشنایی هنرمندان،گالری‌داران، مجموعه داران و به طور کلی دست‌اندر کاران حوزه هنرهای تجسمی با دنیای حرفه‌ ای گالری ها می باشد.آنچه وجه اشتراک گالری‌های منتخب در این پرونده است، یا سمت و سوی آن‌ها نسبت به هنر خاورمیانه و به خصوص هنر و هنرمندان ایرانی است و یا نکات خاص خواندنی و نوع نگرش ویژه‌ نسبت به مدیاهای متنوع هنری و هنر جدید. در این پرونده سعی شده است چندین گالری فعال و مطرح در هر منطقه که ویژگی‌های فوق را دارا باشند، انتخاب شده و معرفی شوند. در هر مطلب، علاوه بر چگونگی تاسیس گالری، معرفی گالری‌دار و توصیف موقعیت حرفه‌ای گالری مذکور در میان رقبای دنیای هنر معاصر، آثاری از هنرمندان هر گالری نیز برای آشنایی مخاطب با حال و هوای آن گالری، ارائه خواهد شد.


گالری ایزابل فون دن ایدن که سابقا با نام آرت ۲۱ نامیده می‌شد، در ۲۰۰۶ افتتاح شد و در ۲۰۱۰ به نام صاحب بلژیکی الاصل خود « ایزابل فون دن ایدن » نام گرفت. این گالری در خیابان هشتم القوز منطقه صنعتی دوبی قرار گرفته است، در کنار گالری‌های مهم دیگری که به تدریج انبارهای صنعتی این منطقه را تبدیل به یکی از مهم‌ترین مراکز هنری خاورمیانه کرده‌اند قرار گرفته است.

گالری ایزابل فون در ایدن
isabel-vad-den-eynde

بیشتر آثاری که در این گالری ارائه می‌شوند به هنرمندان ایرانی و عرب اغلب بسیار جوان تعلق دارند و اغلب هنرمندانی را شامل می‌شود که دارای سابقه تثبیت شده‌ای در کشور خود هستند. گالری ایزابل فون دن ایدن در ارائه هنرمندان با لحن‌های متفاوت تبحر دارد، و مدیاهای گوناگونی را حمایت می‌کند. رنگ و بوی اعتراضی و جسارت در مدیای مورد استفاده نیز از دیگر ویژگی‌های آثار ارائه شده در این گالری هستند.

گالری ایزابل فون در ایدن
narges-hashemi

حضور هنرمندان ایرانی و ایرانی‌تبار در این گالری پررنگ است و طیف وسیعی از هنرمندان ایرانی، اغلب معترضین و بیشتر در حوزه نقاشی در لیست هنرمندان این گالری به چشم می‌آیند، تم سیاسی و اگزوتیک که جزء تضامین فروش برای هنر این منطقه به حساب می‌آیند نیز بیش از یک رویکرد اتفاقی حضور پیدا کرده‌است.

گالری ایزابل فون در ایدن
gallery-isabel-van-den-eynde

البته گالری ایزابل فون دن ایدن معمولن از دایره امن خود بیرون نمی‌آید و این به این معنیست که اثری از جریان‌سازی و پرورش هنرمندان نوظهور در این گالری دیده نمی‌شود.به طور کلی می‌توان گفت گالری ایزابل فون دن ایدن مکان تبادل است، تبادلی با تم اقتصادی. تبادلی که به گردآوری جمعی از هنرمندان خاورمیانه پرداخته که هرچند مربوط به نسل گذشته و هنر مدرن و کلاسیک و حتی مد روز این منطقه نیستند، اما در عین حال تثبیت شده هستند.

گالری ایزابل فون در ایدن
mentalklinik
گالری ایزابل فون در ایدن
aisha-khaled
گالری ایزابل فون در ایدن
hasanhusain-essop
گالری ایزابل فون در ایدن
hesam-rahmanian
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
گالری ایزابل فون در ایدن
haleh-radjaian

این بدین معنی است که این گالری کمتر وارد حوزه پرورش و معرفی هنرمندان جوان می‌شود، همچنین به سختی در فعالیت‌های فرهنگی جنبی، در راستای معرفی سیاست‌های خود دخیل می‌گردد.
و همین امر گالری را برای گشودن افق‌های تازه محدود می‌کند و نشان از عدم ریسک‌پذیری آن دارد، که البته در مورد گالری و بازار بسته هنر امری قابل درک محسوب می‌گردد.

گالری ایزابل فون در ایدن
hassan-sharif

هرچند گالری ایزابل فون در ایدن جزء گالری‌های پیشرو در نمایش آثار هنرهای معاصر در دوبی محسوب می‌شود. ایزابل فون در ایدن در ۲۰۰۴ اولین نمایش خود را با نام گالری B21 آغاز نمود و از آن روز تا کنون، به فعالیت خود ادامه داده است.

گالری ایزابل فون در ایدن
mohammed-kazem

او همواره سعی در حفظ لحن معاصر خود نموده،اما با گسترش روزافزون گالری‌ها و علی‌الخصوص سرمایه‌گذاری‌های کلان آن‌ها در فعالیت‌های فرهنگی و شکل‌دهی به جریان‌های هنری به کمک بازارهای رو به فزونی، خانه‌های حراج و اقبال آن به اقتصاد هنر خاورمیانه، که دوبی را بدل به قطب هنرهای تجسمی منطقه کرده است، حفظ و تداوم این لحن کمی مشکل به نظر می‌رسد. به این معنی که تکرار نوعی لحن خاص باعث از بین رفتن خواص مفهومی آن شده و یک عمل در ذات مفهومی را به امری تزئینی و صرفا زیبا تقلیل می‌دهد.

گالری ایزابل فون در ایدن
bita-fayyazi

وقوع تکرار در بیان تزئینیِ هنر سیاسی و تقویت اگزوتیسم حاصل از آن روند تاثیرگذاری آثار هنری را در این گالری کند کرده است.
در مجموع می‌توان گفت گالری ایزابل فون در ایدن که یکی از مهم‌ترین و پیشرو ‌ترین گالری‌های دوبی در زمینه نمایش هنرهای مفهومی و پیشرو است، اینک پس از یک دهه فعالیت مستمر همچنان به فعالیت خود در زمینه ارائه این هنر در سطوح گسترده ادامه ‌می‌دهد، اما دارد دچار یکنواختی لحن و از بین رفتن سویه انتقادی و تبدیل آن به ابژه اقتصادی می‌شود.

گالری ایزابل فون در ایدن
abdelkeder_benchamma
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

تا کنون موارد زیر از این پرونده در سایت قرار گرفته اند که با کلیک بر روی هر کدام می توانید به مطالب دسترسی داشته باشید:

شهر اول، نیویورک:

  1. گالریسوهو فوتو
  2. گالریمارین بوئسکی
  3. گالری ژولی ساول
  4. گالری لارنس میلر
  5. گالری هاوارد گرینبرگ
  6. گالری لیلا هلر
  7. گالری تیمور گرانه

شهر دوم، دوبی:

  1. گالری اُپرا
  2. گالری الخط الثالث
  3. گالری لری شبیبی
[/one_half_last]

نویسنده