گزارش فروش و تحلیل کریستیز | اکتبر ۲۰۱۶ دبی

 

گزارش و تحلیل حراج آثار معاصر ومدرن خاورمیانه در کریستیز اکتبر ۲۰۱۶ دبی

سایت تندیس به قلم فاطمه کمالی

دیروز ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶ حراج اکتبر آثار مدرن و معاصر خاورمیانه کریستیز دبی برگزار شد که که شامل ۱۱۳ اثر از هنرمندان خاورمیانه بود و در این بین مانند همیشه هنرمندان ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند ۳۹ اثر از ۱۱۳ اثر متعلق به هنرمندان ایرانی بود (۳۴% از تعداد کل آثار) کاتالوگ حراج با آثار پرویز تناولی آغاز شده و تا سی اثر اول آثار هنرمندان ایرانی بود.

کل فروش حراج ۶,۴۷۳,۲۵۰ دلار بود که ۲,۲۸۰,۸۷۵  دلار آن حاصل از فروش آثا ایرانی بود یعنی حدود ۳۶ درصد از فروش کل آثار.

رکورد گرانترین اثر حراج به اثری از شفیق عبود نقاش معاصر لبنانی تعلق گرفت این اثر به ابعاد ۱۶۲ در ۱۳۰ سانتیمتر ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار قیمت گذاری شده بود که به مبلغ ۳۹۱,۵۰۰ دلار به فروش رفت.

رکورد دومین اثر گران قیمت حراج به اثری از حسین زنده رودی تعلق گرفت که اثری به ابعاد ۱۶۸ در ۱۱۰ سانتیمتر بود و بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار قیمت گذاری شده بود و ۳۰۷,۵۰۰ فروش رفت . این در حالی بود که رکورد فروش سال گذشت زنده رودی در حراج اکتبر ۲۰۱۵ ۳۶۵,۰۰۰ دلار بود اثری به ابعاد ۱۱۵ در ۱۶۲٫۵ سانتیمتر.

کریستیز

بالاترین قیمت های تخمینی پایه  متعلق به یک “هیچ” ۲۵۰ سانتیمتری از تناولی بود بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار که به قیمت کمینه  ۱۵۰,۰۰۰ به فروش رفت و امکان به فروش نرفتن آن نیز بود اگر پیشنهاد ها به قیمت کمینه نمی‌رسید. پس از هیچ تناولی بالاری تخمین ها همین دو اثر از شفیق عبود و زنده رودی بود و دیگر تخمین ها همه پایین صد هزار دلار بود .

در حراج آثار مدرن و معاصر خاورمیانه کریستیز در اکتبر ۲۰۱۵ فروش کل ۷,۱۶۲,۳۷۵ بود یعنی چیزی حدود ده درصد کاهش در فروش کل که این خود میتواند متاثر از شرایط کنونی بازار هنر جهان باشد همانطور که هفته ی قبل در فروش لندن آثار معاصر و پس از جنگ بریتانیا شاهد کاهش خرید ها بودیم.

اسامی هنرمندان ایرانی حاضر در حراج اکتبر امسال کریستیز دبی: پرویز تناولی،فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی، سهراب سپهری،ناصر اویسی، صادق تبریزی، ناصر عصار، رضا مافی، شارل حسین زنده رودی، منوچهر یکتایی، کورش شیشه گران، محمد احصایی، نصرالله افجه ای، فرهاد مشیری،منیر شاهرودی فرمانفرماییان، رضا درخشانی، ملیحه افنان.

کریستیز

نویسنده