انتشارکتاب شورآفرین خلوت گزیده| نوشته امیر سقراطی

کتاب شورآفرین خلوت گزیده نوشته سیدامیر سقراطی منتشر شد

 

کتاب «شورآفرین خلوت گزیده، زندگی و آثار کیومرث کیاست» نوشته سیدامیر سقراطی منتشر شد. این کتاب که به شرح آثار و زندگی کیومرث کیاست می پردازد اولین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی هنر معاصر ایران است که توسط انتشارات موغام، به بازار نشر عرضه شده است.

کیومرث کیاست متولد ۱۳۲۷ در تبریز، از هنرمندان پیشگام جریان نوگرایی کاریکاتور ایران است که در دهه چهل و پنجاه خورشیدی با خلق آثار متنوع، در انتشار و گسترش شکل تازه ای از کاریکاتور اندیشمندانه در ایران مشارکت داشت.

وی در کارهایش کاریکاتور را به مبانی اصلی هنرهای تجسمی نزدیک کرد و در ترسیم کاریکاتور، مفهوم اثر را با فرم هنری در هم آمیخت. کیاست هنرمند متفکر و صاحب‌خط در حیطه‌ی کاریکاتور روشنفکری است که توانایی و استعدادش در هنر، او را فقط محدود به کاریکاتور نکرد و پنج دهه است که در زمینه‌های مختلف به طبع‌آزمایی مشغول است. هنرمند پُرکاری که در زمینه‌ی طراحی، نقاشی، طراحی جلد کتاب، طراحی آفیش، پوستر و بروشور چندین نمایش، تصویرگری چند کتاب کودک، طراحی لوگوی چند انتشارات، و بیشتر از همه کاریکاتور نمایشگاهی و شرکت در جشنواره‌های جهانی کاریکاتور فعال بوده است.

این کتاب اولین جلد از مجموعه کتاب های تاریخ شفاهی هنر معاصر ایران است که از این مولف منتشر می شود. قصد از انتشار این مجموعه، کوششی در جهت برطرف کردن کمبود کتاب های تاریخ هنر ایران و نمایاندن دستاوردهای هنر ایران در یک قرن اخیر به دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران است. بررسی زمینه‌های فکری و تحولات اجتماعی زمانۀ هنرمند و نقد و بررسی همه‌ی جوانب شکل‌گیری یک رخداد فرهنگی از جنبه‌ی تطبیقی و استدلالی یکی از راه های موثر گفت و گوی انتقادی در شناساندن فرهنگ و هنر ایران زمین به آیندگان است. از این رو این مجموعه صرفا به بازگویی خاطرات بسنده نمی کند، بلکه در کنار ثبت آثار، عکس ها و اسناد آرشیوی، در تحلیل جدی زمانه، آثار و زندگی هنرمند می کوشد.

امیر سقراطی

انتشار این مجموعه کتاب ها کوششی است برای زنده نگه داشتن نام و اثر هنرمندان تأثیرگذاری که در دهه‌هایی از تاریخ هنر ایران همواره و بی‌وقفه کار کرده‌اند و بر جریان هنر تأثیر داشته‌اند و از پسِ سال‌ها بی‌مهری و یا غفلت جامعه از جایگاه اندیشه و عمل ایشان، اما همچنان کار می‌کنند. انتشار این کتاب‌ها ستایش کوچکی است از انسان‌هایی بزرگ که تمام زندگی‌شان را بر پایه‌ی عشق به هنر بنا نهادند و دستاوردهای‌شان، بر هنر هنرمندان پس از خود تأثیر گذاشته است.

سیدامیر سقراطی مولف این کتاب متولد ۱۳۵۸ در رشت و دانش آموخته رشته گرافیک مطبوعاتی از مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها است. اولین اثر مطبوعاتی وی در سال ۱۳۷۳ در روزنامه ابرار منتشر شد و از آن زمان تاکنون در کنار کاریکاتور و نقاشی، به کار مطبوعاتی از جمله نقد و پژوهش هنر پرداخته است. سقراطی تاکنون هشت عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است و همچنین مسئولیت هایی همچون معاونت سردبیر دوهفته نامه هنرهای تجسمی «تندیس»، دبیر همایش پژوهشی هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران، دبیر مسابقه کاریکاتور زندگی پیاده در شهر و مسئولیت بخش پژوهش موسسه فرهنگی و هنری «ماه مهر» را در کارنامه هنری خود دارد. وی در سال ۲۰۰۷ به انتخاب شبکه حقوقی کاریکاتوریست های جهان، نفر سوم فهرست ۱۰۱ طراح و کاریکاتوریست بزرگ جهان اعلام شد و در همین سال جایزه عالی فستیوال بین المللی کاریکاتور شخصیت های بزرگ رومانی را از آن خود کرد. سقراطی هم اکنون دبیر تحریریه دوهفته نامه هنرهای تجسمی «تندیس» و عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران است.

از سیدامیر سقراطی کتاب های زیر منتشر شده است:

– کتاب «زندگی در بیرون کادر»، طرح ها و کاریکاتورها از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶، انتشارات فرهنگ ایلیا، ۱۳۸۷٫

– کتاب «در درونم جهانی پا می کوبد»، مجموعه طرح و کاریکاتور، نشر شهر خورشید، ۱۳۸۷٫

– کتاب «زیستن؛ آفرینش و انهدام»، برگزیده ای از نقاشی ها، انتشارات ایده خلاقیت، ۱۳۹۲٫

– کتاب «پرویز شاپور»، (جلد یازدهم از مجموعه گلستان هنر)، نشر پیکره، ۱۳۹۳٫

– کتاب «ده کاریکاتوریست»، (جلد اول از مجموعه ده جلدی ده طراح برجسته)، انتشارات ایده خلاقیت، ۱۳۹۳٫

– کتاب «اردشیر محصص»، (جلد پانزدهم از مجموعه گلستان هنر)، نشر پیکره، ۱۳۹۴٫

– کتاب «مجسمه و شهر»، مقالات همایش هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران، نشر پیکره، بهمن ۱۳۹۴٫

– کتاب «شورآفرین خلوت گزیده»، زندگی و آثار کیومرث کیاست (جلد اول از مجموعه تاریخ شفاهی هنر معاصر ایران)، نشر موغام، ۱۳۹۵٫

 

نویسنده