پرونده مرمت | پروژه تابلوی جکسون پولاک

سایت تندیس ترجمه مریم اسدی

 

از ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ ،موزه گوگنهایم فعالیتش را در زمینه ی مطالعه تکنیک‌ها و مواد تشکیل دهنده‌ی یازده نقاشی از جکسون پولاک آغاز نمود. آثار متعلق به  سالهای ۱۹۴۲تا ۱۹۴۷ می باشد. در ۱۹۴۳ پگی گوگنهایم برای اولین بار استعداد پولاک را کشف کرد و به او پیشنهاد یک قرارداد با گالری هنر نیویورک‌اش را داد . این آثار از اهمیت به سزایی در مجموعه‌اش برخوردارند. زیرا آنها گذار از یک زبان انتزاعی نسبتاًٌ سنتی به تکینک پاشیدنی یا چکاندنی، که به منزله‌ی سهم انقلابی پولاک است را نشان می‌دهند.

منبع :http://www.guggenheim-venice.it

بخش های دیگر  را اینجا بخوانید:


یک بخش اساسی تحقیق ، آنالیز رنگ‌ها و بست‌های موجود در آثار پولاک است که اجازه می‌دهد درک درستی از زمانی که او آزمایشاتش را با این زبان جدید شروع کرده‌است داشته‌باشیم که این امر برای توسعه برنامه‌های حفاظتی آثار پولاک ضروری است.

جکسون پولاک

MOLAB در مجموعه پگی گوگنهایم:

آغاز پروژه‌‌‌ی تحقیقاتی ژوئن ۲۰۱۳

فاز اول:

در طول مرحله اول ، هفت اثر از یازده اثر پولاک با تکنیک‌های غیر تهاجمی بوسیله‌ی تکنیسین‌های آزمایشگاهی MOLAB (CNR-ISTM, SMAArt, INO – CNR) و آزمایشگاه تشخیصی Spoleto مورد بررسی قرار‌گرفت.

Costanza Miliani هماهنگ کننده‌ی MOLAB توضیح داد:” MOLAB از تجهیزات مدرن برای آنالیزهای  مولکولی (طیف سنجی  –  UV, FTIR, Raman اشعه VIS ) و عنصری (اشعه  X-ray) دقیق برخوردار است. تصویربرداری‌های دقیق از رنگدانه‌ها و مدیوم‌های بسط‌دهنده از طریق انعکاس موجی چند طیفی VIS-NIR، با هدف تشخیص تکنیک‌های هنرمند و چگونگی حفاظت از آثار انجام می‌شود.

این ابتکار عمل از سوی پروژه بودجه اروپا (همکاری برای یک رویکرد بینارشته‌ای برای حفاظت و مرمت میراث فرهنگی) درسال ۲۰۱۳ -۲۰۱۴ که دسترسی به پیشرفته‌ترین دانش و تجهیزات علمی برای حفاظت از آثار هنری را فراهم می‌سازد، امکان‌پذیرگشت.

جکسون پولاک

تابلوی Alchemy  جکسون پولاک در Opificio delle Pietre Dure ،فلورانس، دسامبر ۲۰۱۳

فاز دوم:

برای فاز دوم پروژه ، تیم حفاظتی ،تابلوی Alchemy  یکی از مشهورترین نقاشی‌های پولاک مربوط به سال ۱۹۴۷  را انتخاب کرد  تا به یک روش درمان و مطالعه تحلیلی کامل دست یابد. این کار در دسامبر ۲۰۱۳ آغاز شد زمانی که این تابلو به آزمایشگاه حفاظت رسید و تیم به جایی که به تجیهزات تحلیلی پیشرفته و تخصصی مشهور بود دسترسی پیداکرد.

تجزیه و تحلیل اضافی، نقشه‌برداری پیچیده از نقاشی، قبل از شروع به تمیز کردن سطح، انجام شد. سطح نقاشی Alchemy  متشکل از لایه‌های چندگانه از لعاب، ورنی، رنگ روغن، با برجستگی زیاد، کلافی از رنگ، شره‌ها و چکیدن‌ها است، علاوه بر این، یک ترکیب پیچیده از مواد، مانند ریسمان رنگ شده، شن و ماسه بر روی سطح نقاشی قابل رویت است. برای زدودن خاک ودوده‌ای که در طول سالیان برروی تابلو جمع شده‌بود تمیزکاری ضروری بود، چون کیفیت زیبایی‌شناسی نقاشی را به خطر انداخته‌بود. سطح دوده، رنگ‌های سرزنده  را تیره کرده بود و فضای سه بعدی ضروری که پولاک از طریق روش‌های آزاد به آن رسید را تقلیل داد.

جکسون پولاک

پروژه حفاظت و نمایشگاه – ۱۴ فوریه- ۱۴سپتامبر ۲۰۱۵

در ژانویه ۲۰۱۵ ،بعد از یک سال تحقیقات پیشگامانه،   Luciano Pensabene Buemi، حفاظت‌گر مجموعه‌ی پگی گوگنهایم، در همکاری با Francesca Bettini ، مرمتگر نقاشی در Opificio delle Pietre Dure ، برای حفاظت از نقاشی Alchemy  ، اثر پولاک به نتیجه رسیدند.

بین ۱۴ فوریه و ۱۴ سپتامبر، مجموعه‌ی پگی گوگنهایم Alchemy  را به نمایش درآورد و یک نمایشگاه راجع به حفاظت از این اثر راه اندازی شد.عنوان نمایشگاه چنین نامگذاری شد:Alchemy  اثر جکسون پولاک _کشف نقاش در اثر.

نمایش برجسته‌ای از انفجار رنگ‌های بازیافته بعد از پروسه تمیزکاری طولانی مدت، اجازه‌ی یک خوانش مجدد ازاین نقاشی مشهور را فراهم نمود. نمایش غیرمعمول، بدون صفحه نمایش محافظ، یک فرصت نادر پیش آورد تا از نزدیک، پیچیدگی و سه بعدی سطح نقاشی را ببینیم .

جکسون پولاک

بازگشت MOLAB: کمپین تحقیقاتی دوم- مارس ۲۰۱۵

بین ۲ تا۶ مارس ۲۰۱۵ ،موسسه‌ی MOLAB به مجموعه‌ی پگی گوگنهایم بازگشت تا اطلاعات به دست آورده‌شده در کمپین تشخیصی، که در سال ۲۰۱۳ بر روی آثار پولاک آغاز شده‌بود را کامل کند. فاز دوم کمپین ممکن بود از طرف پروژه‌ی اروپایی IPERION_CH (یک کنسرسیوم ایجاد شده برای انتشار و به اشتراک گذاری پیشرفته‌ترین تکنیک‌های حفاظت علمی) مورد حمایت قرار گیرد.

اندازه گیری‌های دقیق و تصویربرداری چند طیفی اجازه می‌دهد تا آنالیزهایی از طیف‌های رنگی از سطح اثر را داشته باشیم که درخدمت شناسایی موادی است که لایه تصویری را شکل می‌دهند.

آزمایشات غیر تهاجمی یک سری تصاویر درست، با اندازه گیری‌هایی عاری از هرگونه اعوجاج هندسی یا رنگی فراهم نمود. این تکنیک مطابقت تصاویر در معرض طول موج‌های مختلف را فراهم می‌سازد و به صورت واضحی بدون نیاز به وارد کردن داده‌ها و یا تصاویر نتایج‌شان نمودار می‌شود.

جکسون پولاک

ورود تابلوی  Two به Opificio delle Pietre Dure ، فلورانس- دسامبر ۲۰۱۳

پولاک در سال ۱۹۴۳ روی تابلوی Two شروع به کار کرد اما صرفا در سال ۱۹۴۵ به مناسبت دومین نمایشگاه انفرادی خود در گالری گوگنهایم آن را به پایان رساند. دو چهره‌ی قابل مشاهده بر روی بوم نفوذ پیکاسو و نقاشی‌های قبایل بومی امریکایی را نشان می‌دهد. Two یکی از آخرین آثار فیگوراتیو پولاک است که اجازه می‌دهد به ما تا مراجع فرهنگی که او را به سمت  مرحله‌ی بعدی آبستره سوق می‌دهد را تشخیص‌دهیم.

به عنوان بخشی از پروژه پولاک، تابلوی  Two توسط  Luciano Pensabene Buemiحفاظتگر مجموعه با داده‌های علمی از آزمایشگاه Opificio delle Pietre و INO از موسسه CNR Nazionale di Ottica  در فلورانس مرمت شد. همینطور در پروژه ی حفاظتی تابلوی Alchemy  ، تحقیقات مقدماتی  در طراحی روشهای حفاظتی و تمیزکاری ضروری بود. حذف گرد و غبار و ته نشست‌های ناجور نشان‌داد که پولاک نه تنها دو فیگور به تصویر کشیده بلکه نشان می‌دهد که او چگونه رنگ‌های جفت بکار برده‌است: دو رنگ سفید، دو رنگ سبز، دو رنگ سیاه، دو رنگ خاکستری، نارنجی-صورتی تیره و از هرکدام یک رنگ گرم و یک سایه‌ی سرد.

جکسون پولاک

پروژه مرمت با-NANORESTART  سال ۲۰۱۵- ۲۰۱۶  

در تمیزکاری تابلوی Two از سیستم‌های شیمیایی پیچیده آب امولسیون (ژل شیمیایی) با استفاده از فناوری علم نانو استفاده شد. این امر توسط CSGI به عنوان بخشی ازپروژه اروپاییNANORESTART[1]  ( مواد نانو برای ترمیم آثار هنری ) که توسط کمیسیون اروپا تأمین بودجه می‌شود ، توسعه پیدا کرد.

ژل شیمیایی که مورد استفاده قرارگرفت متعلق به یک دسته‌بندی خاصی است که  توسط دو پلیمر متقابل تشکیل شده و ۹۰ % آن از آب ساخته شده‌است. این ژل هیچ پسماندی روی اثر هنری باقی نمی‌گذارد و اجازه می‌دهد یک فرایند تمیزکاری سریع و کنترل شده ( با به حداقل رساندن تماس حلال با سطح تصویر و رنگ) که هم برای اثر هنری و هم مرمتگر بی خطر بوده انجام گیرد که کاملا ً غیرسمی و سازگار با محیط زیست نیز می‌باشد. این سیستم‌ها پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌های قابل دسترس روز، برای تمیزکردن نقاشی است.

[۱]  NANOmaterials for the REStoration of works of ART

در بخش بعدی این پرونده به دوره مطالعاتی موزه گوگنهایم درباره ی پروژه تابلو پیکاسو می پردازیم .

[/one_half_last]

نویسنده