معرفی هنرمند معاصر گرجستانی تمو جاواخی

سایت  تندیس گردآورنده : سارا بافتی زاده
مترجم : نیوشا حاجیان
تمو جاواخی Temo Javakhi هنرمند معاصر گرجستانی در سال ۱۹۵۱ در شهر تفلیس بدنیا آمد، او فارغ‌التحصیل آکادمی هنرهای تفلیس در سال ۱۹۷۶ می باشد،‌ آثار این هنرمند با عنوان “Sun on the Mirror” در گالری ملی موزه دمیتری شواردنازه در شهر تفلیس، در آگوست ۲۰۱۶ برگزار شد، این نمایشگاه که مروری بر دوره کاری او می باشد، شامل ۱۴۰ اثر از این هنرمند با مدیا و رسانه های مختلف به نمایش درآمد.


تمو جاواخی آثار متفاوت و متمایزی را در هنر ‌معاصر با طیف گسترده‌ای از تجربه‌های گوناگون و پروژه‌های هنری جای داده است که آثارش ترکیبی از هنر اجرا، ‌ویدئو آرت، ‌فتو آرت، ‌چیدمان و غیره … می باشد .تمو جاواخی

او درخلق آثارش از نشانه ها‌، حروف الفبا‌، متن،‌ اعداد، قسمت‌هایی از نقشه‌، تصاویر نمادین، استفاده از صفر به گونه‌ای رمزگونه بکار برده است. او اهمیت خاصی به کلمه و مفهوم آن می‌دهد که یکی از مشخصه‌ی کاری او می باشد .

تمو جاواخی

موضوع این اثر موتیف های گل آفتابگردان است که از طریق تنوع معانی بصری،‌ دوگونه تفسیر را با خود به همراه دارد.
گل آفتابگردان بعنوان یک گیاه، گرایش به سمت خورشید دارد که این خود مهمترین شاخصه گل آفتابگردان است، در صبح به سمت شرق می‌چرخد و سپس تمام مسیر به سمت غرب را به همراه خورشید طی می‌کند،‌ گل آفتابگردان به علت شباهتش به خورشید و یا این که نشانی مرسوم از آن را در خود دارد،‌ (تصویری که اغلب در کشورهای آمریکای جنوبی یافت می‌شد)،‌ می‌تواند در یک زمان خورشید و یا گل آفتابگردان را شامل شود‌) در بسیاری از زبان‌ها پیوند گل آفتابگردان با خورشید مطرح شده است.

تمو جاواخی
یکی از قسمت‌های طبیعی بودن ‌گل آفتابگردان را به تصویر می‌کشد. همواره برای نورکه منبع اصلی انرژی جهانی است تلاش می‌کند. گل آفتابگردان را می‌توان بعنوان سمبل محسوس شده به وسیله تجلی خورشید و سمبل جذابیت آن دانست و بعنوان ماده غذایی و امری تفننی از آن استفاده می‌شود

تمو جاواخی
“Real” ۲۰۰۷
تمو جاواخی
Volfovicha Dream´s

 

در گرجستان یک گرایش خاصی درباره گل‌آفتابگردان وجود دارد که قوانین مخصوصی برای فروش و خوردن دارد : تخم گل‌آفتابگردان در سوپرمارکت‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به فروش نمی‌رسد بلکه در خیابان ها فروخته می‌شود،‌ معمولا توسط زنانی که در کنار خیابان‌ها و زیر گذرها نشسته‌اند، ‌در بسته‌های مخروطی شکل که از تکه‌های روزنامه‌های غیر‌قابل استفاده درست شده‌اند فروخته می‌شود، ‌خوردن تخم آفتابگردان هیچ محدودیتی ندارد و هر‌زمان و همراه با هر وعده خورده می‌شود. این‌گونه رفتارها قسمت‌های اصلی زندگی گرجستانی را تشکیل می‌دهد‌. این امر می‌تواند به عنوان حجم وسیعی از پیچیدگی‌های گسترده عادات زندگی را شامل گردد که به امور سنتی ارتباطی ندارد. اما تبدیل به یک اصل انسانی از رفتارهای زندگی مدرن گرجستان شده است. اساس نمایشگاه به وسیله این پروژه در تقاطع تم گل آفتابگردان به عنوان یک رفتار در نمایش درآمده که جنبه‌های متنوعی از تائیران زمین را نشان دهد،‌ مفهوم فضا و زمان در تحقیقات این اثر و توانایی اجرا و تفسیر کردن آن به وسیله معانی بصری است.

تمو جاواخی
“Stuk ina time window” ۲۰۱۲

“سلاح ” پر واضح است و روز به روز بدیهی تر می‌گردد که نفت، گاز و الکتریسیته بعنوان یک رشته ادغام شده انرژی اولیه است که بدون آن جامعه مدرن نمی‌تواند یک زندگی مدرن عادی داشته باشد.‌کشورهایی که از این منابع بهرمند هستند بطور قطع تلاش میکنند تا در این زمینه انحصار طلب گردند و از این ثروت نه تنها در جهت رفاه اقتصادی بلکه حتی در جهت تهدید و ارعاب دیگر کشورها نیز استفاده می‌کنند.

تمو جاواخی
آثار خلق شده توسط تمو جاواخی با مفاهیم معاصر و موضوعاتی اجتماعی، سیاسی و … با نگاهی دقیق می پردازد که با معرفتی شناختی نسبت به کشور خود و جوامع بین المللی سعی در بیان دغدقه های فکری خود است،جاواخی مجموعه شعر مینیمال نیز دارد که آن را به زبان های آلمانی، ‌اسلواکی،‌ روسی و آذربایجانی نیز منتشر کرده است. برای آشنایی با این هنرمند  معاصر گرجستانی می توانید به آدرس سایت مراجعه گردد .

تمو جاواخی
“Retaliation “۶۰×۸۰ cm -1985
[/one_half_last]

 

.

نویسنده