گزارش نمایشگاه نقاشی های ناصررمضانی در گالری هپتا

گیله مردودریا
مجموعه ای از۳۵ سال نقاشی های ناصررمضانی در گالری هپتا
به قلم علی نورپور

آثار ناصر رمضانی نشان دهنده تمرکزوجستوجوی بصری هنرمند برروی اقلیمیست که خود در آن زندگی می کند وبا دنبال کردن مشاهدات خود ازطبیعت ومردمی که در آن زندگی می کنند وبا ثبت و ضبط این لحظات طی چندین سال به درک عمیقی ازآن دست یافته که با هنر نقاشی آنرا به ما نشان می دهد.اوعناصربصری چون خط،رنگ وروابط بصری در کادر را با تجربیات خود درک کرده ،وبا حسی که اززیست خود وهم اقلیمی هایش دریافت می کند، آثار خود را به وجود آورد است. به غیر ازعلاقه وتجربیات او در دوره نوجوانی و کسب مقام هایی که داشته اواز دانش آموخته های دانشکده هنرهای زیباست وزیرنظر استاد توانمندی چون هانیبال الخاص تعلیم دیده است .

موضوعات این آثاردریا،طبیعت،مزارع،فصل ها،قایق ها،بندرهاوصیادانیست که برای کسب روزی خود در حال ماهی گیری هستند ناصر رمضانی طبیعت ومناظرواتفاقات که در آن وجود دارد را آن طور نمی بیند که ما هنگام نگریستن به آن می بینیم ، بلکه طبیعت را سرشار ازحرکت،زندگی،تحول وانرژی می بیند که این خود تجربه ونوع نگاهش به زندگی را می رساند،آثار او فقط کاوش در تکنیک و شیوه نقاشی نیست بلکه تجربه زیست خودازآن است.

ناصررمضانی

آثاری که در سال های اخیر خلق شده اند رنگ های درخشان تری نسبت به آثار گذشته او دارد ، به گفته خود ناصر رمضانی رنگ مشکی را از پالت رنگی خود حذف کرده و رنگ های شاد و پر انرژی را جایگزین می کند که این خود نشان دهنده روحیات هنرمند است وخود دلیلش را چنین می گوید که مردم و مخاطبینش به دیدن رنگ های شاد وپر انرژی بیشتر نیاز دارند. حتی رنگ های تیره را با ترکیب رنگهای درخشان تر بدست آورده یا ضربه قلموی خود را طوری قرار داده که رنگهای مکمل در کنار همدیگر قرار گرفته اند . اودررنگ گذاری آثار خود از قلمو وحتی رنگذاری مستقیم با دست یا انگشت استفاده می کند، شیوه کار او نزدیک به شیوه های چون نقاشی امپرسیونیسم،پست امپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم می باشد .

در آثاری که در آن انسان دیده می شود نوعی ترجمان زندگی مردمیست که پرانرژی وساده زیستند وحیات زندگی آن ها وابسته به دریاست ، در برخی ازآثاردرحال کاردسته جمعی یا در حال استراحت بعد کارسخت ونفس گیر می باشند که نقاش لحظه به لحظه هم پای آن ها اثر خود را خلق کرده ، خطوط و عناصرو تناسبات طوری هستند که نشان دهنده خلق اثر در لحظه کوتاه هستند و سختی کارصیادان با بافت کاروضربات قلم نقاش هماهنگ است. تمایل منظره پردازی ناصر رمضانی باعث شده که او بیشتر کارهای خود را در فضای باز ودر حضور مستقیم در طبیعت خلق کند، حضور در طبیعت و تاثیر نورطبیعی مناظر،تابناکی موضوعات را تامین کرده و در آثارش منظره نگاری به هنری بدل شده است که درآن نقاش تصویر منعکس شده ذهن خود را بر روی بوم می آورد تا تاثیر زندگی وطبیعت واحساساتش را هم به مخاطبش نشان دهد.

ناصررمضانی

دلیل پر ارزش بودن آثارناصررمضانی این است که هنرمند با محیط پیرامون خود هماهنگ است و طی چند سال مردم خود را به وسیله هنر خود مورد مطالعه قرار داده وخود مستقیم با عواطف واحساسات آنها در رابطه بوده است وتک تک آثارش سندی درباره فرهنگ اقلیم خود است وبا مطالعه تاریخ هنرمتوجه می شویم که هنرمندان اصیل هنرمندانی هستند که عناصری که در آثار آنها مشاهده می شود ریشه در همان فرهنگی دارد که خود هنرمند در آن متولد شده و خود را در آن جستوجو می کند نه اینکه بخواهند از هنری پیروی کنند که کاملا تقلیدی یا وارداتی باشد.

نویسنده