مرمت نقاشی |کشف لایه زیرین نقاشی پیکاسو

مطالعات علمی ، پژوهشی و مرمتی بر روی تابلوی زن اتوکش، اثر پیکاسو

سایت تندیس ترجمه مریم اسدی

 مطلب مرتبط با این نوشنه: 


این تابلو در اواخر دوره آبی پیکاسو در سال۱۹۰۴ نقاشی شد . سطح نقاشی پالتی از سفیدها و خاکستری‌های آبی است که همدلی او با سخت کوشی کارگران فقیر ‌، در زندگی روزمره را نشان می‌دهد . همچنین تداعی از زندگی است که خود پیکاسو در سال اول اقامتش در پاریس آن را تجربه کرده‌بود . در آن زمان پیکاسو یک هنرمند جوان ناشناخته‌بود که در فقر نسبی زندگی می‌‌کرد .مرمت نقاشی

در سال ۱۹۸۹ با بررسی‌هایی که بر روی این تابلو انجام گرفت معلوم‌شد که تصویری از پرتره یک مرد ، در زیر این اثر وجود دارد. تا همین اواخر محدودیت های تکنولوژی مانع کشف این پرتره زیرین شده‌بود . با  پیشرفت تکنیک های تصویر برداری ، محققان توانستند تصویر زیرین را با وضوح بیشتری ببینند.
بخش حفاظت موزه گوگنهایم، با استفاده از تکنیک های پیشرفته تصویربرداری ، تجزیه‌و‌تحلیل شیمیایی رنگدانه ها و یافته‌های تاریخی، مطالعه ی علمی و دقیقی از پرتره ی زمینه انجام‌داد . نتایج حاصله ، تصویر بهتری از پرتره  زمینه را آشکار‌ساخت . همچنین بررسی بر روی مواد و متریال تشکیل دهنده‌ی این نقاشی ، تأثیر کمک هزینه تحصیلی بر نوع مواد و متریال مورد استفاده پیکاسو را نشان می‌دهد. درمان حفاظتی ،که شامل  تمیز کاری عمومی، تثبیت و ویرایش مرمت های  قدیمی و ناموزون می شد، جزء اصلی این پروژه بود.

 

تصویر برداری از پرتره مرد زمینه

مرمت نقاشی

امروزه متخصصین مرمت ، با استفاده از انواع ابزارهای آزمایشی ، قادر به مشاهده لایه های زیرین تابلو بوده و همچنین می توانند تغییرات تکنیکی هنرمند در دوره ای از فعالیت او و زمان استفاده مجددش از همان بوم یا بستر را مشخص سازند .

تکنیک تصویربرداری که عموماً استفاده می شود به نام عکسبرداری مادون قرمز می باشد . این طول موج، با جذب رنگدانه‌ی کمتر و پراکنش نور کمتر ، باعث می شود تا  رنگ شفاف تر به نظر برسد . این تکنیک قادر به تصویربرداری از لایه های پایین تر از رنگ بوده و جزئیات پنهان نقاشی را ظاهر می‌سازد.

روش های پیشین آزمایشات مادون قرمز تصاویر تک رنگ با استفاده از طیف گسترده ای از طول موج مادون قرمز ارائه می‌داد. چنین تصاویری تنها وجود تغییرات ترکیبی را ظاهر می‌ساخت ، ولی قادر به تشخیص بسیاری از ویژگیهای مهم اثر نبود. تحقیقات جدید نشان داده‌است که با جمع آوری تصاویر در گروههای باریکی از نور ، در سراسر طیف مادون قرمز ، می توان وضوح بیشتر و تصویر بهتری از لایه های پنهان به دست آورد. این تکنیک ، تصویر برداری از طریق طیف سنجی مادون قرمز نامیده می‌شود.

 

مرمت نقاشی

  • تصویر زن اتوکش (۱۹۰۴)
  • تصویر مادون قرمز و وارونه از نقاشی زیرین

روش مورد استفاده در بررسی تابلوی زن اتوکش با استفاده از دوربین فراطیفی است که قادر به شکستن نور مادون قرمز به صدها گروه از طیف باریک نور می‌باشد . علاوه بر تصاویر باند باریک ، با دستکاری ریاضی داده‌ها ، تصاویری با کیفیت بالا بدست می‌آید که از طریق آن می توان ویژگی هایی از نقاشی زیرین را برجسته و از نقاشی رویی جدا کرد.  برای مثال، با استفاده از این ویژگی، محققان توانستند تصویری از آستین راست مرد زمینه را آشکار سازند که با استفاده از تصویر مادون قرمز با باند پهن ، مشخص نمی‌شد . با بهره گیری از پرتونگاری ایکس و تهیه تصاویری با کیفیت بالا، داده های مادون قرمز کامل شد.

تمیز کاری و تثبیت

مرمت نقاشی

بخشی از تابلوی زن اتوکش : قسمت داخلی ساعد راست ، قبل و بعد از زدودن چسب

مرمت نقاشی

این  نقاشی در سال ۱۹۵۲ در نمایشگاه موزه ملی هنر مدرن پاریس به نمایش گذاشته شده‌بود ، که تلاش سارق برای دزدی این اثر باعث صدمه به این تابلو گردید. در بیشتر سطح تابلو ، بقایای چسب به طور پراکنده دیده می‌شود . این ضایعات چسبی از آسترگیری که برای مرمت نقاشی در پاریس انجام شده‌بود بجای ماند . با گذشت زمان ، چسب به رنگ زرد مایل به قهوه ای تبدیل شد. انقباض ، تردی و شکنندگی در چسب ایجاد شد و این تغییرات موجب پوسته پوسته شدن رنگ به مقیاس بسیار کوچک در بیشتر نواحی تابلو گردید . این بقایا علاوه بر به خطر انداختن ثبات نقاشی، با تغییر رنگ ناموزون ، شاهکار پیکاسو را پنهان کرد . از آنجا که چسب تمایل به تجمع در ترکهای عمیق سطح رنگ را دارد، پاساژهای روشنی که پیکاسو با رنگ سفید سربی غلیظ تر نقاشی کرده‌بود ، بیشترین ته نشست های چسبی را در خود نگه داشت و در نتیجه دچار بزرگترین تغییرات رنگی گردید.

از آب مقطر ، باpH  مناسب ، قلموهای سمور و دستمال های پنبه ای برای تمیز کاری سطح تابلو استفاده شد. در نواحی با لایه رنگ سست، باقیمانده چسب با ظرافت از سطح نقاشی زدوده‌شد. هر تکه ی سست لایه رنگ با مقدار جزئی از چسب رقیق شده در جای خود تثبیت گردید . با بهره گیری از دستگاه استریومیکروسکوپ جراحی ، با بزرگنمایی بالا ، کوچک ترین تکه های رنگ نیز حفظ شد . با تمیز کاری اثر، درخشندگی و عمق نقاشی نمایان شد .

https://www.guggenheim.org

[/one_half_last]

 

 

نویسنده