نشست خبری سوگواره عاشورایی برگزار شد

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه‌ی هنری گفت: “بهتر است هنرمندان به‌صورت عمیق‌تری به هنر عاشورایی نگاه کنند و در آثارشان فقط به موتیف‌هایی مانند «پنجه‌ی خونین» اکتفا نکنند و موضوعاتی مانند تعهد انسان را نیز به تصویر بکشند”.
نشست خبری هشتمین سوگواره عاشورایی امروز (دوشنبه، سوم آذرماه) در حوزه هنری برگزار شد. در این نشست، مصطفی گودرزی دیباج – مدیر مرکز هنرهای تجسمی – اظهار کرد: هشتمین دوره سوگواره هنرهای عاشورایی را با پوستر آغاز کردیم و بعد از توقف یک ساله، قرار گذاشته شد که این سوگواره به‌صورت سالانه برگزار شود‌. ما سال آینده، برنامه‌های جدیدی برای عمیق‌تر برگزاری شدن این سوگواره‌ی هنری داریم.
او ادامه داد: “ما در این سوگواره سعی کردیم بیان هنری عاشورا را با نگاه دیگری پایه‌گذاری کنیم و تصمیم داریم آثار هنری را توسط جوانان خلاق و متعهد در حوزه‌ی هنرهای عاشورایی، خلق و از آن‌ها در فضای عمومی و اماکن و محیط‌هایی که مستقیما با مردم در تماس هستند، استفاده کنیم تا هنر اعتقادی ما به میان مردم بیاید و آثار هنری را در تکایا‌، حسینیه‌ها‌، مساجد و … داشته باشیم. البته اکنون برخی آثار در بنرها و تابلوها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.”
وی افزود: “یکی از اتفاقات خوبی که در جریان این سوگواره افتاد، این است که ما در چند سال اخیر و بویژه در دو سه سال اخیر با یک شیبی شاهد سامان‌دهی گرافیک در حوزه‌ی تزیینات و اقلام تزیینی در حسینیه‌ها هستیم و عرضه‌ی آثار گرافیکی جوانان در حسینیه‌ها جای خوشحالی دارد.”
در بخش دیگری از این نشست، علی قربانی – دبیر اجرایی هشتمین سوگواره عاشورایی – درباره‌ی این همایش گفت: اردیبهشت‌ماه سال گذشته فراخوان هشتمین سوگواره عاشورایی منتشر و قرار شد آثار پوستر و پرچم در دو موضوع حماسه عاشورا و مادر شهید پذیرفته شوند. بعد از این‌که آثار گرفته شدند، داوری این سوگواره آغاز شد.
او اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در این سوگواره در تمام این بخش‌ها 538 نفر بودند که آثار خود را در سامانه این سوگواره ثبت کردند. در بخش پوستر 953 اثر و در بخش پرچم 141 اثر و در بخش تصویرسازی نیز 310 اثر ثبت شد. از مجموعه‌ی این آثار 30 پوستر، 13 پرچم و 49 اثر تصویرسازی انتخاب خواهند شد.
قربانی همچنین گفت: داوری بخش پوستر و پرچم را محمد خزایی، احمد آقا قلی‌زاده و فرشته سعیدا برعهده دارند و در بخش تصویرسازی نیز ابوالفضل همتی آهویی، محمدعلی بنی اسدی و عصمت افضل طوسی، آثار را داوری خواهند کرد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه 10 آذر ساعت 17 در تالار سوره حوزه هنری افتتاح می‌شود و آثار در گالری شماره یک خانه عکاسان و گالری مرحوم ابوالفضل عالی به‌نمایش درمی‌آیند. علاوه بر این، همزمان با این نمایشگاه آثار این سوگواره در 14 استان به‌نمایش گذاشته می‌شوند. هر دانشگاهی هم که برای برپایی این نمایشگاه اعلام نیاز کند، ما آمادگی همکاری با آن‌ها را داریم. همچنین کتاب سوگواره منتشر خواهد شد. قرار است این سوگواره از این پس به‌صورت سالانه برگزار شود و تصمیم داریم تا در دوره‌های بعدی، آن را به‌صورت بین‌المللی و با محوریت کشورهای جهان اسلام برگزار کنیم.
او درباره‌ی جوایز این سوگواره، توضیح داد: در این دوره، 54 میلیون و 400 هزار تومان به برگزیدگان اهدا خواهد شد که 36 میلیون تومان آن به نفرات اول، دوم و سوم و 18 میلیون و 400 هزار تومان به راه‌یافتگان به سوگواره داده می‌شود.
در بخشی از این نشست، گودرزی دیباج با بیان این‌که باید طوری برنامه‌ریزی شود که هنرمندان نگاه عمیق‌تری به هنر عاشورایی داشته باشند،‌ اظهار کرد: اگر به حرکت امام حسین (ع) از مدینه به کربلا نگاه و آن را بررسی کنیم، می‌بینیم که تک‌تک صحنه‌ها و لحظه‌های آن مملو از پیام است.
او ادامه داد: هنرمندان فقط به بهره‌گیری از موتیف‌هایی مانند پنجه‌ی خونین در کارشان فکر نکنند. قرار است قصه تعهد انسانی را در قالب هنر روایت کنیم. هنرمند باید ارزش‌ها، بشارت‌ها و تعهد انسانی را در آثارشان بروز دهد. اینکه‌ ما ساده از کنار این موضوعات بگذریم، غفلت و جفا است. نیاز داریم مطالعه‌ی بیشتری کنیم و فقط به دانسته‌های خود از مباحث عامی که مطرح می‌شود، اکتفا نکنیم. هنرمندان باید درباره‌ی عاشورا مطالعه و جست‌وجو کنند و پیام‌هایی را استخراج و با نگاهی خلاقانه و نو، آن را عرضه کنند.
وی درباره‌ی نحوه نمایش آثار برگزیده‌ی سوگواره نیز توضیح داد: تصمیم داریم این آثار را به میان مردم ببریم و این، کار جدیدی است. می‌توانیم آثار را در اختیار نهادهایی قرار دهیم که بتوانند با حفظ شأن آثار، آن‌ها را تکثیر کنند.
گودرزی دیباج همچنین درباره‌ی بین‌المللی شدن این سوگواره، بیان کرد: ما بیش از 50 کشور اسلامی داریم و امام حسین (ع) نیز فقط برای شیعیان نیست، بلکه مخصوص همه انسان‌های آزاد جهان است، همه انسان ‌هایجهان می‌توانند پیام امام حسین (ع) را دریافت کنند. بنابراین تصمیم داریم به‌دلیل محدودیت‌ها، ابتدا از کشورهای اسلامی آغاز و بعد، یک سوگواره بین‌المللی را برگزار کنیم.
او در بخشی از سخنانش، در پاسخ به این انتقاد که چرا ورک‌شاپ برگزار نمی‌شود؟ گفت: در سوگواره‌های قبلی، بحث‌های علمی مطرح شد، ولی در این سوگواره هنوز این موضوع اعلام نشده است. در حال بررسی هستیم که اگر فضایی وجود داشته باشد یکی دو نشست در نقد آثار و چشم‌انداز مطلوب برگزار شود.

منبع: ايسنا

نویسنده