خانه | نگارخانه‌ها | شکیبا پرورش |گالری شیرین

آنجا كه مرد «مالك» مي‌شود و زن به ناگزير نقش «مملوك» را مي‌پذيرد

شکیبا پرورش |گالری شیرین

شکیبا پرورش
عنوان: رهین و رهینه 
مدیا حجم

گشایش: ۲۴ دی ماه

پایان: ۶ بهمن

گالری شیرین

شنبه تا پنج شنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰

گالری دوشنبه ها تعطیل است

آدرس گالری: خیابان کریمخان- خیابان سنایی، کوچه سیزدهم شماره ۵

بیانیه:

رهین و رهینه

رهین۱و رهینه۲، تفسیری جدید از مشی و مشیانه‌ای است که گرچه در داستان آفرینش چنان همسان و همبالایند که تمیز «نر» از «ماده» ناممکن است، اما گویی با فاصله‌ای نه چندان دور از افسانه‌ها و هنوز هم در زندگی واقعی، چنین نیست. هر یک از دو مفهوم «مرد» و «زن»، همواره در درازنای تاریخ، منفعت خویش را از دیگری به گرو گرفته و یا با گرو گذاشتن دیگری، یک‌چندی رهایی یافته‌است.

رهین و رهینه، تفسیر بدفهمی‌ها، پیش‌داوری‌ها، فرصت‌‌سوزی‌ها و مهرطلبی‌های یک‌سوی بشری در قالب تفسیری مبتنی بر جنسیت از دیگر سوی بشری است؛ آنجا که مرد «مالک» می‌شود و زن به ناگزیر نقش «مملوک» را می‌پذیرد؛ یا آنجا که زن در جایگاه «مادر» ، «مردی مالک» می‌پروراند و این دستمایه‌ای برای ستاندن «حقوقی» می‌شود که از پسین هزاره‌ها «گمان» می‌رود «پایمال» شده است …  .

این کشمکش به‌ظاهر پایان‌ناپذیر تاریخی، گرچه به اقتضای «این‌مکانی» و «این‌زمانی»‌های ناگریز و ناگزیر، به‌نوعی بازی سرگرم‌کننده اما دردناک تبدیل شده است، اما …

فاصله اگر بگذاری

و از بار سنگین « این‌همینی» آن رها شوی

به بازیچه‌های من می‌رسی که تمامی تلاششان «عبور تو» از فاصله‌ای است که بیگاه و ناگاه در «میانه» نشسته است

عبورکن

 

۱٫ گرو گذاشته شده، کفیل.

  1. زن گروی.

 

 

شکیبا پرورش

 

 

نوشته‌های پیشنهادی

هانری دُ تولوز لوترک نقاش

هانری دُ تولوز لوترک نخستین نقاش اجتماع نوین 

هانری دُ تولوز لوترک نخستین نقاش اجتماع نوین  پلی میان امپرسیونیست‌ها و اکسپرسیونیست‌ها پرونده در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.