رویکردهای آلترناتیو | جشنواره تجسمی فجر

سایت تندیس به قلم فاطمه کمالی
به نقل از گزارشگر تندیس نمایشگاه آثار این دوره از جشنواره تجسمی فجر رویکردهای جدیدی را در مواد و متریال انجام داده است. از جمله می‌توان به پروژه‌ی آقای مهران هوشیار[۱] با استفاده از چاپ آلترناتیو در حوزه عکاسی ارائه شده است اشاره کرد.

این چاپ‌ها که در نتیجه تنوع تکنیکی عکاسی در طی ۲۰۰ سال از شکل‌گیری آن می‌باشد در ده سال اخیر در دنیا باز زنده‌سازی شده و تعدادی از هنرمندان فاین آرتیست، نقاش، شیمیست و عکاسان فنی به آن روی آورده‌اند. در ایران مرکز تخصصی هنر که یک موسسه آموزشی گسترده در زمینه عکاسی می‌باشد توسط یکی از اساتید برجسته خود خانم زینب ثقفی فوق لیسانس و لیسانس عکاسی از دانشگاه هنر تهران اقدام به باز زنده‌سازی این سبک و سیاق در عرصه هنر ایران کرده است. و برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۸۵ اقدام به ساخت امولسیون مایع نقره دست ساز کرده و به دیگر شیوه های آلترناتیو مشغول می باشد و همچنین برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۹۱ با رساله خود در مقطع کارشناسی ارشد تکنیک کلودیون تر را احیا نمود که در سال ۱۳۹۱ به نمایش درآمد و بعد از آن در نمایشگاه های دیگری تحت عنوان پارارگون در عکاسی، ده روز با عکاسان به طور ویژه به نمایش آثار آلترناتیو خود پرداخته است.جشنواره تجسمی فجر

فغالیت‌های این مرکز شامل راه‌اندازی دوره‌های آموزشی عکاسی، چاپ های آلترناتیو و انجام خدمات چاپ به هنرمندان و شکل دادن نمایشگاه‌هایی از مجموعه آثار هنرجویان این رشته تازه تاسیس می‌باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه۹۵ برای دیدن آثار به موزه هنرهای معاصر تهران در روزهای یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ و جمعه از ساعت ۳ تا ۱۹ مراجعه فرمایند.

برای دیدن گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

[۱] – این پروژه بر اساس طرحی از سیما افتخاری راد و مهران هوشیار و با عکاسی و مدیریت هنری مسعود زنده روح کرمانی و چاپ آلترناتیو به شیوه امولسیون مایع نقره  توسط زینب ثقفی به انجام رسیده است.

نویسنده