خانه | پژوهش | آنچه بر عکس می‌نماید

آنچه بر عکس می‌نماید

آنچه بر عکس می‌نماید | جیمی نلسون
عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
شاترهای دوربین صرف عکس گرفتن از صورت‌های زنده می‌شود، زیرا آنان منحصر‌به‌فرد هستند. به واقع انسانی که از دنیا برود منقرض شده و چه بسا این انقراض و فرسودگی در چهره او از کودکی تا میان‌سالی نیز صورت پذیرد. در پس زمستان خشک بهاری‌ست که گیاهان را متولد و کوه‌ها را زنده می‌کند. تنها چیزی که دیگر متولد نخواهد شد انسان‌ها و متعلقات تاریخی و سنتی آن‌هاست که اهل زمان و مکان خاص خود هستند. «جیمی نلسون» عکاس، آتشِ فرهنگی را روشن نگاه داشته که از هزاران سال پیش خاموش نشده است.

جیمی نلسون، عکاس فتوژورنالیست انگلیسی که بیشتر به خاطر عکس‌هایی که از مردم قبلیه‌‌های بومی گرفته شناخته شده است. او در سال ۱۹۶۷ در سونوک، کنت انگلستان به دنیا آمد. بیشتر دوران کودکی خود را در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی گذراند. وقتی تنها ۱۹ سال داشت تصمیم گرفت با دوربین کوچک خود به سرتاسر تبت سفر کند. در زمان بازگشت، تصمیم بر خلق مجموعه زندگی فتوژورنالیستی خود گرفته بود. داستان‌هایی نظیر حضور روسیه در افغانستان، جنگ در یوگسلاوی سابق و مناقشه کشمیر بین هند و پاکستان موضوعاتی بودند که آنها را پوشش داد.

جیمی نلسون
در سال ۱۹۹۷ شرکت نفتی شل مأموریتی برای تهیه کتاب ادبی پرتره‌های چین به او داد. این مأموریت فرصتی بود که بتواند به همراه همسرش، اشکین هورا آدما، کسی که قرار بود متن کتاب را به تحریر درآورد، به سراسر کشور سفر کند. عکس‌های گرفته شده در این سفر در کاخ مردم واقع در میدان تیان آن من در پکن و سپس در یک تور جهانی نمایش داده شد. همچنین جیمی در آغاز سال ۱۹۹۷ شروع به کار بر روی پروژه‌های تبلیغاتی نمود و هم اکنون در آمستردام با همسر و سه فرزند خود زندگی می‌کند.
جیمی نلسون چیزی بیش از چاپ عکس‌های فوق‌العاده به ما پیشکش می‌کند. کارهای او پرتره‌های با ذکاوتی است که به مانند نگهبان‌هایی فرهنگ خود را دوش به دوش به نسل‌های آینده انتقال می‌دهند. نلسون استعداد هنری خویش را وقف تلاش برای حفظ آنها کرده است. دوربینش هرگونه نکات و جزئیات را برای آیندگان عکاسی ثبت کرده است. مردمی که از آنها عکاسی کرده اهل مکان‌هایی همچون گینه نو، مغولستان و اتیوپی هستند. عکاس‌های باشکوه اش نیز در یک کتاب تحت همین نام جمع‌آوری و منتشر شده است.

جیمی نلسون

یکسال پس از موفقیت‌های بین‌المللی نمایشگاه «قبل از انقراض» ،گالری عکاسی (La Photographi Galerie) نمایشگاه جدید نلسون را نمایش می‌دهد، «قبل از انقراض-قسمت دوم».در سفرهای جدیدی‌که او را به مقاصد جدید برده است، جیمی نلسون صدای درونی خود را دنبال کرده است، و در دومین قسمت از پروژه او همچنان به پروژه جذاب‌ترین چهره‌های مردم بومی پرداخته است. برای انجام این پروژه جیمی نلسون به سراغ جمعیت پلینزی فرانسه رفت، و پرتره هایی از مردم حاضر در جزیره مارکیز گرفت. آنها در عین حال که مغرور هستند، رازآلود و مبهم نیز هستند.

جیمی نلسون

 

جیمی نلسون

 نلسون همچنین ما را به منطقه گوئیژو چین می‌برد. روح ابدی در عکس‌های روستاییان و زیور آلاتشان موج می‌زند. او همچنین سودان جنوبی و چاد را نشان می‌دهد که برای اولین بار در بلژیک نمایش داده می‌شود. نلسون در بیشتر گالری‌های مطرح هنرهای زیبا نمایش داشته و گفتگو‌های استثنایی در مورد کارهایش از دور و اطراف جهان در جریان است. گالری La Photographie در بروکسل یک نمایش منحصر به فرد از حدود چهل عکس در اندازه‌های مختلف که از ۹ دسامبر ۲۰۱۶ تا ۲۵ شروع شده و تا مارس ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت برگزار کرده است.

جیمی نلسون
« قبل از انقراض » بزرگ‌ترن پروژه او تا به امروز بوده است. او از سال ۲۰۰۹ به دنبال شکار تصاویر پرترهایی از سی و پنج نفر از انسان‌های فراموش شده ساکن چهارگوشه جهان بوده است. او از زندگی و سنت‌های آخرین فرهنگ‌ها عکاسی می‌کند، کسانی که در پی نگاه داشتن سنت‌ها و آداب و رسوم خود در این دنیای پیوسته جهانی هستند. کارهای او یادآور عکس‌های ادوارد شریف کورتیسف کسی که بیش از یک قرن پش عکس‌های قابل توجهی از بومیان آمریکای شمالی گرفته بود می‌اندازد. عکس‌های نلسون به عنوان کاتالیزور مباحث زیبایی شناسی و اصالت این مردم لطیف در نظر گرفته می‌شود.
از جمله نمایشگاه‌های انفرادی که از مجموعه «قبل از انقراض» به نمایش می‌گذارد می‌توان به گالری‌های Atlas Gallery GB، La Photographie Galerie BE، CAMERA WORK DE، OstLicht AT، A.Galerie FR، Bryce Wolkowitz Gallery US، Fotografiska Museum SE اشاره کرد که در طول سال های ۲۰۱۴ تا کنون در حال برگزاری است.

قسمت های بعد پرونده آنچه برعکس مینماید را اینجا دنیال کنید:

عکاسان معاصر آنی هانن

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن | معرفی عکاسان معاصر

سکسه‌های کوچکِ آنی هانن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش آنی هانن (Anni Hanén) «پدرم زمانی می‌گفت جهان تو همانند یک تصویر سیاه و سفید است. امّا حالا فکر می‌کنم که قلب من رنگ‌های خود را پیدا کرده است. درست زمانیکه به همراه خانواده ‌به خانه کودکی‌ام عزیمت …

۰ comments
نیک هنس

نیک هنس عکاس حریص

نیک هنس عکاس حریص آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش نیک هنس Nick Hannes نیک هنس را بیشتر به خاطر مجموعه «نان و سیرک» می‌شناسیم. این مجموعه که جایزه اول مجموعه عکس مستند مسابقه عکس مگنوم – لنز‌کالچر ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است، مستندی بر فراغت …

۰ comments
الی دیویس

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان

الی دیویس | پیوند جنگل‌ با ناخودآگاه انسان آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس: ترجمه امیر کوشامنش الی دیویس Ellie davies امروزه، ارتباط ما با طبیعت شکننده و (متأسفانه) اغلب محدود است، در صورتی‌که رابطه‌ی انسان و درخت، و حضور درخت در همه‌ی سطوح ذهن و زیست آدمیزاد، جایگاهی کهن داشته …

۰ comments
برایان تیلور

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو

برایان تیلور | رهایی از رئالیسم با چاپ آلترناتیو آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش برایان تیلور Brian Taylor زمانی که انسان به سوی ثبت واقعی‌ترِ آنچه که می‌دید پیش می‌رفت. چاپ عکس مسیر خود را طی کرد و به بالاترین نقطه خود رسید. حال که انسان توانست …

۰ comments
پائو بوسکاتو

پائو بوسکاتو استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی

پائو بوسکاتو  استاد موقعیت های طنز در عکاسی خیابانی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید | قسمت دوم سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش پائو بوسکاتو  Pau Buscató عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند بوده که انسان را به عنوان موضوع اصلی عکس مورد توجه قرار می‌دهد. ثبت لحظات حضور انسان در محیط، …

۰ comments
هیرویوکی ماسویاما

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند

هیرویوکی ماسویاما عکاسی که در زمان سفر می‌کند آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش هیرویوکی ماسویاما hiroyuki masuyama علاقه هیرویوکی ماسویاما به سفر در زمان باعث شده تا او با دوربین خود دست به نقاشی بزند. او با استفاده از دوربین و به‌کارگیری ابزار دیجیتال سعی بر بازنمایی …

۰ comments
عکاسان معاصر لیزا کرسی

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا

عکاسان معاصر و بازنمایی تجربه زیست | لیزا کرسی عکاس نازیباهای زیبا آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش لیزا کِرِسی lisa kereszi تأثیرات محیط بر زندگی عکاسان بزرگ در دوران کودکی تأثیر به سزایی در آثار آنها داشته است. این تأثیر در مورد لیزا کرسی نیز به …

۰ comments
وانگ کینگ سانگ

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین

وانگ کینگ سانگ و آی وی وی در تقابل با فرهنگ مصرف گرایی در چین آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش وانگ کینگ سانگ: wang qingsong اگر محیط گالری را به منظومه شمسی تشبیه کنیم که در آن عکاسان مختلف با دوربین‌های متنوع خود عکس‌هایی از سیارات مختلف …

۰ comments
آدام جپیسن امپرسیونیسم در عکاسی

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش آدام جپیسن Adam Jeppesen جپیسن که همیشه به دنبال کشف مواد و تکنیک‌های چاپ گوناگون بوده مشتاقانه توانسته است به سطح صاف عکس نفوذ کرده و لطافت و بی‌حسی را منتقل و هوشیاری …

۰ comments
هوانگ جیالینگ

آنچه بر عکس می‌نماید | هوانگ جیالینگ

معرفی عکاسان جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
عکس‌های او که غالباً خاطرات کودکی‌یشان را روایت می‌کند تلفیقی از اجتماع و فرهنگ آن زمان در شهر محل تولد خود را نشان می‌دهد.

۰ comments
هنریک اسپولر

آنچه بر عکس می‌نماید | هنریک اسپولر

عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشا منش
هنریک اسپولر ما را به قلمرو کمتر دیده شده فی ما‌بین تولید کننده کالا و مصرف کننده آن که با سرعت روز افزون انتقال همراه است می‌کشاند.

۱ comment
آندریاس لانگ

آنچه بر عکس می‌نماید | آندریاس لانگ

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
او پیوسته در تلاش برای درک زمان‌های مرئی و نامرئی، مکان نبوغ یا روح یک مکان بوده است.

۰ comments

آنچه بر عکس می‌نماید | معرفی عکاس ماریسا راس

معرفی عکاسان امروز جهان
سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش
همیشه فرایند خلق اثر برای من مثل یک راز بوده است. به یاد دارم وقتی بچه بودم، با یک قلموی آغشته به جوهر مشکی می‌نشستم، یک دست نامرئی روی بازوهام احساس می‌کردم که دستم را روی کاغذ سفید حرکت می‌داد… ادامه در سایت تندیس

۰ comments

 

 

نوشته‌های پیشنهادی

امین نورانی گالری اثر

تعلیم و تألمِ امین نورانی با رجوع به تاریخ هنر

نقدی بر کارنمای‌ امین نورانی «پایان روز» در گالری «اثر»  مجله هنرهای تجسمی آوام: به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.