نشست خبری نمایشگاه عکس رضا کیانیان | آرت سنتر

نشست خبری نمایشگاه عکس رضا کیانیان در آرت سنتر با موضوع دچار آبیِ دریای بیکران

سایت تندیس به قلم علی نورپور

به نقل از گزارشگر سایت تندیس این جلسه درعصر روزسه شنبه ۱۲ بهمن ماه با صحبت‌های وحید ملک مدیر گالری آرت‌ سنتر درباره شخصیت هنری رضا کیانیان و نمایشگاه روز جمعه ۱۵ بهمن و با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در مجموعه آرت سنتر در سال‌های متوالی به اهداف اصلی آرت سنتر که فرهنگ‌سازی در جامعه و رشد هنرهای تجسمی و معرفی هنرمندان و پیشکسوتان است جلسه را آغازکرد. او با بررسی فروش آثارهنرمندان ایرانی و برندگان جوایز در جشنواره‌های خارجی و توجه مجموعه‌داران به هنر مدرن ایران در صحبت‌های خود دید خوش بینانه‌ای به آینده هنر درایران را نوید داد .

رضا کیانیان
رضا کیانیان صحبت‌های خود را با خاطره اولین قدم‌هایش به سمت هنر که عکاسی است، شروع کرد. به گفته او، سوم دبیرستان بودم که عکاسی را شروع کردم و تا به الان عکاسی می‌کنم و عکاسی در کنار تمام فعالیت‌هایم جایگاه دیگری داشت‌، اولین دوربینم را با پس اندازم که ۹۰ تومان بود خریدم و از شوق وخوشحالی انگار جهان را تسخیر کرده بودم . به گفته خود او اولین جستجو‌هایش در موضوع، در طبیعت بوده و از پوست درختان عکاسی می‌کرده .

رضا کیانیان
او اشاره‌ای به دو مجموعه دوازده‌تایی که کل آن‌ها بیست و چهار عکس است اشاره کرد که نام این دو مجموعه کهکشان و مرداب‌ها است . او درباره مجموعه کهکشان اشاره می‌کند که من از نوجوانی عاشق کهکشان بودم، در تابستان وقتی در حیاط می‌خوابیدیم وقتی به آسمان نگاه می‌کردم از وحشت گریه‌ام می‌گرفت که این کجاست! و چگونه امکان دارد! و درباره نجوم و آسمان مطالعه می‌کردم و یک روز در اشیا اطراف خودم کهکشان دیدم و شروع کردم به عکاسی کردن‌، عکس کهکشان را گرفتم، من به کهکشان نرفتم! کهکشان به پیش من آمد .
درباره مجموعه مرداب‌ها من به اهواز رفته بودم کنار کارون قدم میزدم که به نظرم بعد از جنگ فضای غمگینی بود، در موقع سحر مشغول تماشا بودم دو قایق را دیدم در آب آن‌ها هم حال مرا بدتر و غمگین تر کردند یک لحظه یک حس جادویی در آن ها دیدم! این بود که قایق به من می‌گفت که درست است که غمگین هستیم ولی این زیبایی را ببین! و یک زیبایی در هم آغوشی قایق و آب دیدم که این عکس‌ها را ثبت کردم که برایم زیبا بود. او به عباس کیارستمی که همیشه عاشق زندگی و شور وشوقش بود اشاره کرد که همیشه طبیعت را دوست داشت و زیبایی را در طبیعت جستجو می‌کرد.

رضا کیانیان
در ادامه صحبت‌ها رضا کیانیان در جواب سوالات که در باره فعالیت او در حراج تهران بود اشاره می‌کند که: فعالیتم در این زمینه برای خدمت و مورد توجه قرار گرفتن ورونق هنرهای تجسمی بوده. در ادامه جلسه صحبت کیانیان درباره آینده هنر ایران بسیار خوش بینانه است. او اشاره به این نکته کرد که در تمامی دنیا مجموعه‌داران توجه بسیار زیادی به هنرمندان ایرانی یا حتی حال و هوای ایرانی دارند و اینکه بسیاری از مجموعه‌داران ثروتمند دنیا بسیار مشتاق خریداری و جمع‌آوری آثار هنرمندان ایرانی هستند یا اینکه بسیاری از حراج‌ها با فروش آثار هنرمندان ایرانی رونق گرفته یا ایجاد شده. کیانیان با اشاره به افزایش تعداد گالری‌های تهران و تجمع آن‌ها در مرکز شهر را خوشایند و به نوعی رشد فرهنگی دانست. او در پایان صحبت‌هایش، اشاره‌ای به فرهنگ سازی و همچنین به این جمله که: از خودمان شروع کنیم، اشاره به اینکه تفکرات منفی و خرافی را دور بریزیم و آینده را خوش بینانه تر ببینیم، به گفته او باید با ایجاد فکر سالم فکرهای آلوده را پاک کنیم.

رضا کیانیان

نویسنده