حمید دانش پژوه | گالری شلمان

حمید دانش پژوه
گالری شَلمان
نمایشگاه انفرادی اسکیس طراحی شهری
عنوان: قدم یک شهرساز

گشایش: ۲۲ بهمن ۹۵
پایان: ۲۷ بهمن ۹۵
بازدید:
افتتاحیه: ۲۰:۳۰-۱۶
روزهای عادی: ۱۶-۲۰

آدرس گالری: میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷
تلفن: ۲۲۲۲۱۹۴۴-۲۲۲۷۱۶۹۳
فکس: ۲۲۲۷۰۰۵۱

بیانیه:

در تقابل اندیشه ساخت یک شهر با آن چیزی که روی می دهد، همیشه اختلاف بزرگی در امر ادراک وجود دارد. متخصص فن همیشه سعی در تبیین و طرح ایده‌ای دارد که مخاطب خود را شگفت زده کرده و نهایتاً از درک چیستی آن لذت ببرد. اما موضوع شهر کلان تر و در عین حال چیزی پیچیده است، حال با موجودی زنده سرکار داریم که در درون خود انسان‌ها را میزبانی می‌کند. موجودی که به تعبیری می‌تواند مخلوق فرانکشتاینی* شهرسازان باشد یا آنهایملیش* شهروندان. حال موضوع اصلی ارتباط بین ادراک شهروند عامی و شهرساز متخصص از کریدور هزاران نظریه، طرح و ایده است. به‌همین منظور علم میان رشته‌ای طراحی شهری بعنوان پیشتاز ساخت ارگان‌های این موجود، که به تعبیری فضاهای شهری است؛ نیاز دارد با لفظی لطیف‌تر و شیواتر فن خود، خود را در منظر ذهن شهروندان قرار دهد، بنابراین در جهت توسعه وجهه تخصصی طراحی شهری در قالب ترکیب متناسبی از فن و هنر، ملزوم به برگزاری نمایشگاه تخصصی اسکیس طراحی شهری با عنوان قدم یک شهرساز بوده، که با توجه به ماهیت و فرم این مهم، جزو معدود نمایشگاه‌هایی می‌باشد که در رشته مزبور به عنوان اولین نمود موضوع مطرح شده در معرض دید شهروندان بعنوان مخاطب فرعی و دانشگاهیان بعنوان مخاطب اصلی قرار گرفته و موثر بر نمایش محصولات و کاربرد چگونگی ابزار اسکیس در این فن باشد.
نمایشگاه حاضر، مشمول محتوای آثاری است که با استفاده از تکنیک‌های هنری، نظریات و محصولات رشته طراحی شهری را در قالب آثار هنری عرضه کرده که حاصل تلاش چند ساله حمید دانش پژوه (دکترای شهرسازی) مدرس رشته شهرسازی است که در جهت توسعه روز افزون علم اکادمیک و نیز افزایش کیفی فضای آموزشی دانشگاهی و ادراک عامیت پدیده شهر برای شهروندان، برای اولین بار در گالری شلمان به نمایش گذاشته می‌شود.

*Frankenstein: فرانکنشتاین دانشمند جوان و جاه طلب مضمون اصلی رمان مری شرلی که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد.
*Unhiemliche: یکی از مفاهیم روانکاری فرویدی و بیانگر حالتی است که در آن دو وجه متناقض آشنا و غریب، هم زمان بروز می‌یابند. برای مثال تماشای فیلم ترسناک نوعی آشنای غریب است زیرا به طور همزمان هم ما را می‌ترساند و هم به ما لذت می‌بخشد.

حمید دانش پژوه

نویسنده