«تعلیق خاکستری» در گالري‌26 گشايش يافت

«تعلیق خاکستری» 7 آذر 93 در گالري‌26  گشايش يافت.
صادق ادهم درباره‌ی نمایشگاه «تعلیق خاکستری» اظهار کرد: این ویدئو چیدمان با تکنیک میکس‌مدیا کار شده و پارادوکس دیدگاهی بین انسان‌های دوران جنگ و انسان‌های امروز را به‌tandis-iran-51نمایش می‌گذارد.
او افزود: نمایشگاه قبلی‌ام نیز با همین مضمون برگزار شده بود که در آن، انسان‌ها با فضای اطراف‌شان به‌نمایش گذاشته شده بودند.
در متن معرفی نمایشگاه این هنرمند آمده است: «زایش ارگانیک زندگی روی پوسته امر “هراس‌آور”: چگونه می‌توان دو دستور کهن اخلاقی شامل “به یاد مرگ باش” و “به تمامی در امروز و لحظه‌ات زندگی کن” را با هم ترکیب کرد؟ چیزی از جنس نیستی همواره تمام لذت‌های انسانی را لکه‌دار کرده است. به یاد مرگ بودن به شکل همزمان منجر به نابودی احساس لذت و در لحظه زندگی کردن است.
در مجموعه آثار هنری صادق ادهم با وضعیتی پارادوکسیکال مواجه می‌شویم که لذت و درد نیستی را همزمان به‌نمایش می‌گذارد. ابژه‌ها و وسایل جنگی که بر روی سطوح و پوسته‌های‌شان فیگورها و پیکره‌های زنده انسانی چسبیده شده است، مثل گونه‌ای تراوش زندگی و حیات از پوسته‌ها و سطوح مرده، یا به شکلی دیالکتیکی و وارونه، نمایش چسبناکی و نفوذ درد و نیستی به بدنه ارگانیسم‌ها.
وقتی زندگی و مرگ روی یک سطح قرار می‌گیرند و با حرکت روی جمجمه به پیکره‌های زنده انسانی می‌رسیم؛ تصویری کامل از “ژوییسانس” انسانی و تقدیر آدمی و امیال بی‌سامانش. اسکلت جمجمه، ماسک اکسیژن، کلاه‌خود نظامی، چکمه‌ها و قمقمه، در نگاه اول تنها ابژه‌هایی بی‌روح و مرده هستند؛ چیزهایی یادآور جنگ و کشتار که یادآور مرگ هستند و بیننده را دچار اضطراب و تشویش می‌کنند. کمی نزدیک‌تر می‌شویم تا چیزهایی را ببینیم که روی بدنه و پوسته این وسایل و ادوات چسبیده‌اند، چیزهایی مینیاتوری و کوچک که از اندام‌های انسانی، نردبام‌ها و پنجره‌ها تشکیل شده‌اند. مجموعه‌ای از فیگورها و ژست‌های انسانی با پیکره‌هایی زنده و شاداب که روی بدنه این وسایل چسبیده‌اند یادآور موزه‌های جنگی هستند، پر از وسایلی که تاریخ یک جنگ را ثبت و نمادین می‌کنند، باقی‌مانده‌های یک نبرد و حذف شدن سوژه‌های انسانی از بستر یک موقعیت جنگی. وقتی بدن‌ها، جسم‌ها و انسان‌ها از میان رفته و تنها یادگارهای آن‌ها باقی مانده است، یادگارهایی که کمی ناهمگون و دردناک هستند و مرگ را به یاد می‌آورند.
حضور پیکره‌های انسانی روی این یادگارها بیش از هر چیز تاکیدی بر حضور میل است. زمانی که یادمان می‌رود که پس از همه جنگ‌های تاریخ دوباره آدمی بر بستر جنازه‌ها و کشتارها به زندگی‌اش ادامه داده است و تا چه اندازه آدم‌ها در برابر جنگ‌ها کوچکند و ساده، که چه قدر دیدن و تشخیص انسان‌ها و میل به زندگی در وضعیت جنگی سخت است. حافظه انسان همواره پر از زخم‌هاست و در نهایت این زخم‌ها هستند که روی‌شان قدم می‌زنیم.
صادق ادهم متولد 1357 در مسجد سلیمان و دارای مدرک کارشناسی مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران است. آثار این هنرمند تا کنون در چند نمایشگاه گروهی و انفرادی به‌نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه «تعلیق خاکستری» از 7 تا 19 آذرماه (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت 16 تا 20 در گالری‌26 به نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور ظهیر، شماره 26، واحد 3 میزبان علاقه‌مندان است.

منبع: ايسنا

نویسنده