محمد علی ترقی جاه | آرت سنتر

مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران
محمد علی ترقی جاه (۱۳۸۹-۱۳۲۲)
در نقاشی های ترقی جاه نه زمین هست، نه سنگینی و ضخامت. همه چیز سبک بال و رها است. آنچه در فضای کلی نقاشی غالب است فضای شخصی نقاش است.
گشایش جمعه ٢٩ بهمن ساعت ١۶ تا ٢١
بازدید ٣٠ بهمن تا ١٠ اسفند ساعت ١٢تا ٢١
آرت سنتر باغ، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵
۲۶۶۵۵۵۹۰

محمدعلی ترقی‌جاه متولد ۱۳۲۲ تهران در سال ۱۳۴۶ برنده مدال طلای مسابقات هنری دانشگاه‌های ایران شد. در سال ۱۳۵۵ اولین نمایشگاه خود را به صورت انفرادی در تهران برگزار کرد و دو سال بعد نیز اولین نمایشگاه برون مرزی خویش را در گالری نمایشگاه بین‌المللی هنر بازل سوئیس برگزار کرد. از سال ۱۳۶۰ سبک خاص خود را که مشخصه‌اش اسب‌های تجرید یافته بود پایه نهاد که بارزترین نشان هنری وی شد. از پس آن، موزه بین‌المللی هنر قرن ۲۱ آمریکا (TIMOTCA) آثار او را به عنوان نماینده هنر ایران انتخاب کرد. برخی از آثار وی در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن شارجه، نوتردام هلند و موزه ورلد موجود است.
در نقاشی‌های «ترقی‌جاه» نه زمین هست، نه سنگینی و ضخامت. همه‌چیز در تابلوهایش سبک‌بال و رها است. اسب‌ها و خروس‌های ساده‌شده نقاشی‌های ترقی‌جاه بیشتر ما را به سمت و سوی نقاشی‌های هنرمندان سبک سقاخانه‌ای می‌اندازد، با این تفاوت که مایه‌های سنتی این نقاشی‌ها کمتر بوده و با وجود استفاده از خط و متن به عنوان یک بافت یا چهره‌های زنان در کنار اسب‌ها، آنچه که در فضای کلی نقاشی غالب است فضای شخصی نقاش است. بسیاری از اهالی هنر، ترقی‌جاه را با نقاشی‌های شاعرانه و حضور تجریدی اسب‌ها‌یش می‌شناسند، گرچه بیش از این است.
محمدعلی ترقی جاه، سال ۱۳۸۹ در حالی که به تازگی از نمایشگاه موفق خود در سوئیس به ایران بازگشته بود، در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

محمد علی ترقی جاه

محمد علی ترقی جاهمحمد علی ترقی جاه

نویسنده