بیانیه انجمن های تجسمی ایران درباره رسوایی داوری در اثر کاظم خراسانی

بیانیه انجمن های تجسمی ایران درباره رسوایی داوری در اثر کاظم خراسانی در نهمین جشنواره تجسمی فجر

انجمن های تجسمی ایران از جمله انجمن هنرمندان نقاش ایران، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، انجمن هنرمندان سفالگر، انجمن عکاسان ایران، انجمن تصویرگران ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره شباهت یکی از آثار برگزیده شده در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که موفق به دریافت طوبای زرین جشنواره شد با اثر هنرمند ترکیه ای گوگچه باء که اعتراض وی را به دنبال داشت، بیانیه ای را در ۱۰ اسفند ۹۵ صادر کردند:

۱- این روزها صحبت از جایزه ای ست که در جشنواره ی دولتیِ فجر به شخصی تعلق گرفته که اثر هنرمند دیگری را با مختصر تغییراتی به نام خود جا زده و به طریقی جایزه ی جشنواره را تصاحب کرده است. هیئت داوران جشنواره هم با انتشار بیانیه ای با ارجاع به بحث تئوریک«از آن خودسازی» کاملا از عملکرد خود دفاع نموده اند که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. اینکه یک اثر کپی از کار یک هنرمند دیگر توانسته طوبای زرّینِ نهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر را «از آن خود» سازد، دُملِ کهنه ای را گشوده است که دیدنش هرگز خوشایند نبوده و نیست و سنگینیِ حضورش چنان گزنده است که نمی گذارد نادیده گرفته شود.

متاسفانه و به حق، هم در اذهان جامعه ی هنری و هم در اذهان عمومی، این واقعه به حیثیت پنج ساحت در حیطه ی هنر یورش برده و لطمه زده است: هنرمند، مدیریت هنری، هیئت داوری، حرفه ای بودن و شعور مخاطب. این حادثه شبهات واقعی و اساسی ایجاد کرده است و لازم است هر چه سریع تر، از طریق میزگردهایی تخصصی، با حضور مسولین جشنواره، صاحب نظران موافق و مخالف، و مطبوعات مورد بررسی عاجل قرار گیرد و آسیب شناسی شود چرا که برخورد سازنده با این واقعه قطعاً می تواند مثبت و تغییر دهنده باشد‌. این گونه وقایع به راحتی می توانند در این عصر دیجیتال آبروریزی های ملی و بین المللی برای کشور و هنرمان رقم بزنند.

۲- در این سال ها، مدیریتِ دولتیِ هنر با فاصله گرفتن از  انجمن های تجسمی ، خود را از اندیشه ، دانش و همکاری این مجموعه های تخصصی محروم کرده است . انجمن هایی که می توانند در برنامه ریزی های کلان  فرهنگی – هنری مشاورانی ارزشمند باشند . بی شک این نادیده انگاشتن بخش قابل توجه جامعه ی هنری که هریک تجربه فعالیت وبرنامه ریزی در حوزه تخصصی خود را نزدیک به دو دهه دارند  اسیب های جدی به فضای هنری امروز وارد آورده ، و این در حالی ست که با هر تغییر مدیریتی انجمن های تجسمی برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند .

۳- جناب آقای صالحی امیری، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشستی که در موره هنرهای معاصر تهران در ۲۶ بهمن سال جاری با برخی از هنرمندان، نمایندگان مطبوعات و برخی از مدیران دولتی و خصوصی داشتند، قول دادند که سال ۱۳۹۶، سال تحول در عرصه های کلان هنرهای تجسمی باشد و صحبت از ایجاد شورای تجسمی، اتاق فکر و برنامه های دیگر کردند‌. همه ی این ها می توانند امیدوار کننده و بسترساز باشند به شرط اینکه فضای عادلانه و حرفه ای برای فعالیت و همکاری هنرمندان و صاحب نظران مستقل با مدیریت دولتی فراهم شود. اینک بهترین فرصت است. تجربه ی تلخ جشنواره ی فجر نباید تکرار شود.

انجمن هنرمندان نقاش ایران — انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران — انجمن هنرمندان سفالگر — انجمن عکاسان ایران — انجمن تصویرگران ایران — انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

کاظم خراسانی
اثر کاظم خراسانی
کاظم خراسانی
اثر گوگچه باء

نویسنده