چهارشنبه , ۲۲ آبان ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | چگونه مرمت، ارزش آثار‌هنری را بالا می‌برد ؟

اهمیت مرمت و حفاظت آثار هنری

چگونه مرمت، ارزش آثار‌هنری را بالا می‌برد ؟

چگونه مرمت، ارزش آثار‌هنری را بالا می‌برد ؟
سایت تندیس ترجمه و تحلیل مریم اسدی

نوشته های دیگر این نویسنده را اینجا بخوانید:

مرمت آثار‌‌هنری به‌خودی‌خود یک رشته‌ی هنری محسوب می‌شود. بیشتر آسیب‌های وارد شده به آثار هنری- تاریخی، ناشی از شیوه‌های نگهداری غیراصولی است. تابلوهای نقاشی، یکی از رایج ترین اشکال‌ هنری در معرض آسیب هستند. برخی از شایع‌ترین مشکلات در ارتباط با شیوه‌های نگهداری نامناسب نقاشی، شامل تغییر رنگ، تیرگی و زردی است. دلایل چنین علائمی ممکن است قرار‌گرفتن در معرض نور، شرایط بسیار خشک یا مرطوب، دوده، یا هر نوع دیگری از آلاینده‌های موجود در هوا باشد. مشکلات پیشرفته‌تر مانند کپک قارچی، سفیدک و یا آسیب حشرات نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرند و در روند عملیات مرمتی از اثر هنری زدوده شوند. در بعضی موارد، عدم رسیدگی و یا عدم درمان به موقع، باعث ایجاد رنگ‌خوردگی در رنگدانه‌ها می شود که در بعضی موارد، حتی ماهرترین مرمتگر هم قادر به ترمیم آن نیست.asadi 1

برای یک مجموعه‌دار هنری، برپایی نمایشگاهی از نقاشی‌هایی که به صورت حرفه‌ای بازسازی شده اند، بسیار پرسودتر از تابلوهایی است که دچار آسیب هستند. اولین گام در جهت افزایش ارزش یک اثر هنری- تاریخی، انتخاب یک مرمتگر با‌تجربه و حرفه‌ای است. مرمت آثار هنری چه ماهیت زیبایی‌شناسانه داشته باشد و چه کاربردی، در هر دو صورت ارزش آثار هنری را بالا می برد .مواد هنری مورد استفاده در آثار هنری صدها سال پیش، به علت فرموله نبودن، دچار نقص ذاتی مواد هستند .بنابراین باید تمام مواد‌ شیمیایی مضر، مواد آلی اکسید کننده و وارنیش‌های زرد شونده و یا آلاینده‌ها، قبل از آنکه روند تخریب نقاشی را سرعت بخشند از آثار هنری زدوده شوند.asadi 2

خدمات مرمتی و حفاظتی معمولا پرهزینه می باشد. بسیاری از کارشناسان هنری جهان، مرمت آثار هنری را توصیه می‌کنند و معتقدند که بالا رفتن ارزش اثر، می تواند هزینه مرمت آن را نیز جبران نماید. به دلیل ذهنی بودن ارزش هنر، هزینه‌های مرمتی که هر مرمتگر ارزیابی می کند بسیار متفاوت است. یکی از موارد بسیار مهم، بررسی پیشینه و میزان تجربه‌ی مرمتگر است . پرداخت هزینه بیشتر برای گرفتن خدمات از یک مرمتگر ماهر، می تواند ارزش آن اثر را بسیار افزایش دهد.asadi 3

به دلیل تنوع مواد هنری موجود در بازار و عدم شناخت هنرمندان در بکارگیری و ترکیب این مواد با یکدیگر، بسیاری از آثار هنری معاصر به نسبت آثار هنری گذشتگان تاریخ مصرف کمتری پیدا کرده اند. به همین دلیل امر حفاظت و مرمت این آثار، شاید به نوعی ادامه‌ی روندی باشد که هنرمند به دلیل ضعف شناخت مواد، ناتمام رها کرده و مرمتگر آن را به اتمام می‌رساند. در این راستا، خدمات ارائه شده توسط یک مرمتگر حرفه‌ای که به جدیدترین مواد و تکینک‌های هنری آشنا بوده و از تازه‌ترین روش‌ها و مواد مرمتی به روز دنیا بهره می‌گیرد، از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از مرمتگران بدون هیچ به روز‌رسانی، از همان تکنیک‌های سنتی برای آثار هنری مدرن بهره می گیرند؛ در حالی که پیشرفت علمی در حوزه مرمت، ثابت کرده‌است که مواد مورد استفاده در روش‌های سنتی، می‌تواند آسیب‌های جدی به اثر هنری، مرمتگر و محیط‌زیست وارد سازد.

asadi 4

طی سالهای اخیر با توجه به رونق بازار هنر، تبادلات آثار هنری به مراتب بیشتر گردید، در نتیجه، شرایط متفاوتی که هر اثر از زمان خارج شدن از آتلیه هنرمند تا شرایطی که در روند بازی بازار هنر به خود می بیند، می تواند آن را دچار آسیب‌های فراوانی گرداند. بیشتر آثار هنری معاصر از هیچ پوشش حفاظتی برخوردار نبوده و این امر روند تخریب را افزایش می دهد. ناآگاهی بعضی از مجموعه‌داران از مرمت به قدری است که حتی در بعضی موارد دیده شده پوشش حفاظتی که بر روی اثر بکار رفته توسط یک قابساز در یک کارگاه قابسازی انجام گرفته است. متأسفانه آسیب‌هایی که از بکارگیری مواد غیر استاندارد توسط افراد غیر‌متخصص به اثر وارد می شود، بعداز مدتی آثار مخرب خود را ظاهر می‌سازد. انتخاب پوشش حفاظتی مناسب به نسبت نوع مواد بکار رفته در اثر‌، تجربه‌ای است که تنها یک مرمتگر با سابقه و حرفه‌ای از عهده‌ی آن بر می آید ، پوششی که بدون لطمه به کیفیت زیبایی‌شناسانه و عملکرد مواد، عمر اثر را افزایش داده و از آسیب‌های زود هنگام جلوگیری نماید.asadi 5
مرمت نقاشی به خصوص نقاشی روی کرباس از عمر زیادی در ایران برخوردار نیست . به دلیل نو بودن این رشته در ایران، شرکت‌هایی که به طور تخصصی در این حوزهه فعالیت نمایند بسیار محدود می باشند. تیم مرمت آثار هنری آوام با بیش از ۱۰ سال سابقه در حوزه تخصصی مرمت نقاشی و با سابقه مرمت بیش از ۶۰۰ اثر هنری- بسیاری از آثار اساتید برتر هنر ایران- توانسته رضایت مشتریان را در طی این سالها فراهم نماید. استفاده از جدیدترین روش ها و مواد مرمتی به روز دنیا، بهره‌گیری از افراد متخصص نقاش و مرمتگر درکنار هم، این نتیجه را به همراه داشته که همچنان بتواند به ارائه خدمات تخصصی مرمت نقاشی برای کمک به بازار هنر ایران ادامه دهد. به دلیل کوچک‌بودن حوزه ی مرمت آثار نقاشی در ایران، برخی از افراد غیر کارشناس، صرفا به خاطر نامی بودن در بازار هنر، با نظرات غیرعلمی خود سعی در تنگ‌نمودن عرصه بر شرکت‌هایی دارند که به صورت تخصصی فعالیت می نمایند. در این حوزه، مناسبات درون بازاری هنر، منجربه نتایج بازاری از یک حرفه‌ی کاملا تخصصی میگردد! بنابراین توجه به پیشینه ، تجربه و پایداری یک تیم مرمتی امری است که مجموعه‌داران و هنرمندان باید در این حوزه به آن توجه نمایند.asadi 6

منبع: http://www.vanwittart.com

نوشته‌های پیشنهادی

معرفی کتاب الهه رهرونیا

منظومه‌‌ی ناپیوند واله،گی | هفت شعرداستان، هفت تابلو

منظومه‌‌ی ناپیوند واله،گی | هفت شعرداستان، هفت تابلو معرفی کتاب «منظومه‌‌ی ناپیوند واله،گی» هفت شعرداستان؛ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.