نگارگری معاصر ایران در حال شکل‌گیری است

دبیر نهمین دوره دوسالانه ملی نگارگری ایران گفت: هنرمندان نگارگر معاصر ایران درپی تقلید صرف از آثار گذشتگان نیستند و تعریف مشخصی از نگارگری معاصر ایران در حال شکل‌گیری است.
امیر طهماسبی – دبیر نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران – در نشست خبری این دوسالانه دوشنبه، ‌10 آذرماه در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار شد، اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته با همکاری انجمن نگارگری ایران و ارتباطی که با مجید ملانوروزی – مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر – برقرار کردیم، مقدمات برگزاری این دوسالانه انجام شد و نهایتا پس از پنج‌ماه، 15 نفر از هنرمندان پیشکسوت عرصه نگارگری به‌عنوان داور انتخاب شدند که سه نفر در پنج گرایش نگارگری، تذهیب، گل و مرغ، تشعیر و طراحی آثار را داوری خواهند کرد.
او افزود: تعدادی از هنرمندان باتجربه نیز خارج از بخش رقابتی، آثاری را برای این دوسالانه ارائه کرده‌اند. 968 تابلو به‌شکل اینترنتی توسط سایت دوسالانه دریافت شد که یک هیأت انتخاب پنج نفره برخی از آن‌ها را انتخاب و به دبیرخانه معرفی کرد. سپس یک‌بار دیگر از روی اصل آثار، داوری صورت گرفت که در نهایت، یک‌سوم آثار ارسال‌شده به دبیرخانه به بخش نهایی دوسالانه نگارگری راه پیدا کرد.
طهماسبی درباره وضعیت داوری آثار، گفت: آنچه برای ما ملاک بود، کیفیت آثار است و سختگیری‌ها هم برای همین انجام شد. در بخش اصلی که نگارگری (نقاشی ایرانی) است حدود 400 اثر، در بخش گل و مرغ 223 اثر، در تذهیب 187 اثر، در تشعیر 52 اثر و در طراحی 103 اثر برای این رویداد هنری انتخاب شدند. بخش داوری از هفته دوم برپایی نمایشگاه کار خود را برای انتخاب نهایی برگزیدگان آغاز خواهد کرد.
دبیر نهمین دوره دوسالانه نگارگری با اشاره به تعریف‌های مشخص نقاشی ایرانی (نگارگری) اظهار کرد: یک فضای مشخصی برای نقاشی ایرانی در نظر گرفته شده است. ما هر اثر هنری را که صرفا در ایران کار شده نمی‌توانیم یک نقاشی ایرانی بدانیم. هیچ‌کدام از هنرمندان معاصر ما هم درپی تقلید از هنرمندان گذشته نیستند و ما هم برای آن‌ها محدودیتی در نظر نگرفتیم. هر اثری که کیفیت و استانداردهای لازم را در همان چارچوب مشخص نقاشی ایرانی داشت، پذیرفته شده است.

نشست دوسالانه نگارگری
این هنرمند ادامه داد: رضا یساولی، یوسف حسینی، حسین عصمتی و رحیم چرخی و محمدرضا هنرور، پنج هنرمند هیأت انتخاب هستند. عباس جمال‌پور، مجید مهرگان و محمدعلی رجبی داوران بخش نگارگری، محمد ناصری‌پور، حسینعلی ماچیانی و رحیم چرخی داوران بخش گل و مرغ، فریدون جوهان، سلیمان سعیدآبادی و محمدرضا هنرور داوران بخش تذهیب، مجید صادق‌زاده، حسین عصمتی و مهدی خداپناه داوران بخش تشعیر و رضا یساولی، یوسف حسینی و مهرداد خطایی داوران بخش طراحی هستند.
دبیر نهمین دوسالانه نگارگری درباره تفاوت این دوره با دوره‌های گذشته، اظهار کرد: در این دوره همزمان با برگزاری نمایشگاه، کتاب آثار راه‌یافته با کیفیت خیلی خوب در اختیار علاقه‌مندان و هنرمندان قرار خواهد گرفت. در چند دوره از دوسالانه، متأسفانه کتابی از آثار برگزیده چاپ نشد که نمی‌دانم آن‌ها هنوز قابل دسترسی هستند یا پراکنده. همچنین جدا از بخش هنری یک بخش مقالات هم برای این دوره از دوسالانه در نظر گرفته شده است که 18 مقاله به‌دست ما رسید.
طهماسبی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با عدم حضور محمدباقر آقامیری – رییس انجمن نگارگری – در این دوره از دوسالانه گفت: آقای آقامیری در شورای سیاست‌گذاری حضور داشتند و دائم با یکدیگر مشورت می‌کردیم. خیلی از داورانی که انتخاب شده‌اند مستقیم یا غیرمستقیم از شاگردان او هستند و حضور پررنگ و حمایت ایشان کاملا واضح است.
در بخش دیگری از این نشست، رضا یساولی عضو هیأت انتخاب نهمین دوره دوسالانه نگارگری درباره نحوه انتخاب آثار، اظهار کرد: ما یک تیم پنج نفره بودیم که کیفیت آثار برای‌مان خیلی مهم بود و می‌خواستیم کارهایی روی دیوار برود که قابلیت بالای هنری داشته باشند.
او افزود:‌ برخلاف دوره‌های قبل که یک کاتالوگ برای نمایشگاه در نظر گرفته می‌شد، در این دوره یک کتاب نفیس از آثار برگزیدگان چاپ خواهد شد که آن را به‌عنوان هدیه به شرکت‌کنندگان خواهیم داد و علاقه‌مندان هم می‌توانند آن را خریداری کنند. بخش اول این کتاب مربوط به گنجینه موزه و انتشارات یساولی. بخش دوم آثار اساتید و مدعوین دوسالانه و بخش سوم آثار همه شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری است.
یساولی همچنین گفت: ما برای چاپ این کتاب، مبلغی از وزارت ارشاد دریافت نکرده‌ایم و امیدوارم که این کتاب بتواند به‌عنوان یک مرجع برای هنرمندان و علاقه‌مندان مفید واقع شود.
نمایشگاه نهمین دوره دوسالانه نگارگری ایران ساعت 18 روز شنبه، 15 آذرماه در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح می‌شود و تا دهم دی ‌ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: ايسنا

نویسنده