چرا گالری‌ها و مجموعه داران همواره به آرت دوبی باز می‌گردند؟

چرا گالری‌ها و مجموعه داران همواره به آرت دوبی باز می‌گردند؟
وفاداری به برند

ترجمه‌ای از: the art newpaper ویژه آرت دوبی، ۱۵ مارچ ۲۰۱۷

نوشته گارت هریس و آنا والاس تامسون

گردآوری مژده اتراک

ایکان گالری، یک متخصص آرت دوبی است و تا کنون ده بار در آرت دوبی شرکت کرده‌است. آقای پروجال دوتا می‌گوید: « ما می‌خواهیم مجموعه‌داران خاورمیانه را جذب کنیم.» او که مدیر این گالری و متخصص هنر معاصر در منطقه جنوب آسیاست، اینک با آثاری از هنرمندان پاکستانی مانند راشد آرایین و آنیلا قیوم و دیگران در آرت دوبی شرکت کرده‌است. با قیمت‌هایی از چندهزار تا چندصدهزار دلار.

این حضور ادامه دار دلالانی اینچنین نشان‌دهنده یک اعتماد فزاینده به این آرت‌فر است، که زمانی آغاز شد که دوبی حتی هنوز به عنوان کانون هنر منطقه تثبیت نشده‌ بود.

آرت دوبی باز می‌گردند

امسال بیش از ۹۰ گالری از ۴۴ کشور در آرت دوبی شرکت کرده‌اند. گالری دیگری که حضور مستمر خود را حفظ کرده‌است، گالری فرانسوی دانیل تمپتون است که اینک پنجمین حضور خود را تجربه می‌کند. او امسال با ارائه آثاری از هنرمندان هندی در نمایشگاه شرکت کرده، هنرمندانی مانند جیتیش کالات با مجسمه‌ای با عنوان (کوواریانس، ۲۰۱۷) و قیمت ۶۵۰۰۰ دلار و نمایش آثاری از هنرمند افریقایی عمربا که برای اولین بار دیده می‌شود.

گالری ۱*۱ که یکی از بیش از ده گالری دوبی است که در آرت فر شرکت می‌کند، می‌افزاید: وصل شدن به مخاطبینِ هدف، یکی از اصلی‌ترین رویکردهای این فروش است.

مارتین دیکتر از گالری آپ استریم از فرانکفورت که برای دومین‌بار شرکت کرده‌است نیز خاطر نشان می‌کند: « مجموعه‌داران اینجا بسیار کنجکاو هستند و تمایل دارند درباره چیزهای جدید بدانند.»  او با آثاری از هنرمندان ماجراجوی خود، که بر آثاری تمرکز دارند که محدودیت‌های تکنولوژی را در نوردیده‌اند، مانند رافائل روزندال  با اثری به عنوان( انتخاب انتزاعی، ۱۶-۱۰-۰۱ google Doc، ۲۰۱۶) و قیمت ۹۰۰۰ دلار و جان رابرت لیتگه (مناظر فشرده، قسمتی از یک وب سایت) با قیمت ۶۵۰۰ دلار در آرت دوبی شرکت کرده‌است.

آرت دوبی باز می‌گردند

برخی گالری‌ها نیز این آزادی و ریسک‌پذیری بالا را از نقاط قوت دیگر آرت دوبی می‌دانند.

چاترجی از دلالان هنری بمبئی، آثاری از تورکال و تاگرا را برای نمایش آورده‌است. « ما در آرت دوبی احساس راحتی می‌کنیم چون میتوانیم ریسک کنیم.» آثار او بین ۱۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار قیمت دارند و جزء گران‌ترین آثاری هستند که در فروش ارائه شده‌است.

این تمرکز بر آزادی برای هنربانان(کیوریتورها)، توسط گالری محسن نیز تایید می‌شود. یکی از هشت گالری ایرانی شرکت کننده امسال که برای اولین بار در آرت فر دوبی شرکت کرده‌است. با یک غرفه دونفره که به نمایش چیدمان مجتبی امینی با ابعادی بزرگ با عنوان(حلب، حلب، ۲۰۱۷ و ۷۸۰۰۰ دلار) و مجموعه چیدمان عکس مهدی عبدالکریمی با قیمتی بین ۶۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ دلار اختصاص یافته است.

«در آرت دوبی ما دوست داریم تا قوی ظاهر شویم.» این را نرگس حمزیان‌پور مدیر گالری می‌گوید. « این جا آثاری هستند که ممکن است این هنرمندان هیچ جای دیگری نتوانند آن را نمایش دهند، ما به دنبال حضوری پررنگ هستیم.»

برای گالری استرالیایی گاگپروجکتز، در ششمین بازگشتش، ارائه ترکیبی از اسامی جدید و شناخته شده اهمینت دارد.. « هرساله ما یک هنرمند جدید را معرفی می‌کنیم که به این منطق تعلق ندارد، امسال جولیان رابینسون از استرالیا معرفی خواهد شد، در کنار نمایش آثاری که با کل مجموعه همخوانی داشته باشند.» این را پل گرینوی موسس گالری می‌گوید، « مانند آثار حسین والامنش و آریل حسن، که برای مجموعه‌داران منطقه جذاب هستند.»

آرت دوبی باز می‌گردند

این رویکرد رودرو محلی و جهانی، در انتخاب‌های گالری‌های بسیاری دیده می‌شود، مانند گالری آگیال بیروت، « آرت دوبی مکان ملاقات گونه‌هاست.» این را ساله برکت موسس گالری می‌گوید. شما می‌توانید اینجا اثری بگذارید که برایتان مشتری ایجاد میکند. من همه ساله سعی میکنم چیزهای جدید به نمایش بگذارم.

و به عقیده بسیاری از دلالان و دست‌اندرکاران، آرت‌فر دوبی در منطقه ریشه دارد، اما قابلیت این را دارد تا دلالان و مجموعه‌داران را از سرتاسر جهان به خود جذب کند.

نویسنده