بزرگترین خانه‌های حراج به دوبی می‌آیند

سایت تندیس گردآوری و ترجمه مژده اتراک

این هفته، هفته بسیار مهمی برای بزرگترین خانه‌های حراج ساتبیز و کریستز دوبی می‌باشد.

ساتبیز همان طور که در خبر چند روز پیش عنوان شد در روز سه شنبه ۱۴ مارس گالری و دفتر کار خود را در دوبی در منطقه DIFC افتتاح کرد. ادوارد گیبز ریئس بخش خاورمیانه و هند از موفقیت‌های بیشتر بر اثر اتحاد تجارت جهانی در مرکز فعالیت‌هایشان خبر می دهدو اذعان می کند، دوبی منطقه مهمی است و مهم خواهد ماند. این مسئله‌ای کلیدی بر توسعه تجارت ماست. همچنین او علت راه‌اندازی شعبه ساتبیز در دوبی را افزایش تعداد مشتریان‌ خود در فروش جهانی و افزایش ۳۰ درصدی تعداد خریداران در منطقه در ۵ سال گذشته می‌داند و هدفشان را از تاسیس این گالری برگزاری نشست و نمایش آثار، گاهی برای فروش و گاهی هم صرفا برای نمایش و برگزاری تورهای نمایشگاهی و رویدادهای فرهنگی می‌داند.

در این میان به بهانه تاسیس گالری ساتبیز در دوبی شیخ نحیان ابن نحیان وزیر توسعه فرهنگ وعلوم با تد اسمیت رئیس و مدیر عامل ساتبیز دیدار کردند.

بزرگترین خانه‌های حراج

خانه حراج کریستیز بعد از اولین حراجش در دبی در ۲۴ می ۲۰۰۶ ، حالا یازدهمین سالگرد تاسیسش در دوبی را با نمایش آثار مدرن و معاصر جشن می‌گیرد. آثاری که تعدادشان ۱۶۳ اثر هستند که ۱۸ اثر با پایه قیمت ۱۰۰,۰۰۰ دلار معادل ۳۷۰ هزار درهم آغاز می‌شود.

حراج کریستیز که امروز عصر چکش می‌خورد شامل آثاری از هنرمندان ایران، عرب و ترک می‌باشد.

محمد افخمی مجموعه دار و حامی رسمی آرت دوبی می گوید: کریستیز بخش بسیار مهمی از هنرمندان مهم عرب، ایرانی و ترک را انتخاب کرده و در عین حال به معرفی برخی هنرمندان کمتر شناخته شده نیز می‌پردازد که قیمت آثارشان پایین‌تر است و همین امر منجر به توسعه بخش مجموعه‌داری می‌شود.

گفتنی است زمانی که حراج کریستیز برای اولین بار در دبی برگزار شد، فروشی معادل ۸,۴۸۹,۴۰۰ دلار داشت و پس از آن ۲۲ حراج در طی ۱۱ سال در دوبی برگزار شدند. در این سال‌ها هر بار در هر سال از حدود ۲۰ تا ۲۵ کشور از این حراج شرکت کردند که حدود ۸۵ درصد به صورت مستقیم خرید کردند. و فروش مارس سال گذشته حراج کریستیز ۹/۱۱ میلیون دلار بوده است.

از سال ۲۰۰۸ تا کنون هر ساله ۲ بار در سال این حراج برگزار می‌شد، یکی در ماه اکتبر و دیگری در ماه مارس. اما حراج پاییزه به دلیل رکود اقتصاد جهانی در این فصل کنسل شد و از این پس در استراتژی جدید  حراج فقط در ماه مارس در دوبی برگزار خواهد شد و در پاییز حراجی با تعداد بیشتر از آثار خاورمیانه در لندن برگزار می‌شود.

کاتالوگ کامل حراج  کریستیز مارس ۲۰۱۷ را اینجا ببینید.

بزرگترین خانه‌های حراج

نویسنده