نمايش پوستر‌هاي«نلسون ماندلا پرنده آزادی»

نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نلسون ماندلا پرنده آزادی» عصر دوشنبه 10 آذر  با حضور دکتر مجید سرسنگی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اعلام كرد مراسم افتتاح نمایشگاه پوستر «نلسون ماندلا، پرنده آزادی» جمعه 14 آذرماه، ساعت 17:30 در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. آثار این نمایشگاه را هنرمندانی از سراسر جهان حول محور شخصیت نلسون ماندلا، طراحی کرده‌اند.
دکتر مجید سرسنگی ادامه داد: البته ما پیش از آنکه نلسون ماندلا از دنیا برود، با توجه به مدت زمانی که نلسون ماندلا بیمار و در کانون توجه رسانه‌ها بود، حرکتی را شروع کردیم که اگر بتوانیم نمایشگاهی را برگزار کنیم که متاسفانه همزمان شد با درگذشت ایشان. اما فراخوان نمایشگاه درست در روز درگذشت ماندلا در فضای مجازی منتشر شد و در اختیار همه هنرمندان و شبکه‌های هنری در جهان که ما به آنها دسترسی داشتیم قرار گرفت. در این فراخوان از هنرمندان طراح گرافیک سراسر جهان خواسته شد تا درباره نلسون ماندلا، پوستر طراحی کنند و در این نمایشگاه شرکت کنند. این نمایشگاه زودتر از این زمان آماده بود اما تصمیم گرفتیم که آن را در نخستین سالگرد درگذشت این آزادیخواه، برگزار کنیم که مناسبت بیشتری نیز داشته باشد. خود من آثار را دیده‌ام و انصافا آثار از سطح کیفی خوبی برخوردار هستند که تعدادی از آنها برگزیده شده و در مراسم افتتاحیه اعلام خواهند شد.
در ادامه این نشست یزدان سعدی، مسئول جمع آوری آثار نمایشگاه پوستر «نلسون ماندلا پرنده آزادی» به توضیح جزئیاتی از این نمایشگاه پرداخت و گفت: بلافاصله پس ار انتشار فراخوان این نمایشگاه، طراحان زیادی برای نمایشگاه اثر ارسال کردند. در واقع 14 آذر 1392 همزمان با فوت ماندلا این فراخوان منتشر شد، نمایشگاه «ماندلا پرنده آزادی» تنها نمایشگاه در این زمینه در تمام دنیا است، یعنی بعد از فراخوان ما، نه فراخوانی منتشر شده و نه نمایشگاهی در این زمینه برگزار شده است.tandis-iran-3
سعدی که پیش از این سابقه برگزاری دو نمایشگاه بین المللی دیگر درباره سونامی ژاپن و قحطی در سومالی را نیز در کارنامه خود دارد، ادامه داد: داوران این نمایشگاه سه هنرمند طراح گرافیک به نام‌های «سابینا اوبرهولزر»، «رناتو تاگلی» از سوئیس و «اسکات لاسرو» از آمریکا هستند. این داوران همگی از طراحان شناخته شده جهان و داور بین المللی هستند و خانم «اوبرهولزر» عضو AGI نیز است. داوران در زمان داوری اذعان داشتند که کیفیت آثار رسیده بسیار بالا است البته بیشتر از لحاظ ایده پردازی؛ چون اینگونه نمایشگاه‌ها که در فضاهای مجازی برگزار می‌شود بیشتر به دلیل ایجاد اید‌ه های‌جدید در بین طراحان است.
وی افزود: از میان 422 پوستر که 342 طراح گرافیک از 22 کشور جهان شامل ایران، اسپانیا، آلمان، آرژانتین، اکوادور، ایتالیا، انگلستان، آمریکا، بولیوی، پرو، ترکیه، دانمارک، ژاپن، سوییس، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، مجارستان، مقدونیه، مکزیک، ونزوئلا و هلند طراحی کرده بودند، 76 پوستر از 63 هنرمند به نمایشگاه پوستر ماندلا راه یافت. داوری در چند مرحله انجام شد، ابتدا 76 اثر به نمایشگاه راه یافت، سپس 30 پوستر منتخب معرفی شد و از آن میان 8 پوستر برگزیده و 3 پوستر برتر شایسته تقدیر و دریافت تندیس خانه هنرمندان شناخته شدند. هشت نفر برگزیده این نمایشگاه عبارتند از: آربر کولونجا (مقدونیه)، بهنام رییسیان (ایران)، الهه عبیات (ایران)، عمران عبدالهی (ایران)، فرناز دمنابی (ایران)، مارلینا بزک اسمیت (امریکا)، ریحانه علایی (ایران)، ژرومه ربیر دسویکس (فرانسه).
سعدی با بیان اینکه سه نفر برگزیده این نمایشگاه در مراسم افتتاحیه معرفی می‌شوند، اضافه کرد: این نمایشگاه جایزه نقدی ندارد و اصولا برای چنین نمایشگاه‌هایی جایزه نقدی در نظر گرفته نمی‌شود اما هزینه‌ای که برای چاپ کاتالوگ نمایشگاه و برگزاری آن شده از جایزه کمتر نیست. داوران این نمایشگاه نیز برای داوری هزینه‌ای دریافت نکرده‌اند. نمایشگاه‌هایی از این دست بازتاب‌های گسترده‌ای در مجامع بین الملل دارد زیرا هر کدام از طراحان این نمایشگاه‌ها در کشورهای خود در زمینه برگزاری این نمایشگاه مصاحبه و اطلاع رسانی می‌کنند.
در پایان این نشست دکتر مجید سرسنگی، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره رویکرد نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران، گفت: خانه هنرمندان ایران گرچه یک مرکز مردم نهاد است اما رویکرد بین المللی نیز دارد زیرا به اقتضای نامش لازم است که بتواند در عرصه جهانی نیز فعالیت داشته باشد. در حوزه نگارخانه ها تغییراتی در حال انجام است و قرار است نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران هویت بخشی شوند و بخشی از آنها به صورت کاملا حرفه‌ای فعالیت کنند، برخی به کار هنرمندان جوان اختصاص یابد و بخشی نیز به برنامه‌های بین المللی و کیوریت شده خواهند پرداخت. من همین جا اعلام می‌کنم خانه هنرمندان ایران آمادگی بهره گیری از ایده‌های جوانان و کیوریتورها را دارد و از بین آنها با ایده های خوبی که در محدوده امکانات این مرکز است همکاری خواهد داشت.
مراسم افتتاح نمایشگاه «نلسون ماندلا پرنده آزادی» جمعه 14 آذرماه، ساعت 17:30 با حضور سفرای خارجی و هنرمندان در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. همچنین علاقه‌مندان برای بازدید از آثار نمایشگاه «نلسون ماندلا، پرنده آزادی» می توانند تا 21 آذرماه همه روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، خانه هنرمندان ایران، نگارخانه‌های بهار و تابستان مراجعه نمایند.

منبع: ايسكانيوز

نویسنده