دویست‌و‌هشتاد‌و‌هشتمین شماره‌ تندیس منتشر شد

دویست‌و‌هشتاد‌و‌هشتمین شماره‌ی تندیس روز 11 آذر 1393 منتشر شد. ­­تصویر روی جلد این شماره به اثری از ریچارد اَودون اختصاص یافته است.

سردبیر در سرمقاله‌ی این شماره خبری از استاد آیدین آغداشلو پرداخته که حکایت از ترک وطن ایشان دارد.
نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت ویکتور مان را معرفی می‌کند. ویکتور مان را در یک نگاه می‌توان هم به‌عنوان هنرمند نگریست و هم در هیأت تدوین‌گری شیطان‌صفت. تمارین نقاشی او همواره درگیر با تصاویر انتخاب‌شده‌ی عکس‌هایی از پیش موجود بود؛ که گاه رنگ‌شان را سفیدتر می‌کرد و گاه سیاه‌تر.

هشت نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران در صفحه‌ی گالری‌گردی بازتاب کرده است.
فرید امین‌الاسلام به نمایش آثار مریم نیاززاده در گالری آتبین پرداخته و ضمناً نمایشگاه آثار آناهیتا رزمی در گالری آب/انبار را نقد کرده است. مینا فشنگچی نمایشگاه مهرنوش نادری در گالری اعتماد را مورد بررسی قرار داده است. نمایش آثار احمدرضا اکبری در گالری جرجانی مورد توجه فاطمه سلیمانی قرار گرفته و سعید رفیعی منفرد نمایش اسفندیار پورمقدم در گالری والی را نقد کرده است.
آثار شهباز سلمانی در گالری دی و مریم کوهستانی در گالری سیحون را جواد حسنجانی مورد نقد قرار داده و مهرنوش علی‌مددی درباره‌ی آثار نیلوفر لهراسبی در گالری مهروا نوشته است.

در صفحه نقاشی گفتگوی اندرو لامبرث با رِنالد کیتای را علی گلستانه ترجمه کرده است.
فرید امین‌الاسلام، یادداشتی درباره هژمونی ترجمه نوشته است که در آن به چالش‌های ترجمه در مفاهیم هنر معاصر ایران می‌پردازد.
«هنرمند نباشید، تا هنرمند شوید» عنوان نقد سعید رفیعی منفرد است که به آوانگاردیسم واپسگرا در هنر امروز ایران توجه دارد.
علی گلستانه نیز در یادداشتی درباره‌ی آثار فرشید ملکی در گالری هور نوشته است.

بخش نوزدهم نقد به از نسیه به قلم شهروز نظری نیز با موضوع گالری‌گردی در این شماره به چاپ رسیده است.
علیرضا بهارلو در صفحه‌ی عکس نگاهی به نمایشگاه بزرگ آثار در مونیخ توسط ریچارد اَوِدون اشاره کرده است، نوجوانی که حرفه‌ی عکاسی را در همان سال‌های آغازین زندگی در پیش گرفت و در 12سالگی به عضویت انجمن عبرانی مردان جوان (YMHA) در آمد، بعدها اسطوره‌ساز این عرصه‌ در ژانر مد و پرتره شد.

 ثنا ولدخانی در بخش طراحی به طراحی‌های سوزان هاپتمن پرداخته است.

در بخش گزارش، اهدای نشان (کبوتر صلح) هلال احمر به استاد احمد نصرالهی و در پی آن دومین نمایشگاه از سلسله نمایشگاه‌های «صلح در کادر» در نگارخانه‌ی بین‌المللی صلح جمعیت هلال احمر گزارش شده است.

گلنار یارمحمد در صفحه‌ی مجسمه بخش پایانی فرآیند تولید اثر هنری و دغدغه های زیست محیطی نوشته است که درباره مکتب اَسپِن اشاره شده است.

 مهام میقانی در بخش تصویرسازی این در این شماره به گفت‌وگو با تصویرگر اسپانیایی «کارمن گارسیا هوئرتا» پرداخته است.

مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی به نمایش یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های بلیک در انگلیس، گالری پل استالپر از مهم‌ترین مجموعه‌های پیتر بلیک به نام نمایش جانبی پرداخته است.

مهدی احمدیان شیجانی در نقد کتاب این شماره کتاب صنایع کهن دوره‌ی قاجار را نوشته است.

در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است: نکوداشت پرویز شاپور در خانه هنرمندان ایران، آلمانی‌ها تماشاگر خبرهای خوب از ایران، برگزاری نمایشگاه اساتید دانشکده‌ی هنرهای زیبا باز هم به تعویق افتاد و هنرمندان ایران در دوسالانه‌ی هنر آسیایی بنگلادش آمده است.

منبع: تنديس

نویسنده