پرونده هنر فردا | گابریل کوری Gabriel Kuri

پرونده هنر فردا گابریل کوری Gabriel Kuri

سایت تندیس ترجمه زهرا قیاسی

درک هنر معاصر نیازمند مطالعه‌ای وسیع است، کسب دانش تاریخی و شناختی دقیق از جهان امروز. کتاب هنر فردا از جمله کتاب هایی است که در کنار نمونه هایی از آثار هنرمندان نوظهور متونی راهگشا برای رمزگشایی و درک آثار آنها و جریان‌های هنری‌شان ارائه می‌دهد و در نهایت دورنمایی از آینده هنر جهان به دست می‌دهد. در این پرونده متون این کتاب را به همراه آثار هنرمندان آن ترجمه و در اختیار شما قرار خواهم داد. امیدوارم که این مختصر دریچه‌ای باشد برای کنجکاوی بیشتر و شناخت بهتر جهان هنر معاصر.
The Art of Tomorrow

Editors:Laura Hoptman, Yilmaz Dziewior, Uta Grosenick


گابریل کوری متولد ۱۹۷۰ در مکزیکوسیتی است. او از مواد صنعتی وکالاهای تولید انبوده برای ساختن اینستالیشن و مجسمه استفاده می کند و آثارش مفاهیم مجسمه‌سازی را به چالش می‌کشند و از دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی می‌گویند.گابریل کوری
آثارِ (اساساً مجسمه وار) گابریل کوری نمایانگر حساسیت دقیق هنرمند نسبت به توانش استتیک زندگی روزمره است – و به طور خاص استتیک اشیاء مادی که زندگی را پر می‌کنند و به آن شکل می‌دهند- او نبوغی منحصر به فرد در نشان دادن ماهیت اقتصادی شکل‌دهنده به این زندگی را دارد.
بیشتر آثار کوری از حیث مفهومی حول مسائلی هستند که به طور معمول موضوعات اصلی در تخصص هنر نیستند، بارزتر از همه تریاد تجاری ، قاچاق و حمل و نقل. این علایق نسبتا نامعمول در کارهایی دیده می‌شوند که از اشیا و مواد غیرعادی مثل کیسه‌های خرید، برگه نوبت انتظار، صفحات اقتصادی روزنامه‌ها و رسیدها ساخته شده-اند.گابریل کوری

معروفترین کارهای او بافته‌هایی از بلیت یا اوراق تبلیغاتی پیش‌پا-افتاده‌اند که بی‌درنگ یادآور شیفتگی هنر پاپ به نوعی سرمایه‌داری کالامحور و کم‌خطر می‌شوند. کوری در سطح دیگری که کمتر فرمال یا مادی است جادوی اقتصادگرایی را با بررسی توانش مجسمه شدن جداول و ابزارها و مدل‌هایی همچون منحنی رشد، چارت دایره‌ای و دیگر فرم‌های آماری و وسایلی همچون شمارش، نقشه‌برداری و کمی کردن نشان می‌دهد. اما در نهایت علی‌رغم تاکید هنرمند بر کیفیت «مجسمه‌وارگی» اثر، معمولاً ویژگی‌های فیزیکی متریال طبیعی یا غیرطبیعی، هیبت نهایی اثر (و در نتیجه معنای غایی آن) را تعیین می‌کنند. شاید به همین علت است که فیگورهایی تمثیلی که نماد بی‌نظمی و شانس هستند در کارهایش پدیدار می‌شوند، با استفاده از فرآیندهای نیمه‌طبیعی مثل استفاده از یخچال و فن و صندوق‌های حساب اتوماتیک یا به شکل ارگانیک یعنی استفاده از عناصر زوال‌پذیر همچون میوه و دسته‌های علوفه این فیگورها را می‌سازد.
گابریل کوری

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

قسمت های قبل را اینجا بخوانید:

نویسنده