عکاس برزیلی در گالری شماره‌6

ریکاردو مارتینز، عکاس جوان برزیلی این روزها در تهران آثارش را در مجموعه‎ای به نام “برزیل من، نگاه من”به نمایش گذاشته است. آثاری که ابتدا در گالری برج میلاد به نمایش درآمد و سپس به گالری شماره 6 منتقل شد تا مخاطبان بیشتری با آنها آشنا شوند. مارتینز عکاس طبیعت است، همه چیز برای او در بستر طبیعت شکل می‌گیرد و حتی انسان را نیز تنها در این زمینه است که می‎تواند به تصویر بکشد. عکاسی از طبیعت اما برای مارتینز کاملا جنبه اجتماعی دارد او در ده سال گذشته تلاش کرده است تصویری از برزیل خلق کند تصویری پازل‎گونه که طبیعت، حیوانات، گیاهان و مردم هر یکی قطعه‌ای از آن را تشکیل داده‌اند. پازلی که برای مردم برزیل به درستی شناخته شده نیست و برای بقا نیاز به توجه همین مردم دارد.
این هنرمند برزیلی درباره نمایش آثارش در ایران به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه آثاری به نمایش درآمده که حاصل چهار سال تلاش من در زمینه هنر عکاسی است، پیش از این در چهار کتاب من منتشر شده است و این کار دشواری بود زیرا من هر یک از آنها را از این کتاب‌ها انتخاب کرده‌ام.
او با بیان اینکه در ابتدا روی عکاسی طبیعت کار می‌کرده است افزود: اکنون دیگر تنها به طبیعت بسنده نمی‎کنم و با گذشت چند سال از آن دوره کاری، لنزم را به هر طرف که برایم منبع الهام باشد می‌چرخانم. مردم هم سوژه‌ کارهایم هستند به عنوان مثال امروز به بازار تهران رفته بودم و عکس‌های بسیاری از مردم در حال انجام کارهای مختلف گرفتم، به این ترتیب می‌توانم بگویم که کارهایم از نگاه اجتماعی خالی نیست.
این عکاس برزیلی درباره اینکه به مسائل اجتماعی چه نگاهی دارد نیز اظهار کرد: همیشه ترجیح می‌دهم عکس‌هایی بگیرم که اگر انسانی هم در آنها وجود دارد این انسان در محیط اطرافش تعریف شود. در حقیقت من هیچوقت از رویدادهای اجتماعی به شکل مطلق عکاسی نمی‌کنم. اگر انسان یا رویدادی اجتماعی در آثارم دیده شود این انسان یا رویداد در زمینه بزرگتری به تصویر کشیده می‌شود که در تعامل با آن است. این شیوه‌ای است که من برای عکاسی انتخاب کرده‌ام و به آن ادامه خواهم داد.
مارتینز افزود: بیشتر مردم برزیل هم مثل ایران در شهرهای بزرگ زندگی می‎کنند و حقیقتا با طبیت و زیبایی‌های برزیل آشنا نیستند و یکی از اهداف اصلی من این است که طبیعت برزیل زیبا را به مردم برزیل هم نشان دهم.
ریکاردو مارتینز متولد 1358 در ایالت سائوپاولو برزیل است. او بیش از 10 سال است که عماسی می‌کند و تا امروز چهار کتاب از آثار او منتشر شده است. کتاب نخست این هنرمند “افسون پرندگان” نام دارد. دومین کتاب او “ثروت دره” به زیبایی‌های منطقه دره ایپا در برزیل می‎پردازد. مارتینز در کتاب “تاریخ و فرهنگ خاپالائو” زیبایی‌های طبیعت ایالت توکانتینز را موضوع کار خود قرار داده است و در نهایت در کتاب “موزاییک” گیاهان و جانوران زادگاهش؛ سائو خوزه کامپوس را به تصویر کشیده است.
نمایشگاه “برزیل من، نگاه من” که 14 آذرماه در گالری شماره 6 افتتاح شد تا 21 این ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان به بازدید از آن می‌توانند به نشانی خیابان میرزای شیرازی، کوچه بیستم پلاک 2 مراجعه کنند.

منبع: هنرآنلاين

نویسنده