برگزاری دوسالانه‌ ها توسط انجمن‌های هنری

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای واگذاری دوسالانه‌های هنری به انجمن‌ها، اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و نقش دولت در حد حمایت‌کننده باقی می‌ماند.

به گزارش تندیس وبه نقل از خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، علی مرادخانی – معاون وزیر ارشاد – که عصر امروز (شنبه، 15 آذرماه) در افتتاحیه‌ی نهمین دوسالانه‌ی نگارگری در موسسه‌ی فرهنگی – هنری صبا سخن می‌گفت، اظهار کرد: پیش از این قول داده بودیم که برگزاری دوسالانه‌های هنری را به انجمن‌ها واگذار کنیم و دولت خیلی به این بخش ورود نکند و فقط نقش حمایت‌کننده داشته باشد. قرار بود اساتید، بزرگان و کسانی که در زمینه‌ی هنر تخصص دارند و نظرشان برای شاگردان و افراد صاحب‌نظر صادق و موثر است، برگزاری این دوسالانه‌ها را برعهده بگیرند. به نظر من، در این زمینه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

او همچنین گفت: از گذشته، یک بحثی درباره‌ی جشنواره‌زدگی داشتیم و این‌که چگونه شرایط را پیش ببریم که از نگرانی‌ها و تکرارهایی که با برگزاری جشنواره‌های متعدد هنری به‌وجود می‌آید و گاهی به‌جای فایده، مشکلاتی را ایجاد می‌کند، کم کنیم. در این زمینه، به راه‌ حل‌های جدیدی خواهیم رسید و با جمع‌بندی برگزاری دوسالانه‌ها و فعالیت‌های هنری در کنار یک اصل کلی، به جشنواره‌های خوبی خواهیم رسید.

وی ادامه داد: نکته‌ای که اساتید به آن اشاره کرده بودند و برای من هم جالب بود، قدرت و توجه متفاوت جوانان در این دوره بود. امیدوارم این حرکتی که آغاز شده، با برنامه‌ریزی‌های درست، ماندگار و پایدار باقی بماند.

معاون هنری وزیر ارشاد اضافه کرد: هنر نگارگری از هنرهای اصیل و بزرگ ایرانی است و هنرمندان بزرگی مانند محمود فرشچیان در این عرصه هستند. امیدواریم با فعالیت و حضور دوستان، در آینده به اهدافی که مد نظر داریم برسیم و به هنر نگارگری توجه و نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم، امیر طهماسبی – دبیر دوسالانه‌ی نگارگری – با ارائه‌ی گزارشی از آثار رسیده به دبیرخانه و داوری آن‌ها، گفت: سال گذشته برای برگزاری دوسالانه‌ی ملی نگارگری ایران، خدمت دوستان‌مان در انجمن نگارگری و مرکز هنرهای تجسمی رسیدیم و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری این رویداد هنری انجام شد. اواسط تابستان فراخوان منتشر شد و هنرمندان دوماه فرصت داشتند آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند.

او توضیح داد: بیش از یک‌هزار اثر به دبیرخانه‌ی دوسالانه رسید که طی دو مرحله داوری، حدود 300 اثر به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کردند. حدود 100 اثر در بخش تذهیب، 50 اثر در بخش گل و مرغ، 50 اثر در بخش تذهیب و 50 اثر در بخش تشعییر و سیاه‌قلم انتخاب شدند. برگزیده‌های نهایی دوسالانه نیز در اختتامیه‌ی دوسالانه معرفی می‌شوند.

طهماسبی اظهار کرد: داوری همه‌ی بخش‌ها مجزا بود و بین داورها، علاوه بر هنرمندان پیشکسوت، جوان‌تر‌ها هم بودند. همچنین در بخش مقالات، آثاری به‌دست‌مان رسید. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها و بیش از نیمی از کل شرکت‌کنندگان نیز زنان هنرمند بودند.

به گزارش ایسنا، در افتتاحیه‌ی نهمین دوسالانه‌ی نگارگری، علاوه بر علی مرادخانی کسانی مانند مجید ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر تهران)، محمدباقر آقامیری (رییس انجمن نگارگری) و هنرمندانی مانند حسینعلی ماچیانی، عباس جمال‌پور و … حضور داشتند.

نمایشگاه نهمین دوره‌ی دوسالانه‌ی نگارگری ایران از 15 آذرماه تا 10 دی‌ماه در موسسه‌ی فرهنگی – هنری صبا به نشانی خیابان برداران مظفر، شماره 125 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نویسنده