گزارش تصویری نمایشگاه کپی پیست با هنربانی شهرام انتخابی

نمایشگاه کپی پیست در گالری طراحان آزاد با گرداوری و هنربانی شهرام انتخابی 
دستیار هنربان: آسیه سلیمیان
با تشکر از زرتشت رحیمی

هنرمندان: کندیس برایتز, اگیل سربیونسون، وادیم زاخاروف , مونیکا بن ویچینی، کریستین لار، کریستیان یانکوفسکی ، آناتولی شوورالف، بریگیت برنر، ماتیلده ترهاینه، کارین ساندر، کریستیان یانکوفسکی، هی ژانگجو، هلموت، یوهانا کاندل، کارین ساندر، کای شیمنز.

نمایشگاه تا ۱۹ اردیبهشت ادامه دارد.

ساعت بازدید: روزانه ۴ تا ۸

گالری روزهای پنج شنبه تعطیل می‌باشد.

نشانی گالری طراحان آزاد: خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس،پلاک۵

هنربانی شهرام انتخابی

بیانیه:

«کپی/پیست» می‌خواهد عملکردِ هنری پدیده‌ی تکثیر و تکرار و نسخه‌برداری را بررسی کند. پدیده‌ای آشنا اما نه‌چندان مرور شده که در جاهای مختلف جهان تعریفش متفاوت است. تا آنجا که به خاورمیانه مربوط است «کپی/پیست» همچون سراب، فاقد یک واقعیت ملموسِ فرهنگی ست و کامل و عملگرایانه ترجمه نشده. از آن سو، کنکاش در پدیده‌ی نسخه‌برداری یا کپی کردن، ریشه‌ای عمیق در گفتمان فرهنگ اروپایی دارد. آنجا، نسخه‌برداری متعدد «هاله» زداست. همچنین، نسخه‌برداری در آنچه هنر اسلامی می‌خوانیم و نیز نوعِ برخورد با متنِ نوشتاری نزدِ سنت‌گرایان، دارای نقشی قدرتمند است و شخصیتِ هنری، فکری و جهان‌بینی هر نهاد را بازتاب می‌دهد. «والتر بنیامین» در مقاله‌ای به نام «اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی» برای اولین بار تکنیک‌ها و اصول زیبایی‌شناسی کپی کردن را به چالش کشید. بنا بر عقیده‌ی او «هاله» (که او «اورا» می خواند)، با «قابلیت تکثیر مکانیکی» ناپدید می‌شود. نسخه‌برداری متعدد از اثر اصلی، «اجازه‌ی به‌روزرسانی شدن آن را فراهم می‌کند» و پاسخگوی نیازهای متقاضیان است. البته، تغییر رسانه در ۵۰ سال گذشته و ظهور رسانه‌های الکترونیکی، اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، تمامِ تعاریف را دستخوش تغییر کرده است. با این حال به نظر می‌رسد در اینجا دیدگاه بنیامین همچنان به روز است.

«کپی/پیست» یک تلاشِ جدی فرهنگی و هنری است تا با استاندارد‌های روزِ هنرِ دنیا، مجموعه‌ای در اختیارِ هنر ایران قرار دهد. «شهرامِ انتخابی» هنرمند و کیوریتورِفعال در هر دو منطقه،‌ این پروژه را ساخته و پیش برده است. تمامیِ هنرمندانِ شرکت کننده ساکنِ برلین هستند و بدون استثنا شخصیت‌های فعال هنر در سطحِ جهان‌اند. تمرکز بر روی هنرمندان مستقر در برلین، نه تنها به دلیل این واقعیت است که انتخابی خود در برلین زندگی می‌کند، بلکه برلین مرکز زندگی جامعه بزرگ هنرمندان بین‌المللی است. در میان آنها نمایندگان پاویون ملی در دوسالانه ونیز: کندیس برایتز (۲۰۱۷و۲۰۰۵), اگیل سربیونسون (۲۰۱۷), (وادیم زاخاروف ۲۰۱۳), مونیکا بن ویچینی (۱۹۹۹،۲۰۰۱،۲۰۰۵،۲۰۱۱،۲۰۱۵) ، کریستین لار(۲۰۱۵) کریستیان یانکوفسکی (۲۰۱۳و۱۹۹۹) و آناتولی شوورالف (۲۰۰۹) شاخص‌اند. بریگیت برنر، ماتیلده ترهاینه، کارین ساندر، کریستین لار اساتید هنر در دانشگاه و آکادمی‌های اروپا هستند. کریستیان یانکوفسکی کیوریتور «مانیفستا ۱۰» در زوریخ بود. هی ژانگجو، هلموت + یوهانا کاندل، کارین ساندر، کای شیمنز پروژه‌هایی در دوسالانه های بین المللی و موزه های بزرگ در سراسر جهان داشتند.

عکاس: محدثه شادمهر

نویسنده