شنبه , ۲۹ تیر ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | ویتامین پی دنیای نقاشی معاصر لوک تویمانس Luc Tuymans

معرفی صد و چهارده نقاش معاصر

ویتامین پی دنیای نقاشی معاصر لوک تویمانس Luc Tuymans

 ویتامین پی دنیای نقاشی معاصر لوک تویمانس Luc Tuymans
معرفی صد و چهارده نقاش معاصر 
نوشته: Alison Gingeras

سایت تندیس ترجمه زهرا قیاسی

در این پرونده به ترجمه جستارهای کتاب اول ویتامین پی خواهیم پرداخت. این مجموعه جستارها را محققان و منتقدان مهم عرصه هنر درباره نقاشان مطرح جهان نگاشته‌اند. خواندن این مطالب هم دریچه‌ای به دنیای نقاشی معاصر می‌گشاید و هم مروری است بر شیوه جستار نویسی و نقد نقاشی معاصر.

لوک تویمانس Luc Tuymans

از نظر این هنرمند بلژیکی نقاشی به هیچ وجه کنشی ساده و سرگر‌‌‌‌م‌­کننده نیست. برای او عمل نقاشی کردن و سوژ‌‌ه‌­هایی که در آثارش ارائه می‌­دهد بین تاریخ و حافظه‌­جمعی گرفتار شده‌اند. شاید بهترین شیوه برای فهمیدن کارهای منحصر به فرد و تنش­‌زای تویمانس این باشد که  آنها را با اثری از ریشتر که خود تویمانس بسیار تحسین می‌­کند و آن را تاثیرگذار می‌­داند، مقایسه کنیم؛ یعنی مجموعه «۱۸ اکتبر ۱۹۷۷» ریشتر.

Luc Tuymans 2

این مجموعه شامل پانزده اثر نقاشی است که از روی عکس­‌های زندان و قتل اعضای گروه تندرو بادرماینهوف کار شده‌­اند. تویمانس هم مانند ریشتر از اسناد عکسی استفاده می‌کند. عکس‌­هایی که اغلب به موضوعات سیاسی اجتماعی روز مربوط هستند و ماهیتی تنش­زا یا جنجالی دارند. قدرت نقاشی­‌های تویمانس هم مانند ریشتر به سبب زیر سوال بردن این فرض است که عکس حاوی حقیقت است. با این حال برخلاف ریشتر که تضاد حساب­‌شده‌­ای بین فیگورنمایی و انتزاع ایجاد می­‌کند، تویمانس از اثر برای کنکاش در مساله تصویر و رابطه آن با تاریخ استفاده می­‌کند ان هم به شیوه‌­ای بی‌رحمانه و سیستماتیک.

تویمانس درباره فرآیند حرکتش از عکس به تصویر نقاشی­‌شده چنین شرح می‌­دهد: «تصویر غیرممکن است زیرا در مقام یک فرد نمی‌توان از پس آن برآمد.» او در چندین دوره نقاشی به زخم‌­های سرگشوده در طول دهه­‌های اخیر و مسائلی همچون هولوکاست، ملی‌­گرایی در بلژیک، قتل پاتریس لومومبا، شرایط وخیم پسااستعماری در کنگو تحت تسلط بلژیک پرداخته است. تمرکز وی بر تصاویر بازداشت­‌هایی است که این رخدادها و پدیده‌­های ناگوار را القا می­‌کنند و کارش این است که با دقت تمام این تصاویر را انتخاب کند، که ممکن است خیلی نمادین و سمبلیک باشند یا مبهم و عکس از جزئیات باشند.Luc Tuymans 4

تاکید او بر فاصله‌­ای است بین عکسی که «رسمی» یا «واقعیت دست اول» قلمداد می­‌شود و آن اسرار تاریک بازگونشده‌­ای که نقاشی ار روی عکس می­‌تواند برملایشان کند. اندازه نقاشی‌­های تویمانس کوچک است و فارغ از موضوعی که برای نقاشی [انتخاب می‌­کند] پالتی کدر و بی‌روح دارد: رنگ‌های کدر، سبزهای روشن ناخوشایند، بژها، قهوه‌­ای‌­ها و خاکستری‌­ها. با اینکه بعضی از جزئیات تکنیکی مهارت بالای او را در نقاشی لو می­‌دهند، به نظر می رسد که هدف تویمانس از ضرب­‌قلم­‌های کنترل شده [در نقاشی] از بین بردن آثار استادی‌­اش در نقاشی است.Luc Tuymans 1

نقاشی­‌های تویمانس تصاویری نامیزان هستند که با روی هم گذاشتن تدریجی لایه‌های نازک رنگ روی بوم خلق می‌­شوند. درست مثل تکنیک سینمایی حرکت تدریجی از تصویری به تصویر بعدی[۱]که درآن  تصویر فوکوس می‌­شود و بعد از فوکوس خارج می‌­شود. مشابهت بین استراتژی­‌های تصویرگری تویمانس و فیلم­سازی در واقع حمله‌ای است که او به سینما می­‌کند: تویمانس در دهه هشتاد فیلم­‌های کوتاه بسیاری ساخت اما هرگز آنها را نمایش نداد و فقط طراحی­‌هایی را نشان داد که استوری­‌بورد بعضی از این فیلم‌ها بود.Luc Tuymans 5

روایت در نقاشی­‌های تویمانس به صورت تلویحی گفته می­‌شود و درست همانند سینما، با ذرات کوچک اطلاعات یعنی با جزئیات موجود در سطح تصویر. مثلاً در یکی از پرتره­‌های قدیمی به نام اسرار ۱۹۹۰ چهره سوژه محو است اما جزئیات و دوخت لباس نظامی نشان می‌دهند که یک سرباز نازی است. در بیشتر نقاشی‌­های تویمانس جزئیات را به­‌سختی می­‌توانیم دریابیم زیرا تصویر به سرعت در انتزاع فرو می‌لغزد که این خود تمثیلی مناسب است برای خاطرات سرکوب­شده و تاریخ انکارشده‌­ای که تویمانس می‌­خواهد به آنها بپردازد.Luc Tuymans 6

تویمانس متولد مورتسل بلژیک در سال ۱۹۵۸ است و در آنتورپ زندگی و کار می‌­کند.

گزیده نمایشگاه‌های انفرادی:

۲۰۰۴- تیت مدرن، لندن، ۲۰۰۳- «نقشه های ذهنی»، گالری غیرانتفاعی هانوور، هانوور، آلمان، ۲۰۰۱- «Mwana Kitoko، مرد سفید زیبا»، پاویون بلژیک در بینال ونیز؛ «سیگنال»موزه Hamburger Bahnhof، برلین، آلمان؛ «لوک تویمانس، رائول دو کیسِر»، S.M.A.K.، گنت، بلژیک، ۲۰۰۰- «Mwana Kitoko»، دیوید زویرنر، نیویورک؛ «با احترام»، گالری اپرای شهر توکیو، ژاپن؛ «قول»، گالری زنو ایکس، آنتورپ بلژیک. ۱۹۹۹- «خلاصی، نقاشی‌هایی از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸»، موزه سالزبورگ، اتریش؛ «انزوای عالی»، وایت کیوب، لندن. ۱۹۹۷- «دلشوره، طراحی‌ها»، موزه هنر برن. ۱۹۹۴- «خرافه»، پورتیکوس، فرانکفورت.

Luc Tuymans 3 گزیده نمایشگاه‌های گروهی:

۲۰۰۲- داکومنتا، کاسل، آلمان؛ «نقاشی در حال حرکت»، موزه هنرهای معاصر، بازل، سوییس؛ «نقاش عزیز، مرا نقاشی کن…»، موزه ملی هنر مدرن مرکز پمپیدو، پاریس. ۲۰۰۰- «آخرالزمان» آکادمی سلطنتی هنر، لندن؛ بینال سیدنی، استرالیا. ۱۹۹۹- «بین الملل کارنگی»، موزره هنر کارنگی، پیتزبورگ، پنسیلوانیا؛ «نقاشی منطقه مشکل زا»، موزه هنر مدرن آنتورپ. ۱۹۹۷- «پروژه شماره ۶۰: جان کورین، الیزابت پیتون، لوک تویمانس»، موزه هنرهای مدرن نیویورک.۱۹۹۴- «بی قید، احتمال­هایی در نقاشی»، گالری هایوارد، لندن

گزیده کتابشناسی:

۲۰۰۱- دنیل بیرنباوم[۲]، «لوک تویمانس»، Art Forum، شماره دسامبر؛ یوز وان دنبرگ[۳] «همراه با x: لوک تویمانس»، Art Forum، شماره اکتبر؛ ۲۰۰۰- Parkett، شماره ۶۰؛ ۱۹۹۹- نوی ویکفیلد[۴]، «لوک تویمانس: در لوای هنر تاریک بلژیکی خشونت پنهان شده است»، الر دکور، شماره آوریل؛ ۱۹۹۸- دنیل بیرنباوم، «هزاران واژه: لوک تویمانس درباره مجموعه «امنیت» سخن می گوید»، Art Forum، شماره اکتبر؛ ۱۹۹۵- جیمز یود، «لوک تویمانس»، Art Forum، شماره آوریل.

Luc Tuymans 7

پی نوشت:

[۱] dissolve

[۲] Daniel Birnbaum

[۳] Jos Van Den Bergh

[۴] Neville Wakefield

قسمت های قبل از پرونده ویتامین پی دنیای نقاشی معاصر را اینجا بخوانید:

نوشته‌های پیشنهادی

درس‌هایی برای هنربانان کیوریتور

درس‌هایی برای هنربانان | هنر معاصر در میانه‌ی رویکرد آموزشی و تخصص‌زدایی

پرونده‌ی درس‌هایی برای هنربانان | قسمت یازدهم هنر معاصر در میانه‌ی رویکرد آموزشی و تخصص‌زدایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.