«پرویز کلانتری» در بیمارستان

پرویز کلانتری – هنرمند نقاش – همچنان در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بستری است و پزشکان وضعیت جسمانی او را زیر نظر دارند.
فرح یوسفی – همسر این هنرمند – در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی آخرین وضعیت کلانتری، توضیح داد: شب گذشته (شنبه، 22 آذرماه) یکی از پزشکان و جراحان مغز و اعصاب ساکن کالیفرنیا، همسرم را ویزیت کرد. صبح امروز هم به دیدن او آمد و اظهار امیدواری کرد که روند بهبود را طی کند.
او اضافه کرد: از عصر روز جمعه که به‌علت عفونت ریه و بدتر شدن حال همسرم، او را از سی‌سی‌یو به آی‌سی‌یو منتقل کرده‌اند، همچنان در این بخش تحت مراقبت‌های ویژه است و شراط به‌گونه‌ای نبوده که بتوانند او را به بخش بیاورند.
به گزارش تنديس، به نقل از خبرگزاري ايسنا، شامگاه روز چهارشنبه (19 آذرماه) پرویز کلانتری، نقاش، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت به‌علت سکته‌ی مغزی به بیمارستان تریتا منتقل و در بخش سی‌سی‌یو این بیمارستان بستری شد. به گفته‌ی همسر این هنرمند، سمت راست بدن کلانتری براثر سکته فلج شده است، اما سمت چپش به عوامل بیرونی واکنش نشان می‌داد.
عصر روز جمعه (21 آذرماه) به‌علت وخیم‌تر شدن حال پرویز کلانتری و عفونت ریه‌هایش، او را به بخش آی‌سی‌یو منتقل کردند و از همان زمان در این بخش بستری است. همسر این هنرمند گفته بود، دو لخته خونی که پس از سکته ایجاد شدند، کار پزشکان را سخت کرده و روند بهبودی کلانتری را با مشکل مواجه کرده است.
پرویز کلانتری متولد 1301 در طالقان است. او از کودکی به رنگ‌ها علاقه نشان داد و به گفته‌ی خودش، از کودکی با خط خطی کردن دیوار همسایه‌ها، کشیدن نقاشی انتزاعی را تمرین می‌کرد.
کلانتری دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی هنرهای تجسمی در دانشکده‌ی هنرهای زیبای تهران است. بخشی از مهم‌ترین فعالیت‌های کلانتری تصویرگری کتاب‌های درسی است که باعث شد دانش‌آموزان با نام این هنرمند در حاشیه‌ی نقاشی‌های کتاب‌های‌شان آشنا شوند. او مدتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران بود.
این هنرمند از سال 1353 با شروع نقاشی‌های کاهگلی، دوره تازه‌ای را در زندگی هنری خود آغاز کرد و این کار را ادامه داد. تابلوهای او جلوه‌ای ملموس از زندگی مردم کویر و ساحل را نشان می‌دهند. خودش در جایی گفته است: «من نقاش مناظر خاک‌آلود مملکتم هستم».
تابلوی مشهور «شهر ایرانی از نگاه نقاش ایرانی» اثر این هنرمند، در مقر سازمان ملل قرار دارد.

منبع: ايسنا 

نویسنده