پسایخبندان، نمایش عکس‌های دنیل کاکلا در گالری ۱/۱

پسایخبندان، نمایش عکس‌های دنیل کاکلا در گالری ۱/۱
بازتاب مناظر پسایخبندان در آثار دنیل کاکلا ( Daniel Kukla)

سایت تندیس ترجمه شهرزاد لطفی


مناظر پسایخبندان در آثار عکاسی آلترناتیو دنیل کاکلا

مجموعه عکس‌های دنیل کاکلا با عنوان « زمین‌های اثبات شده» برای اولین‌بار در گالری ۱/۱  به نمایش در می‌آیند، این مجموعه  به شیوه عکاسی آلترناتیو تولید شده‌است.

دنیل کاکلا-پسا یخبندان

دنیل ساکن نیویورک است. فعالیت هنری وی حاصل پیوند شغل وی، به عنوان یک هنرمند عکاس و آموزه‌های رسمی‌اش، در علوم بیولوژی و مردم شناسی است.  او در چنین جایگاهی بر ثبت تصاویری که قدرت به بیان درآوردن رابطه‌ی متغیر ما با جهان طبیعت را دارد تمرکز می‌کند و برای این کار از روش‌های عکاسی آلترناتیو بهره می‌برد.

گالری ۱/۱ مفتخر است که برای اولین بار در ایالات متحده مجموعه ” زمین‌های اثبات شده ” و چاپ‌های ژلاتین نقره دستکاری شده وی را با موضوع بازگشت پسا یخبندان نمایش می‌دهد.

گالری ۱/۱ نمایش ‌دهنده آثار عکاسی خاص است و آثار کاکلا با بهره گیری از شیوه‌های عکاسی آلترناتیو و درست‌کاری در عکس به‌وجود آمده‌اند.

دنیل کاکلا-پسا یخبندان

درحالی‌که بحث بر سر تاثیرات گرم شدن کره زمین ادامه دارد رویدادی منحصر بفرد در نواحی ساحلی آلاسکا در حال وقوع است. گذشته از بالا آمدن سطح دریا و کاهش خطوط ساحلی، اراضی جنوب شرقی آلاسکا با سرعتی زیاد از اقیانوس خارج می‌شود. این پدیده که نتیجه مستقیم گرم شدن کره زمین است با عناوینی چون بازگشت پسایخبندان و یا تعدیل هم ایستایی شناخته می‌شود. این منطقه که در گذشته پوشیده از یخچال‌های طبیعی و یخزار بود به شکل گسترده تغییر شکل داد و چشم انداز ساحلی را به زیر آب برد. با بالا رفتن دمای کره زمین یخ‌ها به سرعت در حال آب شدن‌اند و زمین دوباره در معرض دید قرار می‌گیرد.

دنیل کاکلا-پسا یخبندان

عکس‌های گرفته شده از آلاسکا در حالت فعلی آن به همراه عکس‌های دستکاری شده که نمایانگر چشم انداز در حال شکل گیری آلاسکا هستند،  این مجموعه را می‌آفرینند. این قطعات دستکاری شده عکس از طریق دست بردن در کاغذ امولسیون ژلاتین نقره  به شیوه عکاسی آلترناتیو و نقش کردن حدودی کلی از توپوگرافی موجود در زیر آب بر روی آن خلق شده اند. سپس  روش (dry chemistry )[1] مستقیما بر روی امولسیون اعمال شده‌است و با آب شستشو داده شده. وقتی که آب در دره ها و شیار ها جریان پیدا می‌کند، رد آب و حوضچه های باقی مانده از یخ‌ها، آب حاصل از ذوب شدن یخ‌ها، گل و لای ته نشین شده و سطوح گل آلود برآمده از جزر و مد را شبیه سازی می‌کند.

دنیل کاکلا-پسا یخبندان

کاکلا خود درباره این مجموعه می‌گوید:

« این عکس‌های چاپ شده بر روی کاغذ پولاروید در دریا در مجمع‌الجزایر اسوالبارد بر روی مدار قطب شمال پدید آمدند.  در این محل وسیع من به ثبت مناظری که در برابرم گسترده می‌شد می‌پرداختم.  دوربین و فیلم‌هایم تحت تاثیر این محیط زیر صفر درجه یخ زد و ناخواسته منجر به اثرات شیمیایی، تغییر رنگ و نفوذ نور شد.  این گونه نواقص و بد شانسی ها به نتایجی انجامید که بازتابی ار خاطرات من از این مکان دگر جهانی بود.  چیزی میان رویا و واقعیت.

[۱] شیمی خشک اشاره به یک فرمت تشخیصی است که در آن یک نوار مشخص کننده به یک ساختار پشتیبانی پیوند می خورند و با آنالیت آغشته می شود که رنگ و برخی خصوصیات ظاهری آن را تغییر می دهد.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

سایر مطالب این نویسنده:

دیدگاه‌های خود را در موردپسایخبندان-نمایش عکس‌های دنیل کاکلا در گالری ۱/۱  به اشتراک بگذارید.

 

 

نویسنده