خانه | پژوهش | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

آنچه پل استرند را به فرانسیس پیکابیا پیوند می‌زند

خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم  | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند

تلخیص محدثه شادمهر

مجموعه‌ی پیش رو شامل بخشی از عکس‌هایی است که در موزه‌ی هنر مدرن سانفرانسیسکو گرد آمده و تاریخچه‌ای از عکاسی قرن بیستم و پیوندش با هنر معاصر را نشان می‌دهد. این مجموعه در قالب چهار بخش فرمالیسم، سورئالیسم، اکسپرسیونیسم و پلورالیسم است. و نویسنده آن ون درن کوک مدیر موزه‌ی عکاسی، یکی از استادان و نویسندگان تأثیرگذار در این عرصه است.

آنچه پل استرند را به فرانسیس پیکابیا پیوند می‌زند و تاثیر پذیری عکس‌های پل استرند از نقاشی‌های فرانسیس پیکابیا

این تصاویر از دهه‌ی ۱۹۳۰ اروپا و بعدها امریکا، بیانگر دغدغه‌های این قرن به خلق تصاویر فراموش نشدنی از تجربه‌های دنیای رؤیا هستند و موضوع بسیاری از عکس‌ها در باز ارائه شناختی روانکاوانه از زمانه‌ی ما.پل استرند

اولین عکاسی که به آن می‌پردازیم پل استرند است. وی که به هندسه‌ی درونی  شهر علاقه داشت، طی اقامتش در کانتیکات در تابستان ۱۹۱۶، تجاربی را که از پرداختن به هندسه‌ی اجسام پیدا کرده بود در عکاسی انتزاعی به کار گرفت و همچون ادوارد وستون و آلفرد استگلیتز به دوران مدرنیسم تعلق داشت و کمک کرد تا نهاد عکاسی در قرن بیستم وارد ساحتی هنری شود. حیطه‌ی کاری وی ۶ دهه را در می‌نوردد و ژانرهای مختلف و مکان‌هایی مانند امریکا، اروپا و افریقا را در برمی‌گیرد.پل استرند

این شیوه از کار استرند متأثر از نقاشی‌های کوبیستی پابلو پیکاسو و تصاویر ماشین پیکابیا بود. وی برای کندوکاو در بیان انتزاع به طرز چشمگیری به اشیا معمول خانگی متمرکز شد و در قاب‌بندی دقیق عکاسی به نوعی آشنایی‌زدایی از اشیا دست یافت.

فرانسیس پیکابیا، Francis Picabia، نقاش، شاعر و تایپوگرافیست پیشرو فرانسوی بود. وی پس از تجربیاتی که در امپرسیونیسم و نقاشی نقطه ای بدست آورد به جنبش کووبیسم پیوست. بیشتر سطح نقاشی‌های انتزاعی وی آغشته به رنگ ها و تضادها بود و پس از چندی تبدیل به یکی از چهره های برجسته جنبش دادا در امریکا شد. او بعدها همچنین تنه ای هم به جنبش سوررئالیسم زد. اما طولی نکشید که به نهادهای هنری پشت کرد.

فرانسیس پیکابیا
فرانسیس پیکابیا

یکی از عکس‌های نوآورانه پل استرند متعلق به سال ۱۹۱۶ با عنوان صندلی انتزاعی، تواین لیک، کانتیکات با نمای درشتی از تکیه‌گاه و نشیمن‌گاه صندلی است. وی در این شی‌ء بی روح اشکالی هندسی می‌دید که پیوندی کلی با کوبیسم و قطعات ماشین داشت. استرند با چرخش ۴۵ درجه‌ی دوربین و نزدیک کردن آن به موضوع بر وجه  ساختاری این نقش‌مایه تأکید ورزید  و عکسی نیمه انتزاعی پدید آورد که نه تنها شباهت چندانی با آنچه در برابر دوربین عکاسی بود ندارد بلکه بیشتر به فضای کم عمق و  فرم‌های پویا و زاویه دار خطوط  اریب مربوط است. عکاس با کج کردن تکیه گاه صندلی به سمت راست و نشیمن‌گاه آن به طرف پایین حسی از حرکت ایجاد کرده است و نیز با خلق جذابیت تصویری از طریق تباین خطوط اریب، دیدگاه مأنوس افقی-عمودی  بیننده به محیط را به طرزی چشمگیر به چالش فراخوانده است.

پل استرند
صندلی انتزاعی، تواین لیک

قسمت‌های بعدی این پرونده را اینجا دنبال کنید:

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق

پل آتربریج عکاس پدید آوردن چیزهای غیرعادی از اشیا معمولی

روبرت پتسشو عکاسی بر فراز آسمان

ادوارد وستون عکاسی که با فرم‌ها شعر می‌سرود

ایموجن کانینگهام عکاس فرم‌های انتزاعی گیاهان در نزاع با عصر ماشین

فرید لندر

فرید لندر؛ عکاسِ بندباز | سورئالیسم در عکاسی خیابانی

فرید لندر عکاسی خیابانی را وارد ساحتی سوررئال کرد بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر لی فرید لندر Lee Friedlander رفتارش همچون یک بندباز است. پویایی درونی مناظر شهری …

۰ comments
جری اولسمن

جری اولسمن استاد نگاتیوهای چندگانه

جری اولسمن استاد نگاتیوهای چندگانه بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر جری اولسمن Jerry Uelsmann جری اولسمن Jerry Uelsmann در تلفیق نگاتیوهای چندگانه در ساختن تصاویری با ترکیب‌بندی دقیق بسیار …

۰ comments
فیلیپ هالسمن

فیلیپ هالسمن، تسخیر حقیقت دست نیافتنی

فیلیپ هالسمن،تسخیر حقیقت دست نیافتنی بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر فیلیپ هالسمن Philippe Halsman «عکاسی برایم ممکن است بسیار جدی یا بازی و تفریح باشد، تلاش برای تسخیر حقیقت …

۰ comments
فردریک سومر

فردریک سومر | واقعیتی شاعرانه تا رازآلودگی ناخودآگاه

فردریک سومر | واقعیتی شاعرانه تا رازآلودگی ناخودآگاه بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس: تلخیص محدثه شادمهر فردریک سومر frederick sommer «می‌دانم که عکاسی در پرداختن به برخی چیزها ابزاری مناسب است و من …

۰ comments
دورا مار

دورا مار | قدرت اسطوره در بازنمایی قلمرو فانتزی

دورا مار | قدرت اسطوره در بازنمایی قلمرو فانتزی بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر دورا مار Dora Maar تفسیر روانکاوانه‌ی اسطوره و نیز رؤیا برای آن دسته از هنرمندانی …

۰ comments
هانری کارتیه برسون

هانری کارتیه برسون | من یک رسانه‌ام

هانری کارتیه برسون | من یک رسانه‌ام بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر هانری کارتیه برسون Henri Cartier Bressonمن یک رسانه‌ام، مشاهده می‌کنم، مشاهده می‌کنم، مشاهده می‌کنم، با چشمانم چیزها …

۰ comments
آندره کرتس

آندره کرتس | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

آندره کرتس | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر  آندره کرتس André Kertészآندره کرتس با نگاهی تیزبین و تخیلی چابک بسیار به ترکیب بندی و فرم‌ها توجه داشت. این عکاس مجارستانی …

۰ comments
روژه پاری

روژه پاری | فرافکنی تناسخ‌های مخفی در دنیای اشیا

روژه پاری | فرافکنی تناسخ‌های مخفی در دنیای اشیا بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر روژه پاری Roger Parry روژه پاری یکی از نقاشان جوانی بود که بعد از …

۰ comments
سوررئالیسم

سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت

سوررئالیسم در عکاسی | مرز میان تخیل و واقعیت بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم سورئالیسم در عکس‌های من ری نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر جنبش سوررئالیسم پس از جنگ جهانی اول و به‌دنبال …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

چیدمان محیطی کریم اله‌خانی در جزیره‌ی کیش

هنر؛ یادمان یا یادآوری؟ در چیدمانی محیطی از کریم اله‌خانی

گزارش مجله هنرهای تجسمی آوام از چیدمان محیطی کریم اله‌خانی در جزیره‌ی کیش کریم اله‌خانی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.