رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق
تحت تاثیر  آرتور وسلی داو مدرس نوآور طراح کالج مدرسان کلمبیا
بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند

سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر


رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم رالف اشتاینر Ralph Steiner، عکاس و فیلم ساز امریکایی تحت تأثیر آرتور وسلی داو مدرس نوآور طراح کالج مدرسان کلمبیا بود. وی مجذوب دیدگاه‌های زیباشناختی وی شد و در مقام دانشجوی مدرسه عکاسی کلارنس اچ وایت با تجربه ورزی‌های خویش به درک بهتری از انتزاع دست یافت.(۱۹۲۱-۱۹۲۲) و در رده‌ی عکاسان فرمالیسم جای گرفت.

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم
اشتاینر برای پروژه‌ی نهایی خود در مدرسه، مجموعه‌ای از هشت عکس در قالب کتابی دست ساز با نام همزن و ماهی تابه ارایه داد. او همزن و ماهی‌تابه را محملی در کاوش و طرح‌های بصری انتزاعی قرار داد.

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم

وی با نورپردازی از بالا همانند هنر ژاپنی با پر کردن سرتاسر میدان تصویر با فرم، سطح تخت مبالغه شده‌ای پدید آورد. و سایه‌های خوفناکی طبق گفته‌ی خود به‌وجود می‌آورد. اشتاینر بر تأثیر متقابل بین روشنایی و تاریکی نشأت گرفته از ایده‌های داو که تحت تأثیر هنر شرقی بود تأکید داشت. اشتاینر با مجموعه عکس «همزن و ماهی‌تابه» در کاربرد مفاهیم شرقی از انتزاع، نسبت به دیگر عکاسان پیشتاز امریکایی زمانه‌ی خود جسارت بیشتری نشان داد.رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم

چند نقاشی از استاد وی، آرتور وسلی داو، که می‌توان تأثیر هنر شرق را در کارهای وی مشاهده کرد. آرتور وسلی داوArthur Wesley Dow در زمان خود ایده‌های بسیار انقلابی داشت. او دریافته بود که به جای کپی کردن طبیعت، هنر می‌بایست از عناصر ترکیب‌بندی همچون نقطه، خط، جرم و رنگ به وجود بیاید. او قصد داشت عموم را به این مسیر هدایت کند که هنر بخشی از زندگی روزمره آن‌هاست نه گونه‌ای از چیزی تزیینی در اختیار گروهی اندک.

arthur dow-8

قسمت قبل را اینجا بخوانید:

نویسنده