نادیده های مهدی سحابی در گالری سیحون

نادیده های مهدی سحابی در گالری سیحون
هنرمند: مهدی سحابی
عنوان: نادیده های مهدی سحابی
گالری: سیحون ۱
گشایش: ۱۹ خرداد

خاتمه: ۳۱ خرداد

بازدید افتتاحیه: ۴ تا ۸

بازدید روزانه: از ساعت ۱۱ صبح الی ۷ عصر و جمعه ها ۴ الی ۸

گالری روزهای دوشنبه تعطیل می‌باشد.

نشانی: خیابان وزرا، کوچه چهارم پلاک ۱۱

نادیده های مهدی سحابی
 درباره هنرمند
مهدی سحابی ۱۳۲۳ در قزوین –  ۱۸آبان  ۱۳۸۸در پاریس
نقاش، مجسمه‌ساز، نویسنده، عکاس و مترجم ایرانی بود او بیشتر به خاطر ترجمه مجموعه در جستجوی زمان از دست رفته نوشته مارسل پروست شناخته شده است.
در تاریخ هنر جهان تک شمار هنرمندی می‌توان نام برد که در رشته‌های گوناگون هنری تبحر کامل داشته باشد. مهدی سحابی یکی از این تک شماران است، نقاش، مترجم، نویسنده، مجسمه ساز، عکاس، روزنامه نگار و گرافیست.

نادیده های مهدی سحابی
گوناگونی و حجم آثاری که او در تمام این زمینه‌ها در دورانی کمتر از چهل سال بجا گذاشته نمایانگر کار خستگی ناپذیر و با وجدان کاری اوست. کنجکاوی دائمی و جویندگی، همچنین توقع بالا برای عرضه آثاری با کیفیت هنری شایسته به دور از نشانی از دست به سر و سنبل کردن از مشخصات بارز کارهای اوست.
از ویژگی بدون تردید در آثار تجسمی (نقاشی، مجسمه سازی و عکاسی ) مهدی سحابی، تنوع و نوآوری است. گوناگونی موضوع‌های (سوژه) به کار برده شده در تمامی آثار او نیز با پیوند و تاثیرپذیری از روندهای اجتماعی و تاریخی معاصر است. در تمام آثار او حتی آثار انتزاعی (آبستره) دید واقع گرایانه (رئالیستی) او از طبیعت و واقعیت و روابط اجتماعی، فرهنگی، ملی و جهانی مشاهده می‌شود. تاثیری که از نقش‌های گلیم و فرش ایرانی گرفته در آثار آبستره او دیده می‌شود دلیلی بر این مدعا است.
در تمامی آثار او تاکید بر زیبایی شناسی (استتیک) با استفاده از تکنیک و مواد گوناگون متعارف و غیرمتعارف محدوده هنرهای آکادمیک، رنگ(روغنی، آبرنگ، آکریلیک، گواش ) آهن پاره، چوب های زمخت و نتراشیده، مقوا، کاغذ، گچ و … مشاهده می‌شود.
پر بارترین و گزیده ترین دوره نقاشی های او از دیدگاه محتوا و شکل بیانی آن دوره “ماشین های قراضه ” است. بدیع آنکه ماشین قراضه و له شده بعنوان یک پدیده زیبایی شناسانه ابراز می‌شود. خود او این دوره را شروع دوره حرفه ای شدن کار نقاشی اش می‌داند.

نادیده های مهدی سحابی

 

نویسنده