نمایشگاه بین‌المللی کپی پیست دو در اصفهان برگزار می‌شود

خبر شهرستان: نمایشگاه بین‌المللی کپی پیست دو در اصفهان برگزار می‌شود
در گالری آفرینش های معاصر و گالری اکنون و خانه صفوی اصفهان
نمایشگاه گروهی بین المللی در اصفهان
کپی / پیست II

گشایش: جمعه ۲ تیر۱۳۹۶، ساعت ۵ بعد ازظهر
نمایشگاهی با اشاره به پدیده “کپی / پیست” در زمینه های فرهنگی، محیط زیست، اقتصاد، هویت، و حوزه هایی که به رسانه ارتباط دارند
هنرمندان شرکت کننده: مونیکا بن ویچینی ،کندیس برایتز، بریگیت برنر، ماتیلده تر هاینه، هی ژانگجو، کریستیان یانکوفسکی، هلموت + یوهانا کاندل، کریستین لار، کارین ساندر، اگیل سربیونسون، کای شیمنز، آناتولی شوورالف و وادیم زاخاروف
کیوریتور: شهرام انتخابی
کو کیوریتور: آسیه سلیمیان، زرتشت رحیمی

محل برگزاری نمایشگاه:
گالری آفرینش های معاصر
اصفهان، خیابان فردوسی، کوی مادی چرخاب، پلاک ۱/۷
تلفن: ۰۳۱- ۳۲۲۱ ۹۴۹۲

گالری اکنون
اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه افشین(۱۴) ، بن بست حریری، پلاک ۹
تلفن: ۰۳۱- ۳۶۲۴ ۵۸۶۳

خانه صفوی
اصفهان، خیابان خاقانی، حد فاصل خواجه پطرس و وحید ، جنب کوچه شماره ۳۱
تلفن: ۰۳۱- ۳۶۲۸۷۳۹۵
نمایشگاه بین‌المللی کپی پیست
زمان: ۲ تیر تا ۲مرداد ۱۳۹۶
با حمایت:
انجمن فرهنگی اتریش در ایران (ÖKF)
سفارت آلمان در تهران
سفارت پادشاهی هلند
با تشکر از گالری طراحان آزاد و Galerie EIGEN + Art

 “کپی / پیست”
“کپی / پیست”می خواهد عملکردِ هنری پدیده‌ی تکثیر و تکرار و نسخه برداری را بررسی کند. پدیده ای آشنا اما نه چندان مرور شده که در جاهای مختلف جهان تعریفش متفاوت است. تا آنجا که به خاورمیانه مربوط است “کپی / پیست” همچون سراب، فاقد یک واقعیت ملموسِ فرهنگی ست و کامل و عملگرایانه ترجمه نشده. از آن سو، کنکاش در پدیده‌ی نسخه برداری یا کپی کردن، ریشه ای عمیق در گفتمان فرهنگ اروپایی دارد. آنجا، نسخه برداری متعدد “هاله” زداست. همچنین، نسخه برداری در آنچه هنر اسلامی می خوانیم و نیز نوعِ برخورد با متنِ نوشتاری نزدِ سنت گرایان، دارای نقشی قدرتمند است و شخصیتِ هنری، فکری و جهان بینی هر نهاد را بازتاب می دهد.
“والتر بنیامین” در مقاله ای به نام “اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی” برای اولین بار تکنیک ها و اصول زیبایی شناسی کپی کردن را به چالش کشید. بنا برعقیده‌ی او “هاله” (که او “اورا” می خواند)، با “قابلیت تکثیر مکانیکی” ناپدید می شود. نسخه برداری متعدد از اثر اصلی، “اجازه‌ی به روز رسانی شدن آن را فراهم می کند” و پاسخگوی نیازهای متقاضیان است. البته، تغییر رسانه در ۵۰ سال گذشته و ظهور رسانه های الکترونیکی، اینترنتی و شبکه های اجتماعی، تمامِ تعاریف را دستخوش تغییر کرده است. با این حال به نظر می رسد دراینجا دیدگاه بنیامین همچنان به روز است.
نوعی از “کپی / پیست” ( با شناختی که بنیامین ما را یاری می کند به دست آوریم) در تزئیناتِ اسلامی دیده می شود. هنرِ اسلامی چون از تصویر سازی مستقیم منع شده، از نقشمایه های اسلیمی، طرح های هندسی و خوشنویسی هویت گرفته و شکیل شده است. هندسه و نفوذش محوراصلی زیبایی شناسی این منطقه‌ی فرهنگی است. تکرار یک شکل اولیه، تشکیل دهنده تزئینات اسلامی و نشان دهنده درک زیادی از فضاست. تکرار و بازنویسی یک متن مقدس که عملی شبه مذهبی بوده، به نفع یک ظاهر زیبا ودر راستای تحقق خلاقیت وشکوفایی احساساتِ خوشنویسان، به پس زمینه رفت و از خوانایی متنی که با خطوط و حروف کج و شکسته تشکیل شده بود، کاست.
در عصر دیجیتال و جهانی شدن پدیده‌ی نسخه برداری شتاب و شدت گرفته است. با وجود این که این مسئله با صنعت تبلیغات مرتبط است، در گفتمان‌های هنری و مناسباتِ فرهنگی (از جمله دوسالانه ها) به صورت مداوم به چالش کشیده می شود. هنرمندان نمایشگاه “کپی / پیست” محور اصلی کارخود را تاثیرِ نسخه برداری و تکثیر در مسائل فرهنگی، محیط زیست، اقتصاد، هویت ورسانه قرار دادند. به این صورت به پرسش سوالاتی می پردازند که تولید هنری؛ بیشتر از همیشه با آن روبرو است. مانند نویسندگی، حق چاپ، کپی رایت – کپی لفت، وغیره. ضمنا مشخص بودن منبع، کنترل و دستکاری اطلاعات از زیر عنوان های مرتبط با موضوعِ مورد نظر هستند.
موضوع دیگر محدودیت نسخه است.”نسخه های محدود” (یا چند نسخه ای) امکانی برای بازاریابی تعداد زیادی از یک اثر را فراهم کردند و می توان گفت شاید، عامل ترویج دموکراسی در بازار هنر شدند اما، منحصر به فرد بودگیِ اثر طبعا کمتر شد.
این مضمون‌ها دستمایه های اصلیِ نمایشگاهِ حاضر هستند.
مضامینِ دیگر پروژه شامل: هنر جعل و سرقت ادبی، اجرای مکرر وهمینطور برخورد با تبلیغات، رسانه های جمعی و تک محصولی هستند.
“کپی / پیست” یک تلاشِ جدی فرهنگی و هنری ست تا با استاندارد های روزِ هنرِ دنیا، مجموعه ای در اختیارِ هنر ایران قرار دهد. “شهرامِ انتخابی” هنرمند و کیوریتورِفعال در هر دو منطقه،‌ این پروژه را ساخته و پیش برده است. تمامیِ هنرمندانِ شرکت کننده ساکنِ برلین هستند و بدون استثنا شخصیت های فعال هنر در سطحِ جهان اند. تمرکز بر روی هنرمندان مستقر در برلین، نه تنها به دلیل این واقعیت است که انتخابی خود در برلین زندگی می کند، بلکه برلین مرکز زندگی جامعه بزرگ هنرمندان بین المللی است.
در میان آنها نمایندگان پاویون ملی در دوسالانه ونیز: کندیس برایتز (۲۰۱۷و۲۰۰۵), اگیل سربیونسون (۲۰۱۷), (وادیم زاخاروف ۲۰۱۳), مونیکا بن ویچینی (۱۹۹۹،۲۰۰۱،۲۰۰۵،۲۰۱۱،۲۰۱۵) ، کریستین لار(۲۰۱۵) کریستیان یانکوفسکی (۲۰۱۳و۱۹۹۹) و آناتولی شوورالف (۲۰۰۹) شاخص اند.
بریگیت برنر، ماتیلده ترهاینه، کارین ساندر، کریستین لار اساتید هنر در دانشگاه و آکادمی های اروپا هستند.
کریستیان یانکوفسکی کیوریتور “مانیفستا ۱۰” در زوریخ بود. هی ژانگجو، هلموت + یوهانا کاندل، کارین ساندر، کای شیمنز
پروژه هایی در دوسالانه های بین المللی و موزه های بزرگ در سراسر جهان داشتند.
کیوریتور: شهرام انتخابی
کو کیوریتور: آسیه سلیمیان، زرتشت رحیمی

نویسنده