دویست‌و‌هشتاد‌و‌نهمین شماره‌ی تندیس منتشر شد

دویست‌و‌هشتاد‌و‌نهمین شماره‌ی تندیس روز 25 آذر 1393 منتشر شد. ­­هشت صفحه ویژه‌نامه‌ی نکوداشت پرویز شاپور نیز در این شماره به چاپ رسیده است.
تصویر روی جلد این شماره به اثری از رنه مگریت اختصاص یافته است.
سردبیر در سرمقاله‌ی این شماره با عنوان سلامتی یک دوست، شرح حال این روزهای پرویز کلانتری را بازگو می‌کند که در بستر بیماری است.
نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت انوک پرز را معرفی کرده است. طی این چند سال، نقاشی از ساختمان‌های در حال ساخت، ویرانه، ترک‌شده و… در نقاشی ایران رایج شده. مسأله در خیلی از این آثار نبودِ موضوع و محتوا در این قسم نقاشی‌هاست. انوک پرز و ساختمان‌هایش از این جنبه که رویکردی کاملاً مفهومی به مسأله‌ی ساختمان و سازه دارند؛ که انوک پرز نقاش میانسال پورتوریک منهتنی با آن‌که در نقاشی بین‌المللی نام تازه‌واردی‌ است.
علیرضا بهارلو در صفحه‌ی نقد نگاهی به نگرش دیوید سیلوِستر داشته است. دیوید سیلوستر منتقد هنری و کیوریتور بریتانیایی که پیوسته ــ چه در جراید، چه در مقالات و یا کاتالوگ‌ها و کتب مختلف ــ در باب هنر مدرن قلم زده است: از سزان و ماتیس تا دیگر هنرمندان بالغ و بالنده‌ی امروز.
شش نمایشگاه برگزار شده در گالری‌های تهران در صفحه‌ی گالری‌گردی را می‌بینیم.
فرید امین‌الاسلام نمایش آثار میکائیل رحمانی در گالری سین و همچنین به نمایشگاه سیوا شهباز در گالری سیحون پرداخته است. جواد حسنجانی نمایش آثار مهدی راحمی در گالری الهه را مورد بررسی قرار داده است.
مینا فشنگچی به دو نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری طراحان آزاد و گالری مهروا پرداخته است. مهرنوش علی‌مددی درباره‌ی آثار ناصر محمدی در گالری شیلا نوشته است.
جواد حسنجانی در حاشیه‌ای بر نقاشی‌های منوچهر صفرزاده در گالری ماه‌مهر نقدی را در این خصوص ارائه کرده است با عنوان اختلالات دوزخی.
نقد نوشته شده از مهدی چیت‌سازها بر نمایشگاه جواد مدرسی در گالری طراحان آزاد و نقد کیانوش غریب‌پور درباره‌ی نمایشگاه پوستر نلسون ماندلا در خانه هنرمندان هم از دیگر مواردی است که در این شماره می‌خوانید.
در صفحه‌ی گرافیک این شماره، مهام میقانی در رابطه با کارنامه‌ی هنری دیوید راست طراح گرافیک چهل‌و‌پنج ساله‌ی سوئیسی مطلبی با عنوان “مرگ طراح گرافیک عصیان‌گر” را ارائه کرده است.
سیدامیر سقراطی گفتگویی خواندنی با علیرضا درویش به بهانه سال‌های دوری از وطن در صفحه نقاشی را ترتیب داده است.
علی گلستانه در نقد این شماره؛‌ جوابیه‌ای بر متن شهروز نظری که در شماره‌ی قبل چاپ شد نوشته است.
ثنا ولدخانی در صفحه طراحی در بخش اول متن‌اش با عنوان “تاریخ طراحی یا تاریخ هنر؟!” پرداخته است.
مهسا فرهادی‌کیا به مناسبت روز جهانی “مبارزه با خشونت علیه زنان” فمینیسم و هنر را به مورد بررسی قرار داده است.
مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی به بهانه‌ی گرامیداشت لین هرشمن لیسن،‌ یکی از تأثیرگذارترین هنرمند و فیلمساز در رسانه‌های گروهی در نمایشگاهی در موزه ZKM کارلسروهه‌ی آلمان به آثار و فعالیت‌های این هنرمند پرداخته است.
مهدی احمدیان شیجانی در نقد کتاب این شماره کتاب هفت اصل تزئینی هنر ایران از کتاب‌های نشر پیکره را نوشته است.
در صفحه‌ی اخبار، خبرهای زیر منتشر شده است: فراخوان دوازدهیمن دوره‌ی “جشن تصویرسال” و جشنواره‌ فیلم تصویر” از اول تا بیست اسفندماه 1393. در گذشت هنرمند خوشنویس یوسف رضایی. سکوت خبری در برگزاری دوسالانه مینیاتور ایران همانند دوسالانه خوشنویسی و خبر انتقاد طراح اولین نماد میدان انقلاب تهران از طرح جدید آمده است.
همچنین ویژه‌نامه نکوداشت پرویز شاپور که ضمیمه رایگان مجله است با آثاری از محمدعلی بنی‌اسدی، عمران صلاحی، یاشار صلاحی، سید امیر سقراطی، داود شهیدی، حمیدرضا داودی و خشایار فهیمی منتشر شده است.

منبع: تنديس

نویسنده