خانه به جای گالری در فستیوال هنرهای معاصر

خانه به جای گالری در فستیوال هنرهای معاصر
خبر شهرستان: فستیوال خانگی هنرهای معاصر کارگاه ۲۶ سنندج 
فستیوال هنرهای معاصر
فستیوال خانگی هنرهای معاصر از ۷ تا ۹ تیر ماه ۹۶، دومین دوره  خود را در شهر سنندج برگزار می‌کند، که تا حدودی معیارهای رایج در برگزاری نمایشگاه و شیوه اجرا را به چالش کشیده است.
دوره اول این فستیوال ر سال ۹۴  با موضوع همگرایی برگزار شده بود.
فستیوال هنرهای معاصردبیران جشنواره: 
هرش آرمند(کارشناس موسیقی، هنرمند حوزه اجرا، رقصنده، طراح حرکت)
خبات نودینیان(هنرمند تجسمی)
فستیوال هنرهای معاصرچرا خانگی؟
خانگی بودن جسارتی است برای هنرمند، در تغییر کارکرد مکان زندگی شخصی به مکانی حرفه‌ای و کاری برای ارائه اثر و رویارویی با مخاطب. این رویداد هم هنرمند را و هم مخاطب را، به سوی نگرشی متفاوت از شیوه اجرا سوق داده و آنها را به حمایت مادی و معنوی رهنمون خواهد ساخت.
 فستیوال هنرهای معاصر
این تغییر نگرش، هنرمند را فارغ از هر عامل خارجی و دغدغه‌های معیشتی و اجتماعی امروزی هنرمندان، به سوی استقلال هنری سوق داده و بدون واسطه با مخاطبش رودررو می‌کند. هنرمند مستقل، دیگر راه را بر ممیزی‌های هنری می‌بندد و خود را در شکل و گونه‌ای دیگر از ارائه قرار داده و به مفهوم هنری خلق اثر با آزادی در انتخاب موضوع  و بدون اعمال نظرها، نزدیک می‌شود.فستیوال هنرهای معاصر
نبود یا کمبود اسپانسر و نگارخانه‌های خصوصی و حامی هنری، مشکلات دریافت مجوز، فیلترها و ممیزی‌های هنری، تشکیل جبهه‌های هنری میان هنرمندان، محدودیت در انتخاب مضامین ویژه و… خانه را به‌ مهمترین و امن‌ترین مکان، جهت خلق و ارائه اثر هنری تبدیل می‌کند.
این فستیوال تلاشی است در جهت همگرایی هنرمندان مستقل و آزاد، بویژه در میان نسل جوان، تا گونه ای متفاوت از اجرا را تجربه کنند.
مکان ارائه آثار همان خانه، حیاط و مغازه آنها بوده تا بدون واسطه میزبان و مهمان‌دار جمعی از مخاطبین فهیم هنری باشند.
فستیوال هنرهای معاصر
هزینه‌های برگزاری این فستیوال از راه هنرمندان  شرکت کننده و همچنین مخاطبین و بازدیدکنندگان اجراها تامین شده و این حرکت را در استقلال کامل از حیث مادی از هر ارگانی، اعم از دولتی ویا خصوصی ، به اجرا نزدیک کرده است.
تهیه کارت بازدید از فستیوال و پرداخت وجه مالی  توسط بازدید کنندگان برای بازدید از آثار هنری، تلاشی دیگر است در جهت ارزشگذاری به مقوله  هنر و بویژه هنر معاصر و همچنین حمایت مخاطبین از جنبش‌های مستقل هنری و فرهنگی.
فستیوال هنرهای معاصر فستیوال هنرهای معاصر

نویسنده