بهمن محصص یک پرسوناژ تاریخی در گاری شیرین

بهمن محصص یک پرسوناژ تاریخی در گاری شیرین
رونمایی کتاب «بهمن» به کوشش آرمان خلعتبری

بهمن محصص

گالری شیرین مراسم رونمایی از کتاب «بهمن» به کوشش سالیانه آرمان خلعتبری، در خصوص زندگینامه و آثار بهمن محصص، این هنرمند جریان ساز در تاریخ معاصر ایران، را برگزار می‌کند.

این کتاب که با همراهی شهروز نظری، ایمان صفایی، خشایار فهیمی و شیرین پرتوی به چاپ رسیده است در تاریخ ۹ تیر ساعت ۴ در گالری شیرین رونمایی می‌شود.
لازم به ذکر است کتاب «بهمن» نخستین متن جامع درباره بهمن محصص است که تمام اسناد و روایات موجود را مورد توجه قرار داده است.

آرمان خلعتبری قبل از  این، «دیباچه محصص»  از انتشارات لووک را به دو زبان فارسی و انگلیسی در آمریکا منتشر کرده.

بهمن محصص حراج تهران
بهمن محصص

درباره بهمن محصص: 

بهمن محصص در نوجوانی نقاشی را از حبیب محمدی، نقاشی که در آکادمی هنری مسکو تحصیل کرده بود، فراگرفت (۱۳۲۷). چندی نزد جلیل ضیاءپور آموزش دید و به انجمن «خروس جنگی » پیوست و سردبیری نشریه «پنجه خروس » را برعهده داشت (۱۳۳۲) به ایتالیا رفت و دوره کوتاهی را در آکادمی هنرهای زیبای رم گذراند(۱۳۳۳).

محصص برای نخستین بار مجموع های از نقاشی هایش را در باشگاه نیروی سوم به نمایش گذاشت (۱۳۳۱) و از آن پس نقاشی‌ها و مجسمه هایش در نمایشگاه های انفرادی و گروهی متعدد در ایران و دیگر کشورها به تماشا درآمدند. همچنین آثارش به بینال‌های تهران، ونیز و سائوپائولو راه یافت. در سال ۱۳۴۲، به قصد فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ایران بازگشت و علاوه بر برگزاری تعدادی نمایشگاه انفرادی، آثار نویسندگانی چون پیراندلو، مالاپارته، یونسکو، کالوینو و ژان ژنه را به فارسی ترجمه و منتشر کرد و چند نمایشنامه از جمله «هانری چهارم » پیراندلو را به روی صحنه آورد. بار دیگر به ایتالیا بازگشت و در آنجا چند سفارش مجسمه برای نصب در تهران اجرا کرد و سرانجام محصص در ایتالیا درگذشت.

مطالب بیشتر از بهمن محصص در سایت تندیس را اینجا دنبال کنید:

گم‌شدن مینوتور در هزارتوی برند

 

نویسنده