پنجشنبه , ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
خانه | پژوهش | از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن

آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن

از تاخوردگی تا امپرسیونیسم در عکاسی در آثار آدام جپیسن
آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید

سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش

آدام جپیسن Adam Jeppesen

جپیسن که همیشه به دنبال کشف مواد و تکنیک‌های چاپ گوناگون بوده مشتاقانه توانسته است به سطح صاف عکس نفوذ کرده و لطافت و بی‌حسی را منتقل و هوشیاری را نفی نماید. شاید او با تبدیل عکس به معمای پازلی سعی در اثبات این قضیه دارد که تصویر نهایی چیزی جز چینش قطعات دریافتی از طبیعت پیرامون ما در کنار هم نیست. بنابراین قضیه، آنچه را که ما می‌بینیم لزوماً چیزی نیست که نشان داده می‌شود. گاهاً در این چینش خطوط تاخورده یا به تعبیر همان مرز قطعات پازل به خوبی مشهود است. از نگاهی دیگر می‌توان اینگونه بیان کرد که جپیسن با تا کردن تصاویر قدمت عکس را مورد توجه قرار داده و ناخنکی به روش‌های بایگانی عکس‌ها و پوسترهای قدیمی خانگی زده و این تغییر شکل عکس را از منظر زیبایی شناسی خاص خود مورد توجه قرار داده است.

adam jeppesen 15 نمایشگاه جدیدی که قرار است در تابستان امسال از هنرمند دانمارکی آدام جیپسن اکران شود شامل مجموعه‌های پنج سال گذشته او به نام‌های: تا خورده (۲۰۱۴ تاکنون)، پراکنده (۲۰۱۴-۲۰۱۶)، ارواح (۲۰۱۳-۲۰۱۴)، نسخه ایکس (۲۰۱۱-۲۰۱۲) می‌باشد. این مجموعه‌ها ماحصل سفر ۴۸۷ روزه او از قطب شمال به جنوب است. در تصاویر او از دوردست‌ها، مناظر ناهموار با یک حس آرامش، انعکاس و تعمّق پوشیده شده است. کارهای جاپسن جستجوی معنویت نهفته در انزواست، امّا از طرفی نشان از مادیّت و ناپایداری عکس در جایگاه موضوع را دارد. سفر، اثر نمایان و لکه‌داری بر روی عکس‌ها داشته است.adam jeppesen 11

یکی از جنبه‌های مهم کار جپیسن رویکرد آنالوگ و تلاش مشتاقانه او در این زمینه است. عکس‌های او محصول چالش‌های فیزیکی و تکنیک‌های چاپ تجربی است. او جستجوی خود را برای چاپ مناسب به نفع تکنیک‌های ارزان قیمت و تولید انبوه تسلیم کرد. انطباق، آسیب و نقص از مشخصه‌های ناگزیر کارهای اوست. زمانیکه عکس بی‌نهایت کمال‌پذیر و تجدیدپذیر می‌شود، جپیسن تصویر را به عنوان یک شیء منحصربه فرد که تحت کنترل نیروهای دگرگون و منحط است، تجربه می‌کند.adam jeppesen 38

او در سال‌های اخیر در پردازش و شکافتن سطح صاف عکاسی فراتر از حد انتظار رفته و به دنبال کشف مواد و تکنیک‌های چاپ گوناگون بوده است. این قضیه در نمایشگاه آخرش با عنوان ایکس در گالری ون‌در‌میندن در سال ۲۰۱۴ دیده می‌شود. جاییکه مناظر با یک سری فوتوگراوهایی تفسیر می‌شوند که در آنها شکل عمده مناظر به آرامی از میان مجموعه بیرون رفته و در یک روند مداوم به سمت تصویر کامل و یا خالی حرکت می‌کنند.adam jeppesen 27

در مجموعه «تالاب»، هنرمند به طور کامل از منظره فاصله گرفته و بیشتر توجه را به درون خود جلب کرده است. نتیجه این حرکت، مطالعاتی در زمینه دست‌ها و انتقال آن از نگاتیو به پارچه کتان از طریق ساینوتیپ به دنبال داشته است.adam jeppesen 2

اکنون پارچه جایگزین کاغذ شده و تصاویر بیشتر در جهت نقاشی واقع شده‌اند و دلالت ضمنی بر آمیزش با نقاشی دارند. نه فقط به خاطر ارتباط آشکار پارچه با بوم نقاشی و مادیّت آن، بلکه به خاطر بی‌واسطگی پارچه‌ها. در کارهای جپیسن، یک حرکت عاری از هوشیاری برای مدت زیاد آشکار بوده و چشم مستند عکاسی را بسوی چیزی بیش از اشاره کننده و دلالت کننده آن می‌دوزد. ما اکنون شاهد یک بی‌حسی و لطافت هستیم که بدون فاصله و به طور مستقیم با احساسات ما صحبت می‌کند.adam jeppesen 5

عکس‌های قطع بزرگ جپیسن ریشه در سنت مستند نگاری آلمانی با گرایش بر زمینه خاص خود دارد. یک امپرسیونیستی که بر روی شاخص بصری پنداشته می‌شود. به صورت تعریف نشده و نامعلوم، بی‌اختیار پویش شده و طرد می‌شود.adam jeppesen 30

تصاویر در فضای محدود بین تاریکی و هوای گرگ و میش ساکن می‌شوند. اتمسفر سنگین و ضخیم، مانند یک نیروی حیات جریان می‌یابد و همیشه به اندازه‌ای که نشان می‌دهد مبهم می‌شود.

مشخصه آدم‌ها، مکان‌ها و چیزها همه محو شده و نور، رنگ و بافت به عنوان تنها کالبد موازی با اثر آن را ترک می‌کنند. بنابراین آنچه را که ما می‌بینیم لزوماً چیزی نیست که نشان داده می‌شود.adam jeppesen 37

جپیسن متولد ۱۹۷۸ در کالنبرگ دانمارک است. او که هم‌اکنون در بوینس آیرس آرژانتین زندگی و کار می‌کند در سال ۲۰۰۲ از فاتامورگانا کپنهاگ فارق‌التحصیل شد و اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۲۰۰۶ با نام بیداری در دانمارک برگذار کرد. در سال ۲۰۰۹ نامزد دریافت دو جایزه از KLM Paul Award و جایزه عکاسی دویچه بوئرز گردید. وی در مجموعه‌های متعددی از جمله موزه هنر دنور، بنیاد هنرهای دانمارکی، بنیاد هنرهای سوئدی، موزه ملی عکاسی دانمارک کار کرده است.adam jeppesen 41

نمایشگاههای انفرادی هنرمند به شرح زیر است:

  • خارج از کمپ ۲۰۱۷
  • تالاب ۲۰۱۷
  • پراکنده-کارهای جدید رنگی ۲۰۱۴
  • ایکس ۲۰۱۴
  • بر روی کاغذ ۲۰۱۳
  • پروژه کمپ زمین‌های مسطح ۲۰۱۲
  • پروژه کمپ زمین‌های مسطح :فراتر از آن ۲۰۱۱
  • راه رفتن در خواب ۲۰۰۹
  • سایما ۲۰۰۹
  • بیداری ۲۰۰۶

و نمایشگاههای گروهی متعدد از سال ۲۰۰۵ تاکنون.

adam jeppesen 28

قسمت‌های قبل از پرونده آنچه برعکس می‌نماید آشنایی با عکاسان معاصر جهان را اینجا بخوانید:

guy tillim 18

گای تیلیم عکاس برجسته آفریقای جنوبی

گای تیلیم عکاس برجسته آفریقای جنوبی آشنایی با عکاسان معاصر در پرونده آنچه برعکس می‌نماید سایت تندیس ترجمه امیر کوشامنش گای تیلیم guy tillim وقتی به عکس های هنرمند عکاس مستندساز «گای تیلیم» نگاه می‌کنم اولین چیزی که با آن مواجه می‌شوم سکوتی است که در عکس‌ها وجود دارد. حتی عکس‌هایی که آدم‌ها در آن، موضوع …

۰ comments

 

نوشته‌های پیشنهادی

داگلاس کریمپ منتقد و هنربان

داگلاس کریمپ منتقدی که عکاسی را متحول کرد

داگلاس کریمپ منتقد جریان سازِ هنر معاصر به بهانه در گذشت داگلاس کریمپ منتقد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.