خانه | نقد و بررسی | گزارش نمایشگاه | تجمل ویرانه‌ها در نقاشی‌های رضا بهاروند در گالری ماه

گزارش تصویری نمایشگاه انفرادی نقاشی رضا بهاروند

تجمل ویرانه‌ها در نقاشی‌های رضا بهاروند در گالری ماه

تجمل ویرانه‌ها در نقاشی‌های رضا بهاروند در گالری ماه
گزارش تصویری نمایشگاه انفرادی نقاشی رضا بهاروند

گالری ماه

نمایشگاه تا تاریخ ۲۷ تیر برقرار است.

ساعات بازدید: روزانه ساعت ۱۶ تا ۲۰

گالری روزهای یکشنبه تعطیل است.

آدرس گالری: خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶

تلفن: ۵۸۷۹ ۲۲۰۴

رضا بهار وند گالری ماه

در متنی که امیر نصری با عنوان ساختن و تخریب کردن در قابی بزرگ درباره آثار رضا بهاروند نگاشته، آمده‌است:

ساختن و تخریب کردن در قابی بزرگ

۱- در موزه هنر خنت (Ghent) طبیعت بی جانی از ویلم کلاس هدا (Willem Claesz Heda) وجود دارد که در پیش زمینه آن میزهای برهم ریخته نقاشی از شیرینی های نیم خورده تا لیموی پوست کنده شده و جام واژگون را شاهدیم. در پس زمینه این نقاشی کاخی ترسیم شده است که محکم و استوار ایستاده است و هیچ اثری از ویرانه در آن نیست. این طبیعت بی جان سده هفدهمی نقطه ی مقابل مجموعه ی آخر رضا بهاروند است.
رضا بهار وند گالری ماهمنطق طبیعت بی جان های بهاروند نقیضه ای است بر طبیعت بی جانی که توصیف آن رفت. بهاروند در پیش زمینه کارش اشیایی مرتبط با زندگی تجملی را به مخاطبش ارائه می کند که نه تنها هیچ گزندی از تخریب ندیده اند، بلکه ساخت و سازآن ها با ماده ای نامعمول (اکلیل) به آن ها شأنی ویژه بخشیده است. مثل اشیایی که با نور پردازی ویژه ای در ویترین مغازه ها عرضه شده اند. آن ها نه تنها تخریب نشده اند، بلکه مجددا ساخته شده اند و شکل یافته اند. در مقابل این فضای ویترینی و تصنعی، در پس زمینه با تخریب مواجهیم. فضای شهری جنگ زده که با دقت و وسواس ساخته شده و سپس با بی رحمی تمام توسط سازنده اش تخریب شده است.
رضا بهار وند گالری ماه

درطبیعت بی جان هلندی برای نشان دادن گذران زندگی به بازنمایی جمجمه، جام نیم خورده، ساعت شنی و مواردی از این سنخ می پرداختند و آن ها را در پیش زمینه اثر قرار می دادند. مخاطب با توجه به نظام چینش ابژه ها و ترکیب بندی اثر، به این وجه از زندگی نزدیک می شد و آن را پیش چشم می داشت. در این مجموعه نزدیکی به ویرانی جای خود را به فاصله گرفتن از آن داده است. ویرانی در پس زمینه قرار دارد، اما حضور سنگین آن بر اشیای ترسیم شده در این مجموعه احساس می شود. نقاش با این جابه جایی به آشنایی زدایی از نظم و ترتیب اشیا در طبیعت بی جان دست زده است.
رضا بهار وند گالری ماه۲- معمولا در طبیعت بی جان انسان غایب است. نه اینکه به طور کامل غایب باشد، بلکه حضوری سلبی دارد. در این مجموعه در فضای پیش زمینه اشیایی حضور دارند که آسودگی خیال انسان را برای عدم توجه به فضای پس زمینه با خود به همراه دارند. اثری از انسان نیست و تنها ویرانه ها باقی مانده اند که ماحصل انسان ها هستند. هم اشیاء درخشان و تزیین شده از جنس اکلیل و هم ویرانه ها، به حضور سلبی انسان اشاره دارند.
رضا بهار وند گالری ماه
۳- طبیعت بی جان چینشی است از اشیاء زندگی روزمره در قابی کوچک. در این مجموعه از چینش اشیاء زندگی روزمره در کنار هم خبری نیست. در هریک از تابلوها یک شئ به نمایندگی از زندگی همراه با تجمل انتخاب شده اند و نقاش با ماده ای که به کار گرفته است بر زرق و برق آن افزوده است. به همین منوال، قاب کوچکی که برای طبیعت بی جان بکار می رفت نیز جای خود را به بوم های بزرگ این مجموعه داده است. مخاطب با شئ ای در ابعادی بزرگ روبه رو می شود که سعی در پوشاندن ویرانی های پس زمینه دارد. در نهایت هم ویرانی را نپوشانده است و به برجسته شدن آن یاری رسانده است.

رضا بهار وند گالری ماهویژگی خاص این مجموعه رضا بهاروند را می توان در “تخریب” خلاصه کرد. او می سازد و تخریب می کند. همین طور برای بیشتر دیده شدن تخریب، یک شئ را در  پیش زمینه تصویر و در نزدیکی مخاطب قرار می دهد تا ساختن و تخریب کردن را کنار هم نشان دهد.
رضا بهار وند گالری ماه

همچنین شهروز مهاجر در یادداشتی بر این نمایشگاه می‌نویسد:

شکوه ویرانی
تصور اینکه ویرانی و تخریب، می‌تواند شکوه‌انگیز و خیره کننده در معنای مثبت باشد، شالوده‌ها و برساخت‌های ذهنی ما را از مفاهیمی که عمیقاً بار انسانی و اخلاقی دارند، به‌شدت دچار آشفتگی و تردید می‌کند.

با توجه به فرض مذکور است که مشاهده‌ی این مجموعه از آثار رضا بهاروند، مفهوم دیکانستراکشن یا واسازی که به نام ژاک دریدا می‌شناسیم را برایمان تداعی می‌کند؛ در این اندیشه، ویران کردن هم زمان است با از نو ساختن و دوباره بنا کردن؛ به عبارتی آنچه که به مثابه پدیداری تصویری در اثر هنری نمایان می‌گردد، و یا جلوه‌گاه سوژه‌ای خوش منظر می‌شود، حاصل ویرانی شکوهمندی است که به دشواری می‌توان تقدم یا مرزی بین آن و ساختِ دوباره‌ی اثر در نظر گرفت.رضا بهار وند گالری ماه

بهاروند در پس زمینه‌ی تمام آثار این مجموعه، فضای ویران شهری را به تصویر درآورده که روزگاری نه چندان دور، سیمایی دیگر داشته است. تمام این پسزمینه با دقتی تمام و با پرداختی دقیق و رئالیستی، ساخته شده و سپس عامدانه مخدوش و مضمحل گردیده است؛ به‌عبارتی، او ویرانی دیگری بر ویرانی می‌افزاید.

اما آنچه در نمای بیرونی یا پیش زمینه‌ی اثر شاهدش هستیم، به تعبیر اندیشمندان پساساختارگرا همان « کشف حجاب » است؛ از حقیقتی تلخ، از جنگ و از دنیایی که نقاش را در آفرینش این مجموعه عمیقاً متأثر کرده است.رضا بهار وند گالری ماه

چلچراغی مزین و افروخته، توپ‌های پراکنده، کفش‌هایی پرزرق‌وبرق و یا نشیمنگاهی فاخر که از معنای آسودگی و فراغت تهی شده است؛ حاصل این کشف حجاب یا پرده‌دری معنادار است که هنرمند به تصویر درآورده است.

در واقع اندیشیدن به کنتراست شدیدی که در پس زمینه و پیش زمینه‌ی تمام این آثار، چه از لحاظ فرمی و چه از لحاظ مضمونی شاهدش هستیم، ما را بیشتر به جهان‌بینی رضا بهاروند در آفرینش این مجموعه نزدیک می‌کند.

گزارش‌های تصویری گالری‌های دیگر را در لینک‌های زیر دنبال کنید:

سمیرا اسکندرفر نقاشی

آنچه در سر سمیرا اسکندرفر در طراحان آزاد می‌گذرد

آنچه در سر سمیرا اسکندرفر در طراحان آزاد می‌گذرد نمایشگاه انفرادی نقاشی سمیرا اسکندرفر با عنوان چی تو سرته؟ جمعه ۱۶ تیر افتتاح شد.     گزارش تصویری نمایشگاه گالری طراحان آزاد عنوان: چی تو سرته؟ بیانیه نمایشگاه را اینجا بخوانید: نمایشگاه انفرادی نقاشی سمیرا اسکندرفر   نمایشگاه تا ۳ مرداد ادامه دارد. بازدید: همه …

۰ comments

به یاد طلیعه کامران جاوید رمضانی

طلیعه کامران در حلقه هنرمندان هفت ثمر | گزارش تصویری

طلیعه کامران در حلقه هنرمندان هفت ثمر | گزارش تصویری گشایش نمایشگاه دوستداران هفت ثمر نمایشگاه گروهی جمع کثیری از هنرمندان مطرح در آخرین نمایشگاه تابستانی گالری هفت ثمر به یاد طلیعه کامران، نقاش و هنرمند پیش کسوت آثار خود را در مدیاهای متفاوت از جمله نقاشی – عکاسی – چاپ دستی – تاپستری – مجسمه …

۰ comments

کیارستمی

گزارش تصویری نمایشگاه نگاه ۷۷ هنرمند به زندگی عباس کیارستمی

گزارش تصویری نمایشگاه نگاه ۷۷ هنرمند به زندگی عباس کیارستمی نمایشگاه عکس یک تکه زندگی در آستانه ۷۷ سالگی عباس کیارستمی ۷۷ عکس از ۷۷ هنرمند عکاس به کوشش پرهام دیده ور در گالری ایوان جمعه ۱۶ تیر ۹۶ برپا شد. گزارش تصویر نمایشگاه بیانیه و  هنرمندان شرکت کننده  را اینجا بخوانید: ۷۷ تکه از …

۰ comments

نوشته‌های پیشنهادی

دهلیز نمایشگاه سمانه یوسفی در گالری والی

نمایش سمانه یوسفی به سفیدی ملحفه‌های به‌هم‌ریخته تخت‌خواب

نمایش سمانه یوسفی در گالری والی با عنوان «دهلیز» به سفیدی ملحفه‌های به‌هم‌ریخته تخت‌خواب مجله ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.