موزه‌ گالری برای صادق‌ تیرافکن

tirafkan-sadegh-e1340888477368 تولد صادق‌ تیرافکن با برپایی نمایشگاه عکس‌هایش در محلی که برای راه‌اندازی موزه گالری او درحال تاسیس است، گرامی داشته می‌شود. صادق‌ تیرافکن از عکاسان جوان ایرانی بود که اردیبهشت سال قبل پس از یک دوره تحمل بیماری سرطان درگذشت. این عکاس متولد دی‌ماه ١٣٤٤ است و به همین مناسبت همزمان با سالروز تولدش، بخشی از عکس‌های او به نمایش گذاشته می‌شود.
به گزارش تندیس و به نقل از خبرنگار روزنامه شرق ،قاسم تیرافکن، برادر این هنرمند در مورد جزییات نمایشگاه گفت: «تعدادی از کارهای صادق تابه‌حال نمایش داده نشده‌اند. با توجه به این موضوع، بخشی از آثار کلاژ او را برای این نمایشگاه انتخاب کرده‌ایم که نزدیک به ٦٠اثر است اما ازآنجاکه ممکن است به دلیل محدودیت جا، همه کلاژها امکان نمایش نداشته باشند، احتمالا ٣٠ الی ٥٠کلاژ نشان داده می‌شوند.»
او با بیان اینکه در تدارک نمایشگاه دیگری از آثار تیرافکن در موزه هنرهای معاصر اهواز است، به راه‌اندازی موزه گالری تیرافکن اشاره کرد: «بعد از فوت صادق، متوجه شدم باید مکانی به‌صورت مستقل و بدون وابستگی به نهاد یا ارگان خاصی تاسیس کنیم که بتوانیم آثار او را نمایش دهیم. به همین دلیل بنیاد تیرافکن، ساختمانی را به این منظور اختصاص داد تا روند فعالیت‌های او نشان داده شود.»
این ساختمان درحال آماده‌سازی برای تبدیل‌شدن به موزه- گالری است و حتی بخشی از آن به‌صورت آتلیه و تاریکخانه صادق تیرافکن بازسازی می‌شود تا بازدیدکنندگان آگاهی بیشتری از مجموعه کارهای او داشته باشند. همچنین به‌صورت ادواری نمایشگاهی از مجموعه‌های مختلف تیرافکن برگزار می‌شود.
قاسم تیرافکن در ادامه عنوان کرد که یکی از اهداف تاسیس این موزه- گالری ضمن معرفی آثار برادرش، توجه به عکاسی و به‌ویژه فتوآرت است که تیرافکن یکی از پیشگامان فروش این شاخه عکاسی در ایران بوده و تلاش بسیاری برای معرفی هنر معاصر ایران در دنیا داشته است.
نمایشگاهی نیز که قرار است همزمان با تولد صادق تیرافکن برگزار شود، از جمعه ١٢دی به مدت چهارروز در ساختمان درنظرگرفته‌شده برای موزه- گالری تیرافکن به نشانی خیابان کریمخان، خردمندشمالی، کوچه اعرابی دوم، پلاک هشت برپا می‌شود.
تیرافکن در سال ١٣٤٤ در کربلا از پدر و مادری ایرانی متولد و در کودکی همراه خانواده به ایران بازگشت و در خوزستان بزرگ شد. او در سال ۱۳۶۹ در رشته عکاسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و برخی از آثارش در مجموعه‌های ثابت موزه‌های مطرحی چون بروکلین نیویورک، موزه‌‌ملی بریتانیا، موزه اروپایی عکس در پاریس، موزه لاکما (لس‌آنجلس) و همچنین موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. تعدادی از آثارش هم در حراج‌های معتبر هنری در لندن، نیویورک و دوبی به فروش رسیده‌اند. نمایشگاه‌های انفرادی او در لندن، لوزان، تورنتو، بروکسل، کبک، نیویورک، هیوستن و… برگزار شده است. او در بسیاری از آثار خود از تکنیک فتومونتاژ یا فتوکولاژ استفاده می‌کرد.

نویسنده